GX: A mezőgazdasági termények általános és univerzális szállítója
A GX új univerzális szállítókocsik sokoldalúan használhatóak, valamint a szállított anyagok gyors és kíméletes kirakodását biztosítják. A spellei központú cég mostantól kezdve a GX kocsit 44 és 52 m³ méretben is kínálja, amely igény szerint 2-2 adagolóhengerrel is rendelhető. A GX 440 tandem járószerkezettel, a GX 520 változat pedig tridem tengellyel felszerelt; a kocsik pedig ISOBUS vezérléssel rendelkeznek.
Egy erős szövetszalag, két húzólánc és az átlátszó elülső fal alkotja a kocsi leürítő egységét, amelyet két hidraulikus motor hajt. A GX szállítókocsi kirakodásakor a láncok a hátsó fal irányába húzzák a szállítószalagot és az elülső falat. Így a szállított anyag rendkívül kíméletesen, tömörödés nélkül, de folyamatosan, állandó sebességgel mozog a jármű hátsó része felé. Ez különösen fontos lehet a sérülékenyebb zöldségek vagy kapásnövények kirakodásakor. Amikor a szállítókocsi teljesen kiürült, a láncok az elülső falat és a szalagot visszahúzzák a kocsi elejére. A technikának köszönhetően a súlypont csak minimálisan változik a kirakodás során, ami megakadályozza a jármű felborulását. Továbbá a kocsi magassága sem változik, ami alacsony belmagasság esetén is lehetővé teszi a biztonságos és gyors kirakodást.
Az új GX szállítókocsi különösen alacsony saját tömeggel rendelkezik, amihez a Krone egy nagyméretű tartóprofilt használ alap vázszerkezetként. Így valósult meg a szabadalmaztatott egyrészes vázkoncepció. A szorosan egymás mellé helyezett tartórudak a könnyű, de ellenálló, üvegszállal erősített műanyag (FRP) panelekkel kombinálva maximális stabilitást biztosítanak a GX szállítókocsinak. A zárt vázszerkezet és a lekerekített sárvédők minimálisra csökkentik a lerakódás esélyét a járművön. Az oldalsó falat képező FRP panelek rendkívül sima felületűnek, így minimális a súrlódási ellenállás a kirakodás során. A szállított anyagokhoz való alkalmazkodás érdekében a GX szállítókocsi a hidraulikusan, teleszkópszerűen mozgatható oldalfalaival akár 700 milliméterrel is csökkentheti az ürítési magasságot.
A hidraulikus hajtómű
A GX belsejében két hidraulikus motor dolgozik; a GX 440 modellben két 200 cm3, míg a GX 520 változatban két 250 cm3 méretű motor található. A kocsi kirakodásakor két sebesség áll rendelkezésre: 8 m/min és gyorsított változatban 16 m/min. A GX 440 így mintegy 40 másodperc alatt teljesen kiüríthető. A kevés szükséges olajmennyiségnek köszönhetően bármilyen vontató traktor szabadon választható. A változtatható kirakodási sebesség garantálja a kocsi pontosan adagolt kiürítését, ezáltal a takarmány egyenletes terítését. A gyakorlati igényeknek a megfordítható hajtás is megfelel, mely lehetővé teszi a hátulról történő rakodást is.
Rendkívüli mértékben terhelhető szállítószalag és erős láncok
A 2000 milliméter széles és 3,6 milliméter vastag szállítószalag szakító terhelése 50 tonna. A PVC borítású szalagba két poliészter szövetbetét ágyazódik be. Az alsó felülete alacsony súrlódású, így semmi sem tapad rá. A szalag mindkét irányba mozoghat, és mivel folyamatosan meg van feszítve, így üresen sem lebeg. Az állandó kirakodási sebesség egyenletes takarmányréteget eredményez, a szalag terhelése pedig mindig egyenletes. A rugalmas szalag kíméletes berakodást biztosít, ami különösen fontos, ha sérülékeny termények, például burgonya kerül a rakodási felületre. A két húzóláncot lapos tagos láncként nagy terhelésekhez méretezték a Krone mérnökei; a szakító terhelés lánconként 25 tonna. Ezek is mozoghatnak előre, illetve hátra, és állandó kirakodási sebességet garantálnak.
Átlátszó és erős
A mozgatható elülső fal 10 milliméter vastag plexiüvegből (polimetil-metakrilát, akril) készül, így a traktorvezető jól átlátja a rakteret. A hátrafelé történő folyamatos húzó mozgásnak köszönhetően a kocsi mindig egyenletesen és teljesen kiürül. A gumiprofilokkal tömített oldalfalak szintén megfelelnek a gyakorlati igényeknek, ezáltal nem keletkeznek veszteségek apró szemű ömlesztett anyagok, például gabona vagy repce berakodásakor, illetve szállításakor.
Okosan rögzített
Az opcionálisan választható adagolóhengerek használaton kívül 4 csavarral a hátsó falhoz rögzíthetők. Ez lehetővé teszi a gyorsabb ki- vagy berakodást hátulról - például Big Bag zsákok, raklapok vagy szalmabálák használatakor. Az adagolóegység rögzítése egyszerű és nagyon kényelmes, mindkét oldalon két csapszeg használatával történik. Ezek két karommal rögzítik az adagolóegységet a hátsó falhoz vagy a kocsihoz.
Világújdonság: kirakodás a megtett út alapján a Krone ExactUnload segítségével
A fejlesztéssel az új siló létrehozásakor a gépkezelő egyszerűen megadhatja a kirakodási út tervezett hosszúságát. A gép önállóan szabályozza a kirakodás sebességét és alkalmazkodik a traktor haladási sebességéhez. A megadott úthossz elérése után a kocsi teljesen kiürül.
Keskeny és fordulékony
Az alapfelszereltséghez tartozó hidraulikus csuklós vonórúd 4 tonnás terhelésre engedélyezett, így több ballasztsúly esik a traktor tengelyére, a megengedett össztömeg pedig növekszik. Az összességében keskeny kialakítás lehetővé teszi a szűk bekormányzási szögeket és ezáltal a maximális fordulékonyságot. A vonórúd rugózása közúton és terepen egyaránt garantálja a kényelmes haladást. Ráadásul a hidraulikus csuklós vonórúdnak köszönhetően a kocsi csatlakoztatása és levétele nagyon egyszerű; mivel a hasmagasság akár a 70 centimétert is elérheti, a halom- vagy kazalsilókon is gond nélkül áthajt.
Csúcsra kormányozva
A Krone új GX szállítókocsija alapkivitelben intelligens önbeálló kormányzással rendelkezik, opcionálisan mechanikus vagy elektrohidraulikus kényszerkormányzással is kapható. Tandem és tridem járószerkezettel felszerelve a kényszerkormányzás a hátsó tengelyt, tridem járószerkezet esetén az első és a hátsó tengelyt kormányozza. Az elektronikus tengelykormányzás-vezérlő rendszerek használatakor a kormányzott rész aláfordulási szöge a haladási sebességgel arányosan változik. Természetesen a traktorvezető aktívan be tud avatkozni a kormányzásba, erre például akkor van szükség, ha lejtőkön vagy a siló szélén halad.
A Krone GX szállítókocsi biztonsági szempontból meggyőző: a gép hátulján található kettős világítás mellé igény szerint a kocsi körül a szélek jelzésére is rendelhető jelzőfény, így a jármű sötétben is teljes méretben látható. Választható a raktérfedél is, amivel minimálisra csökkenthető a rakomány vesztesége és megelőzhető az út szennyezése. A hidraulikusan felhajtható aláfutásgátló is kiszolgálja a gyakorlati igényeket. Nincs lerakódás a kocsi kirakodásakor, és nem hord be szennyeződést az utakról. Ezenkívül a vezető könnyen manőverezheti a GX szállítókocsit az átrakodó egységeknél, mint például a burgonya gyűjtőtartály. A szállítókocsi alapkivitelben IOBUS vezérléssel rendelkezik, melyen keresztül az összes automatikus funkció kényelmesen kiválasztható. A kínálatot egy rádióvezérlésű távirányító egészíti ki, mely lehetővé teszi a GX szállítókocsi vezérlését a traktorfülkén kívül is.
Gyors, erős és könnyen használható az EasyWrap 165 T vontatott bálacsomagoló
A Krone új, vontatott kétkaros EasyWrap 165 T körbálás bálacsomagolója 1 és 1,65 méter közötti átmérőjű bálák csomagolását teszi lehetővé. A nagy teljesítményű forgókaros bálacsomagoló akár 1650 kilogrammos bálákat is képes problémamentesen felvenni és csomagolni. A csomagoló kar nagy, percenként akár 40 fordulatos sebessége maximális hatékonyságot, illetve nagy napi teljesítményt garantál. A gép kényelmesen és egyszerűen irányítható a traktor vezetőfülkéjében található ISOBUS terminálon keresztül. Ezen túlmenően fontos az is, hogy a fóliatekercs cseréje esetén a legfontosabb funkciókat közvetlenül a bálacsomagolón is lehet vezérelni egy kezelőpanelen keresztül.
Gyorsan használatra kész és könnyen fordul
A bálacsomagoló az elfordítható függesztőszerkezet segítségével gyorsan és egyszerűen összekapcsolható az alsó függesztőkarokkal. A praktikus tömlőtartó megkönnyíti a folyamatot, és megakadályozza a használatból adódó esetleges károsodásokat. A keskeny vonórúdnak és a kompakt kialakításnak köszönhetően az EasyWrap 165 T fordulékonysága kiváló, ráadásul a traktorvezető teljesen rálát a bálacsomagoló egységre. A vonórúd hidraulikusan elfordítható, így a bálák mindig tökéletesen felvehetők. A váltás a közúti közlekedésről munkahelyzetre egyetlen gombnyomással megoldható. Igény szerint a vonórúd 10 további fóliatekercs tárolására is helyet biztosíthat; ez azt jelenti, hogy a gépen elegendő tartalék helyezhető el.
Óvatos bálafelvétel, villámgyors csomagolás, kíméletes lehelyezés
Az erős felvevőegység óvatosan és biztonságosan helyezi a bálákat a csomagolóasztalra. A felvevőkar szerszám nélkül állítható a különböző bálaméretekhez. A gép anélkül tud felvenni egy új bálát, hogy le kellene tennie a becsomagolt bálát, így a bálacsomagoló bálagyűjtővé is válik egyben. A csomagolóasztal 4 nagy szilárdságú szövethevederből áll, amelyek minden bálaméret és súly esetén biztonságos forgatást garantálnak. A bála mélyen és stabilan fekszik egy teknőben és nem tud elbillenni, mert 4 (opcionálisan 6) oldalirányú vezetőgörgő tartja a megfelelő helyzetben. A bálafelvevő érzékelő lemeze automatikusan elindítja a csomagolási folyamatot. A csomagolás 750 milliméter széles fóliával történik, amelyet alapkivitelben 55 vagy 70 százalékkal lehet előfeszíteni.
A fóliarétegek száma és a bálaméret a terminálon keresztül állítható be, a gép automatikusan kiszámítja, hány fóliaréteget kell a bálára tekernie. Amennyiben a fólia elfogy vagy elszakad, a csomagoló asztal azonnal leáll, alternatív megoldásként pedig egy fóliával is befejezheti a csomagolást. Amikor a csomagolási folyamat folytatódik, a csomagolóasztal nem fordul el az első réteg rátekerésekor. Ez garantálja a fóliarétegek ideális átfedését, ami a takarmány minőségében is megmutatkozik.
A EasyWrap 165 T vontatott bálacsomagoló a többi egyfunkciós géppel összehasonlítva nem a csomagolóegység szokásos időarányos vezérlésével működik. A gépben egy szögelfordulás-szenzor figyeli a csomagoló kar helyzetét, ami tökéletes csomagolási eredményt garantál, állandó átfedéssel, még cserélődő traktorok esetén is. A csomagolási folyamat végén a tartó- és vágóegység egy lendületes mozdulattal rögzíti, és egyidejűleg el is vágja a fóliát. A tiszta vágásnak köszönhetően a fólia közvetlenül a bálához tapad, így nincsenek laza fóliavégek. A bálát szükség esetén még át lehet fordítani.
A bála menet közben is lehelyezhető; a csomagoló asztal hátra billen, hogy a gép a bálát óvatosan le tudja helyezni. A földet érést egy bálalehelyező szőnyeg tompítja, ami megvédi a fóliát a tarló okozta sérülésektől. Egyenetlen terepen egy további hátsó vezetőgörgő akadályozza meg a bálák nem kívánt legördülését. Az EasyWrap 165 T opcionálisan bálafordítóval is felszerelhető, ami a vezetőfülkéből egy gombnyomással egyszerűen aktiválható. Az egész csomagolási folyamat teljesen automatizálható, így a traktorvezető a csomagolási folyamat során a bála felvételétől a lehelyezésig teljes mértékben a vezetésre tud koncentrálni. Ha a körülmények nem teszik lehetővé az automatikus üzemmód használatát, akkor az egyes munkalépéseket külön-külön is el lehet indítani egy gomb megnyomásával. Az EasyWrap 165 T alapkivitelben a traktor terminálján, az ISOBUS rendszeren keresztül működtethető, opcióként pedig a Krone terminálok is használhatóak.
A lehető legnagyobb biztonság közúton is
Az új bálacsomagoló alacsonyan fekvő alváza minden helyzetben garantálja a gép nagy stabilitását, különösen a rakodási és csomagolási folyamat, valamint a bálák lerakása során. Az alacsony tömegközéppont és az optimális súlyelosztás biztosítja a lehető legjobb manőverezhetőséget, valamint a jó billenési stabilitást, emellett a kisebb traktorok használatát is lehetővé teszi. A bálacsomagoló géphez három kiegészítő fényszóróval ellátott LED munkavilágítás is kapható, amely jól használható például a hosszú munkanapokon.
Nagyobb kényelem és teljesítmény az új Krone Swadro egyrotoros rendképzőkkel
Az új idényre a Krone három új egyrotoros rendképzővel, a Swadro S 380, az S 420 és az S 460 modellel bővítette a rendképző kínálatát. Mindhárom modellben közös a hátsó hárompont felfüggesztés, valamint a kompakt, rövid függesztőbak utánfutó berendezéssel és kiegyenlítő lengőkarral. Az új rendképzők kényelmes terelőponyva felhajtással és állítással, milliméteres pontossággal működő rotormagasság állítással, valamint holtjátékmentes, kopásálló csatlakozású, összecsukható fogtartó karokkal rendelkeznek. A széles, II. kategóriájú felfüggesztésre alkalmas függesztőbak két helyzetben teszi lehetővé az alsó függesztőkarok mozgatható kapcsolódását. A rövid függesztési helyzet más függesztési koncepciókhoz képest akár 10 százalékkal is csökkentheti az első tengely terhelését. Ennek az az előnye, hogy a csökkentett emelőerőigény még a kis méretű és könnyű traktorok esetén is lehetővé teszi a rendképzést. Alternatív lehetőségként a gépkezelő választhatja a hosszú függesztési helyzetet is, amely a nagy hátsó kerekekkel vagy nagyon rövid alsó függesztőkarokkal rendelkező traktorok esetében is bőséges teret biztosít a traktor és a rendképző között a kényelmes fel- és lekapcsoláshoz. Az új egyrotoros rendképzők 4 felső függesztőkar-csatlakozási ponttal felszereltek. Ezek lehetővé teszik a gyors és kényelmes kapcsolódást a különféle traktortípusokhoz. Az alsó függesztőkarok mozgatható kapcsolásának köszönhetően a rendképző talajkövetése mindig, minden irányban kiváló.
Az új rendképzők vázának felső részein a lekerekített forma optimális erőátvitelt biztosít leengedéskor és kiemeléskor, valamint nagyon jó tartósságot és hosszú élettartamot garantál. További fontos jellemző a praktikus öntisztító hatás. A váz fő része és a függesztőbak között a hosszú furatban golyós rögzítőszemmel és futógörgővel kialakított mozgatható kapcsolat biztosítja a Krone Jet hatást, és megakadályozza a fogak földbe fúródását a rotor kiemelésekor és leengedésekor. Kiemeléskor a rendképző automatikus öncentrírozása a középső helyzetben szintén praktikus.
A kiegyenlítő lengőkarral felszerelt utánfutó berendezés nyugodt és biztonságos utánkövető mozgást nyújt, ugyanakkor lehetővé teszi a szűk fordulási manővereket, és tiszta munkát eredményez a terület sarkaiban. Lényeges, hogy akár 20 fokos bekormányzási szöget is lehetővé tesz. A Krone alapfelszereltségként mechanikus csillapító rudakat szerel fel a gépekre, de opcionálisan hidraulikus csillapító rudak is kaphatók. Ez például olyankor fontos, ha a rendképzőt extrém körülmények között szeretnék használni a termelők.
Az új Swadro rendképzők technológiája
Az új Swadro S 380, S 420 és S 460 alapfelszereltségéhez tartozik a karbantartásmentes hajtáslánc, beleértve a beépített szabadonfutót is. Ez utóbbi lehetővé teszi, hogy a rendképző az elektronikus, vagy a hidraulikus TLT-fékkel rendelkező traktorok mellett is fokozatosan lassuljon le. A túlterhelés elleni biztosítás megvédi a hajtásláncot, ha a rotor nekiütközik valaminek, és károsodik. A rotorhajtóműbe közvetlenül vezető egyenes vonalú erőátvitel nagy hatékonyságot és minimális teljesítményigényt eredményez 540 min-1 fordulatszámú TLT hajtás mellett. A terménytől függően 350-450 min-1 csökkentett TLT fordulatszámmal végzett rendképzés üzemanyagtakarékos munkát tesz lehetővé a legjobb formájú rendek kialakítása mellett.
A gép bal oldalán kézi hajtókarral végezhető, új, mechanikus gereblyézési magasságállítás lehetővé teszi a milliméter pontos, kényelmes munkavégzési magasság beállítását másodpercek alatt. Az ellenőrzésre a közvetlenül a hajtókaron található kijelző skála szolgál. Az új rendképzők most először opcionálisan elektromos gereblyézési magasságállítással is kaphatók; ebben az esetben a gépkezelő szabályozza a gereblyézés magasságát a traktor vezetőfülkéjében lévő kijelzővel ellátott kezelőegységen keresztül. A mechanikus szerkezetet és az elektromotort a rotorhajtómű felett egyaránt burkolat védi.
A terelőponyva fokozatmentesen állítható felhajtása rendkívül kényelmes: manuálisan vagy igény szerint hidraulikusan közvetlenül a traktor üléséből mozgatható. A terelőponyva manuális felhajtása esetén a Krone rugós támasztást használ, ami különösen könnyű mozgatást tesz lehetővé. Az, aki a kényelmesebb megoldásokat szereti, választhatja a hidraulikusan felhajtható és csúsztatható, opcionális terelőponyvát, amely egy kétkörös hidraulikacsatlakozó segítségével közvetlenül a vezetőfülkéből először lehajtható, majd kitolható. Az ütközésmentes fel- és lehajtást, illetve az eltolást egy véghelyzet csillapítással ellátott hidraulikus henger segíti. Ezenkívül a traktorvezető igény szerint beállíthatja a terelőponyva magasságát nagyon magas vagy alacsony gereblyézési magasság esetén.
Jól bevált műszaki megoldások
A Krone az új egyrotoros rendképzőknél olyan régóta jól bevált megoldásokra támaszkodik, mint például a kardán-felfüggesztésű rotorok, valamint a hajlított végű Krone Lift-fogak. Ennek a formának köszönhetően a munkavégzés irányába, előre néző fogak a rendképzés közben megemelik a terményt (Krone Lift-hatás), ami minimálisra csökkenti a termény szennyeződését, a takarmány minősége pedig tartósan javul. A hermetikusan lezárt, karbantartásmentes rotorhajtóművek, valamint a karbantartásmentes, kenés nélküli DuraMax kopásálló vezérlőpálya, amelyre a Krone 3 éves garanciát ad, szintén a cég saját rendképző fejlesztéséből származnak. Egy további szabványos rendképző kialakítás a rotorok vontatott felfüggesztése a váz fő részére. Ez a lehető legjobb talajkövetést biztosítja menetirányban, és a menetirányra merőlegesen is. A megoldás garantálja a betakarított termény takarmányszennyezés nélküli, ideális felszedését még nehéz talajviszonyok között is.
Mivel a rotorok járószerkezete alapkivitelben négy kerék kialakítású, a keresztirányú dőlés állításának lehetőségét is tartalmazza. A fogak pályájához nagyon közel elhelyezkedő kerekek a fogak pontos és tiszta vezetéséről gondoskodnak. Az állítható keresztirányú dőlés optimális alakú rendeket biztosít, egyúttal csökkenti a rendek szélein a felszedési veszteséget. Az új Krone Swadro rendképzők elülső tapintókerékkel szerelhetők fel; ebben az esetben a felső függesztőkart be kell akasztani a függesztőbak alapkivitelben rendelkezésre álló hosszú furatába. A Krone Jet hatás hozzátartozik az új Swadro S 380, S 420 és S 460 modellekhez is. A rotorok súlypontja előtti rotorfelfüggesztés garantálja, hogy a fogak sem kiemeléskor, sem leengedéskor nem fúródnak a talajba, mivel a rotor járószerkezete először mindig elöl emelkedik ki, illetve a használatkor hátul ér először a terménybe.
Az új rendképzők valamennyi egy darabból álló fogtartó karja előre meghatározott hajlítási ponttal rendelkezik; ez például ütközés esetén megvédi a vezérlőpályát és a vezérlőgörgőket a károsodástól. Ha valamelyik fogtartó kart ki kell cserélni, akkor ez két csavar eltávolításával gyorsan és egyszerűen megoldható. A szállítási szélesség csökkentése érdekében a Krone az új rendképzőket összecsukható fogtartó karokkal is felszereli. A kopásálló és holtjátékmentes csuklós kapcsolatnak köszönhetően ezek a fogtartó karok ugyanolyan tartósak és megbízhatóak, mint a merev, egy darabból álló karok. Fontos, hogy az új egyrotoros rendképzők a közúti biztonság szempontjából is előnyösek, mert a gépekhez LED világítás kapható, amire például akkor lehet szükség, ha a rendképző gyakran vesz részt közúti forgalomban.