A baromfiágazat adja a hazai hústermelés több, mint felét

Agro Napló
Mintegy 2600 baromfitartó gazdaság állítja elő a magyarországi hústermelés több mint felét, és a baromfiágazat a friss, egészséges baromfihús mellett hasonló minőségű tojást is termel jelentős mennyiségben – emelte ki az agrárminiszter november elején Budapesten, amikor a szóban forgó két termék fogyasztásösztönző kampányának nyitó eseményén beszélt az ágazat teljesítményéről.

Nagy István jelezte: Magyarországon a baromfihús a legnépszerűbb állati eredetű fehérjeforrás, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a magyar emberek közel 35,5 kilogramm baromfihúst esznek évente. A tojásfogyasztás pedig az elmúlt években folyamatosan emelkedik. Így az egy főre eső héjas tojásfogyasztás 2015-ben 133 darab volt, ami 2018-ra 158 darabra emelkedett.

A fogyasztás ösztönzéséhez elengedhetetlen, hogy a megismertessék a fogyasztókat a jó minőségű, egészséges és kedvező áron elérhető magyar tojással és baromfihússal. Ezért a kampány során – amit az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Baromfi Termék Tanács (BTT) közösen szervez – arra törekszenek, hogy ezeknek a termékeknek széles felhasználási lehetőségeit bemutatassák a vásárlóknak – fűzte hozzá.

Az agrártárca vezetője beszélt még arról is: 2021-ben léphet hatályba az az AM által készített jogszabály, ami pontosabb, egyértelműbb információk feltüntetését teszi kötelezővé a tojások esetében. A jelenleg még előzetes egyeztetésen lévő tervezet szerint az ömlesztett tojás esetében nemcsak az országkód magyarázatát, hanem magát a származási ország megnevezését is fel kell majd tüntetni, a hazai tojások esetében pedig a nemzeti zászlót is meg kell jeleníteni. Pillanatnyilag a dobozos és az ömlesztett tojás esetében a származási országra vonatkozó információk csak közvetetten, a tojáshéjon elhelyezett kód által jelennek meg.

A miniszter ismertette még azt is – tette közzé a szaktárca honlapja –, hogy milyen problémákat okozott a koronavírus-járvány a baromfi- és a tojáspiacon: példaként hozta a vendéglátást, a közétkeztetést, a turizmust ért negatív hatásokat. Hozzátette: a madárinfluenza is komoly károkat okozott, ugyanakkor a hazai baromfiágazat ilyen körülmények között is képes volt helytállni, és a lakosság számára biztosítani a folyamatos ellátást. Ehhez hozzájárult az is, hogy a hazai kiskereskedelmi láncok egyre nagyobb mennyiségben szerezték be hazai termelőktől a baromfihúst és a tojást.

Nagy István úgy látja, középtávon a baromfihús fogyasztás lassú, de folyamatos növekedésével lehet számolni a következő évtizedben. A Vidékfejlesztési Program (VP) pályázatinak segítségével támogatják a baromfitartó telepek korszerűsítését és új telepek építését, illetve a járványügyi kockázatokat csökkentő fejlesztéseket. Emellett támogatásokkal segítik a minél magasabb állatjóléti szint elérését, fenntartását.

Csorbai Attila, a BTT elnöke újságírói kérdésre közölte: a baromfiágazat termelési értéke az elmúlt években átlagosan az élő állatok szintjén mintegy 250-300 milliárd forintot tett ki. De a becslések szerint a tenyészalapanyaggal és feldolgozott élelmiszerrel ennek a dupláját is elérheti ez az összeg. Ebből az étkezési tojásra eső árbevétel a múlt évben 23,12 milliárd forint volt.

Az idén a koronavírus- és madárinfluenza-járvány miatt az ágazat termelése mintegy 10 százalékkal csökkenhet. Baromfihúsból 700 ezer tonnát állítottak elő tavaly a BTT adatai alapján, étkezési tojásból pedig évente mintegy 1,2-1,3 milliárd darabot termelnek – tájékoztatott a BTT elnöke.

Az Agrármarketing Centrum közlése szerint a harmadik legjelentősebb magyar exportcikk promóciójának célkitűzése: a baromfihús fogyasztásának növelése, és a fehérjében gazdag hús sokféleségének és hasznosságának bemutatása annak érdekében, hogy a mindennapi étkezés részévé váljon.

Emellett a „Bárhol, bármikor, baromfi. Jól teszed, ha ezt eszed!” mottójú, a baromfihús fogyasztását ösztönző kampány a baromfihús sokféleségét mutatja be, és arra kívánja sarkallni a háztartásokat, hogy egyre több és egyre változatosabb formában kerüljön a csirke-, a pulyka-, a liba-, a kacsahús vagy akár a gyöngytyúk- és a fácánhús is az asztalokra minden nap. A kampánnyal vidéken 140, Budapesten pedig több mint 200 közterületi felületen találkozhatnak a magyar emberek, valamint a rádiókban és az online térben is megjelennek a baromfihús beltartalmi értékeinek promóciói és az ételekről szóló elkészítési információk.

Az AMC emlékeztet: október a tojás hónapja volt az Agrármarketing Centrumnál. „A tojás maga a csoda!” mottóval népszerűsítették a tojás értékeit, eloszlatva tévhiteket, valamint a tojásra vonatkozó hellyel, tartási módozattal, minőséggel, mérettel kapcsolatos információkat is közöltek. 

A kampányról a legfrissebb információkat az Agrármarketing Centrum honlapján is megtalálhatják az érdeklődők, a www.amc.hu/baromfikampany weboldalon.

Fotók: Pelsőczy Csaba
Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Több pénzt kapnak az állattartók

Több pénzt kapnak az állattartók

Az Agrárminisztérium (AM) több állattenyésztési támogatási program keretösszegének emeléséről döntött, amellyel a baromfi, illetve a húsmarha-ágazat h...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!