A mezõgazdasági erõgépeknek, a traktoroknak és az önjáró betakarítógépeknek meghatározó szerkezetei a hajtókerekek fúvott gumiabroncsai.
Tulajdonképpen ezek transzformálják a motor nyomatékát vonóerõvé, amely a legfontosabb vontatási jellemzõ. Feladatuk továbbá a talajjal való kapcsolat biztosítása, az erõgép megtámasztása és tömegének elosztása, a haladó mozgás fenntartása, nem utolsósorban a felszíni talajegyenetlenségbõl adódó lengések csillapítása.
Ugyanakkor a nagy teljesítményû, vagy tömegû gépek gumiabroncsos járószerkezetei tapossák, gyúrják a talajfelszínt, ezzel káros talajtömörödést idéznek elõ, ami termésveszteséggel jár. A közúti közlekedésben pedig fontos feltétel a nagyobb (40–60 km/h) haladási sebesség, a rövid fékút, a jó kormányozhatóság, a stabil úttartás és a magas komfortérzet.
A mai korszerû, alacsony profilú, radiál szerkezetû traktorgumiabroncsok a sokrétû agrotechnikai, talajmechanikai, jármûdinamikai és geometriai kritériumrendszernek megfelelnek, de csak a helyesen megválasztott és az elõírásszerûen használt méretek teljesítik az elvárt követelményeket (1. ábra).
A traktorabroncsok kiválasztásának fõbb szempontjai a következõk:
– elegendõ teherbírás,
– hatékony lengéscsillapítás,
– jó menetstabilitás,
– nagy vonóerõ-kifejtés,
– optimális szlip,
– alacsony talajtömörítõ hatás,
– geometriai méretek,
– kellõ öntisztítás,
– szilárd köpenyváz.
Napjainkban már igen nagy kínálat van a piacon a korszerû technológiával gyártott, alacsony profilú radiál traktorabroncsokból a különbözõ teljesítménykategóriákhoz. (Ezek alkalmazásának elõnyeirõl a az Agronapló 2004. februári számában közöltünk írást.) Nálunk különösen a Michelin, a Kléber, a Goodyear, a Pirelli, az Alliance és a Taurus gyártmányok a legelterjedtebbek, de ezek mellett jó minõségben megjelent a fehérorosz Belshina cég terméke is. Ezeket a traktorabroncsokat alkalmazzák elsõ szerelésben és ezek ajánlhatók elsõsorban a pótlásoknál is, természetesen a megfelelõ teljesítménykategóriához a megfelelõ méret megválasztásával (l.: táblázat).
Teljesítményosztály (kW) Gumiabroncsméret
115–130 20,8 R42
145–160 620/70 R42
160–200 650/75 R38
160–200 710/70 R38
160–200 900/50 R42
170–220 900/60 R32
A különbözõ méretû és mintázatú traktorabroncsok elõnyeit és hátrányait foglalja össze a 2. ábra.
A megfelelõ traktorabroncs alkalmazása az alábbi elõnyökkel jár:
– nagyobb terhelhetõség,
– nagyobb menetsebesség,
– jobb rugózás és kényelem,
– nagyobb vontatási képesség,
– gyorsabb munkavégzés,
– kisebb talajtömörödés,
– alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás,
– hosszabb élettartam,
– kedvezõ ár–érték arány.
Nagyon fontos a körülményeknek megfelelõ helyes belsõ levegõnyomás beállítása, üzemelés közbeni rendszerel ellenõrzése, korrigálása, hiszen legfõképpen ettõl függ a teherbírás, a vonóerõ-kifejtés, a talajnyomás, a lengéscsillapítás, a fékhatás és az élettartam.
A különbözõ belsõ levegõnyomásokhoz arányosan változó terhelhetõség tartozik. A gyártók a szántóföldi részleges terhelésadatokat radiál traktorabroncsokra 40 km/h sebességhez adják meg a katalógusokban. Magasabb sebességtartományban a különbözõ belsõ levegõnyomásokhoz tartozó teherbírás 5–10%-kal csökken, alacsonyabb munkasebességeknél a terhelhetõség jelentõsen (10 km/h-nál már 50%-kal) növekszik.
Betakarítógépeknél, mivel a terhelés ciklikus, az alacsony (4–8 km/h) munkasebesség-tartományban a hajtókerék gumiabroncsok névleges terhelése sík terepen akár 70%-kal is növelhetõ.
Traktoroknál, barázdában járó ágyekével történõ szántáskor a barázdában járó gumiabroncsokba a nagyobb terhelésük miatt 0,2–0,3 bar többlet levegõnyomást szükséges alkalmazni. Könnyebb felszíni talajmunkáknál (pl.: vetõágyelõkészítésnél), vetésnél, permetezésnél 10 km/h munkasebességig átmenetileg 0,6–0,8 bar levegõnyomással dolgozhatunk, így csökkenthetõ a taposási kár.
Nagyobb vonóerõt igénylõ szántóföldi munkáknál azonban csak az elõírt levegõnyomást érdemes alkalmazni.
Szilárd burkolatú úton haladáskor a belsõ levegõnyomást legalább 30–40%-kal mindenképpen meg kell növelni. A szántóföldi munkavégzés során sajnos még nagyon sokan gyakorlatilag magas belsõ levegõnyomással üzemeltetnek, mert nem csökkentik a nyomást, ha szilárd burkolatú útról (közútról) a földekre térnek. Ezáltal nagyobb talajnyomás lép fel, nagyobb lesz a tömörítõ hatás. A talaj terhelését azonban kötelességünk alacsonyan tartani, hogy elkerüljük a talajszerkezet károsodását. Ezenfelül a szántóföldön az alacsonyabb belsõ levegõnyomású gumiabroncsokkal üzemeltetett gépek esetében az egyenletesebb gördülés és a kisebb gördülési ellenállás üzemanyag-megtakarítást is eredményez. A talajtömörödés tekintetében a francia Aubineau professzor mondta: „jobb a megelõzés, mint a mûtét”, mármint a költséges altalajlazítás.
A német Profi mezõgazdasági technikai szaklap feltette a kérdést olvasóinak: „beállítják-e a belsõ levegõnyomást a szántóföldi munkákhoz?” 1122 válaszból 15% jelezte, hogy rendszeresen, 46% csak néha, és 39% egyáltalán nem állítja be a szükséges nyomásértéket a talajmûvelésnél. Sajnos valószínûsíthetõ, hogy a hazai gépkezelõk sem fordítanak még erre figyelmet, pedig a korrekt belsõ levegõnyomás alkalmazásával érhetjük el a megfelelõ vonóerõt, a hosszabb élettartamot, a magasabb komfortérzetet, az optimális teljesítményt és nem utolsósorban a káros talajtömörödés csökkentését. Érdemes kikérni szakember tanácsát.