Jövőre is folytatódik a zöldség- és gyümölcsfogyasztás ösztönzése

Agro Napló
A jövő évtől újabb hároméves periódust nyert meg a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) francia és belga szakmai szervezetekkel együttműködve, így folytatódik a zöldség- és gyümölcsfogyasztás népszerűsítése, valamint a jó minőségű, hazai termékek iránti kereslet ösztönzése érdekében – közölte a köztestület lapunkkal.

A közlemény felidézi: az Európai Friss Kalandok, a NAK hosszú távú edukációs kampánya azért indult el 2018-ban, hogy a hazai kedvezőtlen zöldség- és gyümölcsfogyasztási szokásokon változtasson. Az uniós országok közül ugyanis hazánkban az egyik legalacsonyabb a zöldség- és gyümölcsfogyasztás: az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) által javasolt napi minimum 400 gramm helyett Magyarországon átlagosan 260 grammot fogyasztanak az emberek.

Az elmúlt három év eredményeként minden harmadik magyar ember találkozott már Fruttival és Veggivel, a 8-14 évesek körében pedig – akik kifejezetten kevés zöldséget- és gyümölcsöt fogyasztanak – 30 százalék feletti az ismertségük. A zöldség-gyümölcs kabala testvérpár az elmúlt időszakban az egész országot bejárta: 35 ezer kilométert utazott, és 45 roadshow helyszínen, valamint 100 nagyáruházi helyszínen várta a családokat, a gyermekeket. A kitelepülések alkalmával 4 kamionnyi zöldséget és gyümölcsöt – ez mintegy 7750 kilogramm – kóstolhattak meg az érdeklődök.

Az Európa Friss Kalandok nagykövetei minden évben olyan hiteles személyiségek voltak, akik szakmájukban és magánéletükben is azonosulni tudtak a kampány célkitűzéseivel – többek között Vincze Ottó és Görbicz Anita, Wolf András vagy épp Marton Adrienn, akik személyes tapasztalataikkal, ötletekkel, receptekkel segítették a szülőket, nagyszülőket abban, hogy hogyan építhetnék be a zöldségeket és a gyümölcsöket a család mindennapi étkezéseibe.

A gyerekek számára készült 24 részes animációs sorozatot a legnagyobb hazai mesecsatornák sugározták, így 355 ezer 4-14 év közötti gyermek ismerte meg izgalmas kalandokon keresztül Vegapolisban a zöldségek és gyümölcsök “szupererejét”. Az Európai Friss Kalandok program az online térben is aktív: honlapján és közösségi médiaoldalain hasznos információkat, érdekes videótartalmakat, aktualitásokat és játékokat találhatnak a látogatók. A program Facebook-oldala eddig közel 4 millió embert ért el.

„Iskolai osztályok is megkerestek bennünket, és kértek a program foglalkoztatófüzetéből, hogy különleges természetismeret óra keretében oldják meg a játékos feladatokat, fedezzék fel a zöldségeket, gyümölcsöket” – mondta el Győrffy Balázs, a NAK elnöke. Hangsúlyozta továbbá azt is, hogy az Európai Friss Kalandok célja az volt, hogy ösztönözze a keresletet a jó minőségű hazai zöldségek és gyümölcsök iránt, amiben szintén sikerült előre lépni.

A NAK az elmúlt három év tapasztalatai és a pozitív visszajelzések miatt döntött úgy, hogy pályázik a program 2021-től való folytatására, a nemzetközi szakmai partnerekkel benyújtott pályázat támogatást nyert.

A 2021-2023 közötti időszakban a „Frissesség Ereje” elnevezéssel új arculattal és megújult kabalafigurákkal folytatódik a program, amely továbbra is elsősorban a családokat és a gyermekeket célozza meg, mert alapvető fontosságú, hogy minél több szülő, nagyszülő ismerje meg a zöldségek, gyümölcsök jótékony hatásait, és építse be ezeket a gyermekek étrendjébe.

A gyerek célcsoport azonban bővül a következő három évben, ugyanis az eddigi 6-14 éves korcsoport mellett a 14-18 éves középiskolás, tini korosztályt is szeretné megszólítani a kampány. Ennek oka, hogy a WHO friss adatai szerint ebben a korcsoportban évről évre jelentősen csökken a napi rendszerességgel zöldséget és gyümölcsöt fogyasztók aránya. Az új célcsoport hatékony elérése érdekében a program közösségimédia-jelenléte és aktivitásai még változatosabbak és intenzívebbek lesznek a jövőben. A korábban sikeres programelemek szintén folytatódnak a következő periódusban: új epizódokkal jön az animációs minisorozat, Frutti és Veggi ismét országos roadshow-ra indul, és újra lesz lehetőség a legnagyobb áruházláncok boltjaiban zöldséget, gyümölcsöt kóstolni.

A program folytatása nagyszerű lehetőséget jelent, hiszen a fogyasztói magatartás formálásához hosszabb időn, több éven keresztül kell közvetíteni a zöldség- gyümölcsfogyasztás fontosságához kapcsolódó üzeneteket. Ez a fajta edukáció elengedhetetlen ahhoz, hogy a családok szemléletmódja változzon, és egy olyan generáció nőjön fel, amely számára alapvető az egészséges, friss zöldségen és gyümölcsön alapuló táplálkozás.

Háttérinformációként az ismertetés közli, hogy  az INTERFEL 1976-ban létrehozott francia zöldség-gyümölcs szakmaközi szervezet, amely a frisszöldség- és gyümölcságazat szereplőit, szakértőit fogja össze, képviseli az érdekeiket a termeléstől kezdve egészen az értékesítésig. A szakmaközi szervezet célja, hogy párbeszédet folytasson a különböző ágazatok között, illetve népszerűsítse a frisszöldség- és gyümölcsfogyasztást, valamint felhívja az emberek figyelmét a változatos és kiegyensúlyozott étrend fontosságára, köztük a zöldség- és gyümölcsfogyasztásra.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara 2013 tavaszán alapított, kötelező tagsággal rendelkező szervezet. A köztestület tagja valamennyi mezőgazdasági, élelmiszeripari és vidékfejlesztési tevékenységet folytató természetes és jogi személy. A kamara mintegy 400 ezer fős tagsága révén a teljes hazai élelmiszerláncot lefedi, közülük több mint 50 ezren foglalkoznak zöldség- és gyümölcstermeléssel. Rugalmas és szakmailag felkészült szervezetként a NAK az alapítása óta azon dolgozik, hogy lendületet adjon a magyar agráriumnak. Legfontosabb feladata a magyar agrár- és élelmiszerszektor erősítése, a magyar termékek versenyképességének javítása itthon és a nemzetközi piacokon. Vezető szerepet tölt be a nemzeti agrár- és élelmiszer-stratégia alakításában és megvalósításában, továbbá a kormányzat első számú szakmai tárgyalópartnereként széles körű igazgatási és szolgáltatási közfeladatokat lát el.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!