Bővül az okos élelmiszerek kínálata – debreceni fejlesztések

Agro Napló
Új sütőüzemet alakít ki debreceni központi telephelyén a Hajdúsági Sütödék Zrt. az okos élelmiszerek fagyasztott verzióinak gyártására – közölte a társaság a napokban.
A kép illusztráció.

Szakács Tamás, a cégcsoport vezérigazgatója azt mondta az MTI-nek, hogy a mintegy 800 millió forintos beruházás megvalósításához kaptak 280 millió forint uniós támogatást is. Az új üzemben évente mintegy 60 millió darab szendvicsalapot és finompékárut gyártanak majd.

Hozzátette: a Vitajó elnevezésű okos cipókból évi több mint ötmillió darab fogy, ami csaknem kétmilliárd forintos piacot jelent. Ezzel a termékkör a sütőipari kategóriában a funkcionális élelmiszerek között az egyik legsikeresebb, és folyamatosan nő iránta a kereslet.

A Smart Food elnevezésű élelmiszer- és egészség-koncepció a koronavírus-járvány időszakban különösen felértékelődik. A koncepció 2018-ban bekerült a 100 legérdekesebb magyarországi innováció közé, 2019-ben pedig a Magyar Innovációs Nagydíjon a 40 legelismertebb innováció közé választotta be a szakmai zsűri – közölte Szakács Tamás.

A szakember emlékeztetett rá, hogy az okos élelmiszereket hosszú ideig tartó kutatási, fejlesztési és innovációs program keretében a debreceni központú Hajdúsági Sütödék-csoport cégei fejlesztették ki. Ebből mára négy önálló sütőipari brand lett.

„Olyan új funkciókkal ruházunk fel alapvető élelmiszereket, amelyek tudományosan igazoltan hatékonyan és biztonságosan támogatják az egészség megőrzését, sőt – egyes termékek esetében – a betegségek kialakulásának a kockázatát is csökkentik” – magyarázta a vezérigazgató.

Mivel a Hajdúsági Sütödék-csoport új élelmiszer- és egészség-koncepciója megvalósítása során elsősorban nem gyártóként, hanem innovátorként – azaz az újdonságok létrehozójaként -  működik, ezért megalkottak egy speciális gyártói-piaci franchise rendszert, ami lehetővé teszi, hogy itthon és külföldön is más sütőipari cégek átvegyék az intelligens élelmiszerek gyártási és hasznosítási jogát.

Jelenleg hét gyártó cég tagja Magyarországon a rendszernek, amelyek együttesen már évi több mint ötmillió darab Vitajó cipót értékesítenek, több mint 900 magyarországi település, csaknem 2800 üzletében. Egyelőre csak a csomagolt cipó-verziók vannak piacon, hamarosan megjelennek azonban az első, úgynevezett „helyben sütött" verziói ezeknek a termékeknek kenyér, zsemle, szendvicsalap és egyéb formátumokban.

A külföldi terjeszkedés előkészítéseként másfél éve kezdődött meg a Vitajó termékek nemzetközi védjegyeztetése: a Vitayoo nemzetközi márkanevet már bejegyezték az Egyesült Államokban, az Európai Unióban, Oroszországban, Ausztráliában és Új-Zélandon. További országokban is folyamatban van a védjegyezés, amelynek célja, hogy az okos élelmiszereikkel egységes brandként tudjanak a nemzetközi piacokon megjelenni – idézi a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara  ismertetése a vezérigazgatót.

Érdemes tudni, hogy az elérhető információk szerint okos az élelmiszer akkor, ha tudományosan tervezték meg azt. Továbbá, ha hatása alátámasztottan élettanilag kedvező. Emellett még teljes gasztronómiai értékkel bír, valamint finom is, és emberek konkrét csoportjának készül. Az okos élelmiszerek esetében engedélyezett, hogy célzott egészségügyi átalakításokat lehessen végezni.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!