MENÜ

Elrajtolt a XV. Coop Rally – A magyar gazdák sorsa a vásárlók kezében van

Agro Napló 2021.09.08.

A magyar gazdák sorsa a vásárlók kezében van – szögezte le a jubileumi XV. Coop Rally beharangozó budapesti sajtótájékoztatóján Nagy István agrárminiszter, az esemény fővédnöke köszönetet mondva a Coop családnak azért, hogy a múlt évről az idénre halasztott tavalyi eseményt megrendezik.

 

Rámutatott: mindez azért fontos, mert a Coop üzletek kulcsszerepet játszanak a magyar vidék ellátásában, van ugyanis olyan település, ahol a Coop bolt az egyetlen, ahol élelmiszerhez lehet jutni. Ez pedig azt jelenti, hogy a Coop boltok a legkisebb településeken is megtalálhatók. Ez nagy vállalás és egyben nagy felelősség is – emelte ki a miniszter.

A Coop Rally kimondva-kimondatlanul a hazai termékeket helyezi a fókuszba, összehozva a termelőt és a vásárlót. Az, hogy az esemény ráirányítja egy-egy termelőre a figyelmet – játékosan, versenyszerűen – az, hogy a nyilvánosság előtt szerepelhetnek egyes termékek előállítói, a vevőket is tudatosabb választásra és vásárlásra ösztönzi a magyar termékek köréből.

Aláhúzta: a tudatos vásárlás lényegében minden beszerzési tevékenységnek az alapja, amire a Coop család jól ráérzett, hiszen a társadalmi felelősségvállalás azt is jelenti, hogy a hazai termékek népszerűsítését is felvállalja a Coop csoport sok más hasznos társadalmi kötelezettség vállalása mellett. Ezért nem véletlen, amikor a szaktárca stratégiát készít, egyeztet és megvalósít, akkor a figyelem középpontjában mindig a kiskereskedelem áll. Ezért stratégiai partnere a Coop csoport az Agrárminisztériumnak (AM) – jegyezte meg a tárcavezető. Hozzátéve: a Coop család így járul hozzá a vidék megtartó erejének növeléséhez, amiért köszönet illeti.

 

dr. nagy istván agrárminiszter

Dr. Nagy István agrárminiszter

 

Felhívta ugyanakkor a figyelmet, hogy a vásárlók csak akkor lehetnek tudatosak, ha a megvásárolni szándékozott termékekről megfelelő információ áll a rendelkezésükre. A Coop csoport ezért is ösztönzi évtizedek óta együttműködésre a magyar termelői és vállalkozói réteget, hogy együtt, közös erővel lépjenek fel a hazai élelmiszeripar fejlesztése érdekében. Ezt a célkitűzést az Agrárminisztérium különböző pályázatokkal segíti. A támogatásoknak köszönhetően az elmúlt években számos beruházás és fejlesztés valósult meg ezen a területen.

Az élelmiszeripar 2015-ben stratégiai ágazat lett. Támogatására 300 milliárd forint forrást különített el a kormány. Ezt a célt azonban jelentősen meghaladta a tényleges ráfordítás összege, ami a múlt év végéig több mint 460 milliárd forint támogatás megítélését jelentette a magyar élelmiszeripar számára. Így az ágazat szerepe és jelentősége mára már megkerülhetetlen. Nemzetstratégiai célból is fontos – húzta alá Nagy István – hogy további fejlesztések történjenek ezen a területen. Ehhez a következő években, a 2021-2027. közötti időszakban a Vidékfejlesztési Programból (VP) 750 milliárd forint az erre előirányzott keret.

A miniszter hangsúlyozta: azzal, hogy az élelmiszeripar dedikált fejlesztése is kizárólagosan a VP-be került, lehetőség van az alapanyag-ellátás támogatásával összhangban célzott pályázatokat (felhívásokat) megtervezni, amelyek a teljes ágazat számára elérhetők lesznek. A tárca célja a források egyszerűsített eljárásban történő gyors és hatékony kihelyezése. Az év eleji tervek alapján 2021-ben, 2023-ban és 2025-ben 250-250 milliárd forint összegű címzett pályázati felhívást tesz közzé a minisztérium.

A tárca irányítója részletezte: elsőként már megjelent és júliustól pályázható is az a mikro- és kisvállalkozások számára kiírt, az élelmiszeripari üzemek fejlesztését célzó pályázat, aminek a keretösszege 50 milliárd forint. Ebben a nyertes pályázók maximum 100 millió forint vissza nem térítendő támogatást kaphatnak, amely pályázatnak maximum 50 százalékos az intenzitása.

A nagyobb fejlesztéseket ösztönző pályázati forrás keretösszege 200 milliárd forint. Ez pedig az élelmiszeripari üzemek komplex fejlesztését hivatott segíteni. Ez a forrás már augusztus 18-a óta pályázható. A szóban forgó támogatás minimum összege – ami szintén vissza nem térítendő – 100 millió forint, a maximum összeg pedig 5 milliárd forint lehet. A cél pedig az, hogy a belföldi élelmiszerigények jellemzően hazai forrásból kielégíthetők legyenek.

A miniszter beszélt arról is, hogy a pályázati lehetőségek mellett ösztönözni kívánják a helyi termelőket arra is, hogy a közétkeztetés lehetőség szerint helyi élelmiszerek felhasználásával elégítse ki a fogyasztók igényeit. Jelezte: ennek egyik sarkköve az a szabályozás, amelynek alapján 2022. január 1-jétől a közétkeztetésben felhasznált termékek értékének legalább 60 százalékát, 2023. január 1-jétől pedig legalább 80 százalékát a közétkeztetésben rövid ellátási láncban kell beszerezni az étel-előállítóknak. Ezért a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) nemrégiben elindította közbeszerzési információs oldalát, aminek egyik fontos célja, hogy a közbeszerzés szereplői könnyebben felvehessék egymással a kapcsolatot.

Nagy István elmondta: a támogatásoknak is köszönhetően a magyar élelmiszeripar képes a hazai lakosság minőségi, biztonságos és megbízható élelmiszer-ellátására. Ez nemcsak a fogyasztóknak és a termelőknek jelent garanciát, hanem nagy mértékben hozzájárul a nemzetgazdaság sikereihez is. A siker azonban éppen a partnerségi együttműködésben rejlik. Az együttműködés eredményessége pedig azt bizonyítja, hogy az élelmiszeripari szereplők egységben gondolkodnak és a közös célok megvalósításában érdekeltek. Erre az egységre hívja fel a figyelmet a Coop Rally immár 15 éve, amelyben mindenki, de leginkább a magyar vásárlók a nyertesek – foglalta össze a miniszter.

Tóth Géza, a CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgatója többek között arról beszélt, hogy a Coop várhatóan – a múlt évhez hasonlóan – az idén is sikeres évet zár, mert továbbra is az ország legtöbb településén, a legtöbb boltot működtető kereskedelmi hálózata. A Coop a koronavírus-járvánnyal szintén sikeresen küzdött meg, mivel nemcsak az élelmiszer-ellátást tudta zavartalanul biztosítani, hanem az üzletek felújítása is folytatódott, és lehet, hogy az év végére a tervezetnél több bolt újul majd meg.

 

tóth géza_co-op hungary zrt. vezérigazgató

Tóth Géza, a CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgatója

 

A száz százalékban magyar tulajdonban lévő Coop Gazdasági Csoport – a közzétett adatok szerint – jelenleg 400 kis- és középvállalkozást számlál. Tavalyi árbevétele 654 milliárd forint volt, húszezer főt meghaladó alkalmazottjával az ország egyik legnagyobb kistelepülési foglalkoztatója.

Az üzletláncnak 1480 településen 2240 franchise boltja van, valamint további 2000 üzletet lát el áruval és naponta 1,5 millió vevő fordul meg üzleteiben.

Felelősen működő vállalatként – erre a vérigazgató külön is felhívta a figyelmet – az üzletfejlesztéseket, környezet- és energiatudatos beruházás jellemzi, amely a világítást és a hűtők optimalizálását, a hűtési-fűtési rendszerek modernizációját egyaránt érinti, valamint az idei év végére mintegy 200 egységen valósulhat meg napelemes technológia.

Emellett 328 szupermarket kategóriájú üzletben már alapszolgáltatás, de összesen 529 egységben érhető el a kereskedelmi szereplők közül elsőként, a 2017-ben elindított használt étolaj visszagyűjtés, az úgynevezett olajpont. A környezetet és az élővizeket megóvva év végéig csaknem 170 ezer liter használt étolaj visszagyűjtést realizálhat az üzletlánc.

Coop célja az, hogy a rallyn keresztül megismertesse a magyar emberekkel a hazai termékeket és azok gyártóit is. A kezdeményezéshez mára csatlakozott az FMCG szektor szinte valamennyi szereplője, köztük olyanok is, akik magyar, akik hazai, illetve akik hazai feldolgozású termékeket állítanak elő. A szakmai program az elmúlt másfél évtizedben 119 kiváló magyar élelmiszeripari szereplő tevékenységét mutatta be a nagyközönségnek, széles társadalmi rétegeknek.

A komoly marketingértékkel bíró program is közrejátszott abban, hogy az eltelt időszakban a fogyasztók számára egyre fontosabbá vált a polcról levett termék eredete, az, hogy hazai, helyi ma már pozitív jelentéssel bír, és az ár/érték arány után ma már talán az első számú tényező a választás során.

A szakmai program ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet: a hagyományok és az innováció jól megfér egymás mellett a magyar élelmiszeriparban is. Az egyedi igények kiszolgálása, az egészségesebb termékek iránt egyre nagyobb a fogyasztói igény, akárcsak az iránt, hogy a gyártók az előállítás során tartsák szem előtt a környezettudatosság szempontjait is. A rallyn résztvevő, bemutatkozó cégek pedig ezen a téren is felveszik a versenyt külföldi társaikkal, miközben az élelmiszer-biztonság szempontjait, ha lehet, még komolyabban veszik.

A Coop felelős vállalat gyökereiből adódón múltja-jelene-jövője Magyarországon van. Működése során visszaad a társadalomnak – erről Pekó László, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke beszélt.

 

pekó lászló_co-op hungary zrt. igazgatóságának elnöke

Pekó László, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke

 

A kereskedelmi lánc 4 pilléren alapuló országos társadalmi felelősségvállalási programjában egyedülállóként emelkedik ki 2006 óta a hazai élelmiszer-termelést középpontba állító Coop Rally, a minőségi magyar termékekért” szakmai program, melynek eredménye, hogy az elmúlt évek során, a szakmai kereten túlnőve sikeresen szólította meg a fogyasztók széles rétegét is, hozzájárult a magyar termékek forgalmának növekedéséhez. Eredményeit 2018-2021 között minden évben Érték és Minőség Nagydíj védjeggyel is elismerték.

Az idei évben dacára a különleges helyzetnek, a tavalyi halasztás után, az akkor meghatározott útvonalon és házigazdákkal, valamint a megszokott érdeklődés mellett elrajtolt a jubileumi Coop Rally. A több mint 100 autóból áll a mezőny, amelyben a hazai élelmiszeripari, kiskereskedelmi, szolgáltató és médiacégek versenyzői, valamint 3 médiabusz szeptember 8–9. között Nyugat-Magyarország 6 meghatározó gyártó és forgalmazó központjához, valamint 2 COOP tagvállalathoz látogatnak el.

 

coop-rally-2021

 

A résztvevők a hazai élelmiszer-kereskedelmi piacon évi mintegy 2 ezer milliárd forintot kitevő termékértékesítést, és a COOP Csoporttal együtt több mint 50 ezer munkavállalót képviselnek.

 

a xv. coop rally házigazda helyszíneinek termékeit tartalmazó magyar termék kosár átadása-k

A XV. Coop Rally házigazda helyszíneinek termékeit tartalmazó magyar termék kosár átadása
 
Az AGRO NAPLÓ is médiatámogatója a rendezvénynek.

agro naplo 25 logo-01

www.agronaplo.hu