A bank a takarékossági világnap alkalmából összegezte az igényléseket, ennek alapján a szakértők megállapították: a hitelintézet üzleti stratégiájának fókuszában a fenntartható fejlődés elérése és a saját, valamint az ügyfelek ökológiai lábnyomának csökkentése áll, amit a termékpaletta átalakításával, új szemléletű kockázatkezeléssel, az elektronikus fizetési megoldások és a digitális bankolás előtérbe helyezésével támogatnak a Takarékbank.
A mai modern bankok nem csak a bankbetéteken keresztül spórolnak az ügyfeleknek. Ezért a Takarékbank sem kizárólag a betétállományok növelésében látja a megtakarítások ösztönzését, hanem új termékek és szolgáltatások biztosításával is segít az ügyfeleknek. A megtakarítás ugyanis nemcsak pénzben, hanem egyre inkább a fenntartható életvitelben, a klímatudatosságban, az ökológiai lábnyom csökkentésében mérhető.
A fenntartható működéssel időt, energiát, erőforrást takarítanak meg a vállalatok és a magánszemélyek is. Az egyik leglátványosabb trend a digitális ügyintézés és az elektronikus fizetés előtérbe kerülése, amire a világjárványt miatt bevezetett korlátozások is ráerősítettek. Ezt mutatják a Takarékbank ügyfeleinek változó szokásai is.
Amíg az ATM-ek, azaz a bankautomaták használata 7 százalékkal nőtt 2020 első negyedévéről az idei harmadik negyedévre, az online fizetés száma 20 százalékkal bővült, a bankkártyás és mobiltelefonos érintéses fizetések aránya pedig másfélszeresére ugrott. Az átutalási megbízások döntő többsége az elektronikus csatornákra terelődött, ötből négy tranzakciót már a netbankon vagy a mobilbankon keresztül indítanak el. A nemrég bevezetett Apple Pay mobiltelefonos fizetés is nagy népszerűségnek örvend, hónapról hónapra átlagosan 10-15 százalékkal növekszik a regisztrált ügyfelek száma és a tranzakciószám.
A Takarékbank a személyes ügyintézést igénylőknek is segít. Tavaly elindította a VideoBankot, így időt és energiát takarít meg az ügyfélnek azzal, hogy nem kell bemennie egy bankfiókba. A VideoBank hatékonyságát mutatja, hogy idénre 15 százalékkal nőtt a forgalma, és egy átlagos napon a VideoBank 2-3 fiók kapacitását váltja ki.
Nemcsak a szolgáltatások, hanem a termékpaletta is átalakul a fenntarthatóság előtérbe kerülésével. Ennek jó példája az októberben a jegybank támogatásával elindult zöld jelzáloghitel, amely kedvező feltételekkel biztosít kölcsönt energiahatékony új lakóingatlan vásárlására, építésére.
Mivel 2022 júniusa után szinte csak olyan ingatlan kaphat használatbavételi engedélyt, amelyik megfelel a zöld hitel feltételeinek, a Takarékbank nagy érdeklődésre számít, és azzal számol, hogy a jelzáloghitel-felvételt tervező ügyfelek között ez az új termék lesz az egyik legnépszerűbb. Az első hetek statisztikái is ezt mutatják, hiszen az október 4-én indult programban 450 ügylet keretében már 5 milliárd forint értékben igényeltek zöld hitet a bank ügyfelei, és az alapkamat emelkedése tovább támogatja a kölcsön elterjedését.
Szintén egyre népszerűbb a Takarék Fenntartható Számlacsomag, ami az elektronikus bankolást részesíti előnyben, és a klímaváltozásra, az ökológiai lábnyom csökkentésére érzékeny ügyfélkört célozza. A vállalkozókat pedig a Takarék Business Assistant ingyenes online számlázó programmal segíti, ami kiváltja a papíralapú számlázást.
Összhangban az egyre erősebb piaci és felügyeleti elvárásokkal, a Takarékbank átalakítja kockázatkezelési stratégiáját is, amiben a hangsúlyos szempontok közé emeli a fenntarthatóságot, rendszeressé teszi a környezeti, társadalmi és irányítási kockázatok elemzését.
A fenntartható banki működés előtérbe helyezése a gazdaság valamennyi szereplőjének érdeke. A hitelintézetek ezáltal közvetlenül segítik a lakosságot és a vállalkozásokat a fenntartható életmód és működés elérésében. Közvetve pedig növekszik a bankok ellenállóképessége, stabilitása, így jobban tudják támogatni a gazdasági fellendülést, valamint a zöld és a digitális átállást – összegezte Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója.