A felvásárlási ár emelése nélkül tejhiány alakulhat ki

Agro Napló
A magyar vásárlók magyar gazdától származó, Magyarországon feldolgozott tejet vehessenek – ebben érdekeltek a termelők, a feldolgozók és a kiskereskedelmi áruházláncok is.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK),  a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács és a kiskereskedelmi áruházláncok (ALDI, az Auchan, a Lidl, a METRO, a Penny, a Tesco és a Spar) képviselői 2016. október 4-én tejpiaci kérdésekről tárgyaltak. A találkozón a hazai és az uniós tejpiac helyzetéről is tájékoztatást adtak illetve kaptak a résztvevők. (A nagy láncok közül sajnálatos módon a magyar tulajdonúak (CBA, COOP, Reál) nem jelentek meg az egyeztetésen.)

A felek megállapították, hogy idén tavasztól emelkedtek a felvásárlási árak az EU-ban, ugyanakkor hazánkban szinte stagnálnak. Itthon a tej felvásárlási ára kilogrammonkénti 70 forint, míg Nyugat-Európában, illetve az exportpiacra kerülő tej ára ennek több mint másfélszerese, 110 forint. Azaz erős a kockázata annak, hogy sok magyar gazda külföldre értékesíti majd a tejét, ami által még jobban destabilizálódna a magyar piac és hiány alakulhatna ki a friss magyar tejből. A kamara, a szakmaközi szervezet, a feldolgozók és az áruházláncok is tenni kívánnak ez ellen.

A megbeszélésen a tejtermelők demonstrációs bizottságának képviselői is jelen voltak, akik elmondták: nem céljuk tüntetni, de ha szükséges, alkalmazni fogják ezt az eszközt is. Mint több áruházlánc részéről elhangzott, korábban is többször alkalmazkodtak a feldolgozók részéről előre jelzett áremelkedéshez, és erre most is nyitottak. Győrffy Balázs, a NAK elnöke elmondta: elkerülhetetlen, hogy emelkedjenek a felvásárlási árak, különben sok olyan gazda külföldre viszi a magyar tejet, akik a túlélésért küzdenek a jelenlegi hazai árak miatt. Az EU termeléscsökkentési támogatása pedig sajnos nem használ, hanem inkább árt az ágazatnak. Hozzátette: „szégyen és tragikus, hogy a magyar tulajdonú áruházláncok nem képviseltették magukat az egyeztetésen”.

A megbeszélés résztvevői szerint javítani kell a tej termékpálya szervezettségét, a tejpiaci környezetet hosszútávon kiszámíthatóbbá és kiegyensúlyozottabbá kell tenni, népszerűsíteni és növelni kell a tej- és tejtermékfogyasztást. Szükséges továbbá együttműködni a feketegazdaság elleni küzdelemben valamint a tisztességtelen piaci szereplők elleni fellépésben, az áringadozások tompítására tett törekvésekben, valamint a beszállítói szerződéses kapcsolatok rendezésében. A kamara pedig továbbra is lobbizni fog azért, hogy az UHT és a hosszan eltartható tejek (ESL) áfája is 5 százalékra csökkenjen.

Az európai tej- és tejtermék-piac pontos helyzetéről az Agrárgazdasági Kutató Intézet jelentéséből is lehet tájékozódni.

A NAK témával kapcsolatos sajtóközleménye itt olvasható.

Forrás: nak.hu

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Fejlődhet a hazai külkereskedelem

Fejlődhet a hazai külkereskedelem

A külpiacra lépés iránt érdeklődő agrárvállalkozások felkutatása és felkészítése érdekében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Exportfejleszté...

A tej legyen tej!

A tej legyen tej!

A Tej Terméktanács bejelentést tett a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnál (Nébih) a fogyasztók megtévesztése miatt.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!