Az állattartó telepek gazdaságossága rendkívül sokrétû kérdés. Kezdve a tenyésztett állatok genetikai tulajdonságaitól, a rendelkezésre álló technológia állapotán át, a gazdasági környezet lehetõségeiig számtalan tényezõ befolyásolhatja munkánk eredményességét.
A TMR (Total Mixed Ration) fogalmával, fontosságával már többször foglakoztunk e szakfolyóirat hasábjain. Könnyen belátható a kiegyensúlyozott táplálkozás fontossága, azonban a kiegyensúlyozott tápanyagok megfelelõ arányú elõkészítése, kiadagolása a mixturák összetettsége miatt nem egyszerû feladat. Erre a feladatra nem egy gyártó kínál megoldást. Most ezen a piacon nézünk szét e cikk segítségével.
Ahhoz, hogy az állatok hozni tudják az elvárt, illetve biológiailag elvárható teljesítményt, sokkféle igényüket kell kielégítenünk. Az állatok takarmányozása az állattartás egyik legfontosabb mozzanata.
Az elmúlt évtizedekben, a tudomány és a technika fejlõdése miatt, fejlettebb gépek és takarmányozási technológiák jöttek létre.
A csoportos komplett takarmányozás (TMR – total mixed ration) esetén a laktációs stádium és tejtermelés alapján a teheneket csoportosítják. Az eltérõ tejtermelésû tehéncsoportok takarmányadagja a szálas- és tömegtakarmányokat és az abrakféléket tekintve egyaránt eltérõ összetételû.
A mai takarmányozási ismeretek szerint a TMR takarmányozási technológia alkalmazásával elégíthetõ ki legjobban a tehenek táplálóanyag- igénye. A módszer lényege, hogy egy tömegtakarmányból, abrakból, kiegészítõ takarmányokból, és egyéb kiegészítõkbõl álló homogén keveréket etetnek. Az állományt a laktációs stádium, a tejtermelés, a kondíció stb. alapján csoportokba sorolják. A különbözõ csoportoknak más és más összetételû takarmányt adnak az egyedek igényei alapján. E technológiát széles körben alkalmazzák az egész világon, különösen azokban az országokban, ahol nagylétszámú, intenzíven termelõ tehenészetek vannak.
„Történelmileg” az USA-ból terjedt el a „komplett takarmánykeverékre” épülõ takarmányozási módszer, melyet kezdetben komplett takarmánynak (CF – complete feed) vagy komplett adagnak (CR – complete ration), késõbb mint teljesen kevert adagnak (TMR) neveznek. Kötetlen tartás esetén, ha az egyes takarmányféleségeket külön-külön etetjük, úgy a tehenek 20–30 százalékának táplálóanyag-ellátása nem megfelelõ, mivel fogyasztásuk nagymértékben tér el az elõirányzottól, illetve szükséglettõl.
Szakszerûen összeállított komplett keverék (TMR) etetése esetén, a laktáció elsõ felében a tehenek takarmány-, illetve táplálóanyag-felvétele termelésükkel arányos. Itt már feltétlenül szólni kell az állatok egyedi elbírálását és a telep teljes nyilvántartását végzõ számítógépes rendszerrõl. A költségtakarékos, eredményes tehenészeti termelés feltétele a korszerû takarmányozási adatfeldolgozó rendszer. Az állatokon elhelyezett aktív jeladó jelzését a technológiai folyamat különbözõ pontjain elhelyezett jelfogók (tejmérõk, etetõk, mérlegek) veszik, lehetõvé válik a hatékony takarmányozás mellett az állatok egészségügyi stb. megfigyelése is. Az azonosító rendszer lehetõvé teszi a tehenek gyors és megbízható azonosítását, amikor azok a fejõházba lépnek. Ezzel a technikával például a nagyobb tejtermelést dotáló prémium abrakadagokat lehet az állatoknak juttatni, és további egyedi elbírálásban lehet részük.
A takarmányozási módszer megválasztása során az alábbiakat célszerû figyelembe venni:
• az állomány nagysága, pl. a néhány tehénnel rendelkezõ gazdáknál a csoportos komplett takarmányozást nem célszerû alkalmazni,
• az állomány tartási módja, pl. kötetlen tartásban az egyedi abrakolás csak különleges berendezésekkel (pl.: a fent említett egyedi azonosító rendszerrel, és az azt támogató, számítógépes rendszerrel összekötött önetetõkkel) biztosítható,
• a tehenek tejtermelõ képessége, a nagy, közepes és kis termelésû állományok takarmányozási követelményei eltérnek, ezeket a gazdaságos takarmányozás érdekében a csoportokat el kell különíteni, ehhez megfelelõ területre, infrastruktúrára van szükség,
• a megfelelõ takarmány elõállításához megfelelõ technika (siló, mint épület, silóbetakarító gépcsoport, szilázs, vagy szenázs elkészítésére alkalmas technika, silókitároló, takarmánykeverõ-kiosztó kocsi stb.) szükséges.
A TMR-technológiánál az összes takarmányösszetevõ homogén keverékének elkészítéséhez nagy teljesítményû keverõ szükséges. Ezt a feladatot ma legfõképpen keverõ-kiosztó kocsikkal oldják meg. (Van példa stabil keverõ és egyéb, sok esetben szintén az istálló technológiájához illesztett kiosztórendszer alkalmazására is.)
A keverõ-kiosztó (KK) kocsikkal szembeni követelmények
Mint általában az egyéb, állattenyésztésben alkalmazott technikák, a keverõ-kioszó kocsik is rendkívül mostoha körülmények között, agresszív környezeti behatásoknak kitéve kell, hogy nap mint nap elvégezzék a rájuk bízott munkát. Ezért célszerû erõs konstrukciójú, inkább már ránézésre is masszív szerkezeti anyagokból felépített kocsit választani. Fontos az egyszerû, jól karbantartható, olcsón felújítható szerkezet.
A traktorvontatású kocsik általában az erõgép pneumatikus, hidraulikus és TLT rendszerét is leterhelik. Ennek ellenére követelmény, hogy a minél kisebb erõgéppel, egy személy által, a traktor zárt fülkéjébõl is üzemeltethetõ legyen a kocsi. Ugyancsak fontos, hogy a gép mûködése nyugalmukban ne zavarja az állatokat.
A keverõegység kialakítása olyan legyen, hogy a szálastakarmány-hányad szerkezetét ne rongálja, mégis gyorsan, egyenletes összetételû keverék elõállítására legyen alkalmas. A kocsi képes legyen gyorsan átállni más keverékek elõállítására. A keverék összetétele pontosan beállítható (max. 1% hibahatár), és reprodukálható legyen. A mérlegelektronika kompatibilis legyen a telepi rendszerrel. Azzal közvetlenül összeköthetõ legyen. Könnyen és gyorsan tisztítható legyen.
Látható, hogy a keverõ-kiosztó kocsiknak milyen összetett feladatot kell ellátniuk. Ezeket a különféle gyártók termékei eltérõ minõségben oldják meg.
A keverés során a mixturában képviselt mennyiségük sorrendjében beadagolt összetevõk folyamatos örvénylõ, illetve kaszkád mozgást végeznek. A beadagolt rétegek az idõ elõre haladtával egyre egyenletesebb keveréket alkotnak.
A keverés módja szerint többféle szerkezet alakult ki. Léteznek, bár üzemen belüli tevékenységben egyre inkább háttérbe szorulnak a pneumatikus keverõk. Kombinálva mechanikus elemekkel az abrakok, kiegészítõk keverésére optimális keverõk készíthetõk. A mai KK-kocsik mindegyike mechanikus keverõelemet alkalmaz. Ez lehetõvé teszi az eltérõ összetételû szálastakarmányok és az abrak elfogadható összekeverését alacsony energiafelhasználás, megfelelõ keverési idõ, és a fent említett követelmények kielégítése mellett.
A keverõelemek alapján megkülönböztetünk dobos, keverõcsigás, és keverõlapátos kiviteleket. A dobos keverõvel ma már ritkán találkozunk (az állattartó telepeken) bonyolult szerkezetük, nehézkesebb tisztításuk, nagyobb tömegük és áruk miatt. Ugyanakkor nem szabad megfeledkezni elõnyeirõl sem, a gyors és egyenletes keverés, hosszú élettartam, amelyek miatt stabil keverõkben még elõszeretettel alkalmazzák ezt a technikát. A keverõlapát és a keverõcsiga lényegében ugyanazt a szerkezetet jeleneti, csak a méretek eltérõek.
A KK-kocsik piacán is jellemzõ a túlkínálat. Ma már szinte bármilyen kivitelû, teljesítményû és felszereltségû géphez hozzá lehet jutni. A beruházás elõtt tehát érdemes alaposan körülnézni a gépkereskedõknél.
A fent felsorolt követelmények adott beruházástól függõen változó súllyal eshetnek latba, és az elvégzendõ feladatoknak megfelelõen bõvülhetnek egyéni igényekkel.
A keverõcsiga elrendezése alapvetõen meghatározza a keverõkocsi jellemzõit, ezért ez alapján különböztetjük meg õket. Ez alapján létezik függõleges tengelyû és vízszintes tengelyû csigaelrendezás.
A függõleges (vertikális) tengelyû, keverõcsigás kocsi egy, vagy két nagy-méretû, változó menetemelkedésû és átmérõjû csigát tartalmaz, amely térfogat-kiszorításos elven kényszeríti mozgásra a beadagolt összetevõket. A csiga alacsony fordulattal forog, ezáltal kíméletes bánással is jó keverést biztosít. A csigaleveleket aprítópengékkel is elláthatják. A pengék a hosszabb szálak, összeállt csomók aprítása mellett a csiga energiatakarékosabb (akár 25%-kal olcsóbb) üzemeltetését teszik lehetõvé. A csiga változó átmérõjû tengelye rejti a szerkezet csapágyazását. Az egész egységre jellemzõ a robosztus felépítés. A csiga formája, méretei lehetõvé teszik a könnyû tisztítást és az egyéb karbantartási munkákat is. A vízszintes csigaelrendezés esetén a viszonylag kis átmérõjû csigák eltérõ magasságban vannak elhelyezve, ellentétes forgásiránnyal, és különbözõ menetemelkedésû levéllel rendelkeznek. Az alsó csigapár a kihordószalag irányába, a felsõ azzal ellentétesen hordja az összetevõket, a kocsi két végén pedig intenzív fel, illetve leáramlás teszi teljessé a körforgást, ami által nagyon gyorsan megfelelõ homogenitású keveréket lehet elõállítani. Persze ennek ára van. A vertikális csigához képest bonyolultabb hajtórendszer, nagyobb teljesítményigény és durvább bánásmód párosul az effektívebb munkával. A gép mûködésénél fogva a kitárolást a kocsi valamely végén kell megvalósítani.
A fent említett rendszerek ötvözetét is meg lehet találni, amit találóan multimix rendszernek neveznek. Itt a nagyméretû csigák vízszintesen helyezkednek el és egymással szemben középre dolgoznak, ezzel intenzív örvénymozgásra késztetik az összetevõket. Ez a módszer lényegesen kisebb erõhatásnak teszi ki a keverendõ anyagot, mint az a horizontálcsigás módszer, ugyanakkor intenzív keverést biztosít az egész anyagtömeg gyors átkeverésével. Ennek a rendszernek elõnye, és egyben hátránya, hogy csak középen engedélyez kitárolást.
A KK-kocsik ürítése valamilyen kitároló rendszerrel történik. Ez legegyszerûbb esetben egy tolózárral ellátott nyílás, amelybõl egy surrantón közvetlenül az etetõbe hullik a takarmány. Általában azonban jobban szabályozható szalagos kitárolást alkalmazzák a gyártók. Ez esetben szintén egy, általában hidraulikus úton mûködtetett tolózáron keresztül az anyag egy kihordószalagra kerül. A kihordószalag általában nagy szakítószilárdságú, többrétegû mûanyag (PVC, PE, PO), amely többnyire kaparóelemekkel van ellátva. Létezik példa csúszópályán mozgó kaparóláncos lehordásra is, de ez a megoldás mára kiszorulni látszik. A kihordószalag hajtására ma már szinte kizárólag fokozatmentesen, pontosan és kényelmesen szabályozható, mindkét irányba járatható hidromotorokat alkalmaznak, de elõfordulnak még sebességarányos TLT-hajtásról leágaztatott, vagy járókerékrõl levett mechanikus meghajtások is.
Itt érdemes megemlíteni, hogy léteznek az istálló technológiájához illesztett kötött pályán mozgó kivitelû KK-kocsik is. Ezek a darupályához hasonló sínen függve járják végig az istállót, energiaellátásuk szintén a daruknál alkalmazott áramszedõkön keresztül történik. Ezeken a gépeken a hidraulikát elektromos léptetõmotorok helyettesítik.
Az 1. képen egy kétcsigás vertikális KK-kocsi látható, mellsõ kitárolóhevederrel, amint közvetlenül az állatok elé juttatja a keveréket. Jól látható a robosztus alváz és a szintén erõs felépítmény, amely alakja a könnyû feltöltés mellet a könnyû tisztíthatóságot is szolgálja. A kocsik jól átgondolt tervezésével, különféle perifériaelemek alkalmazásával a KK-kocsik használati értéke tovább növelhetõ.
A keverõ-kiosztókocsik üzemeltetésének lényeges kérdése, hogy milyen intenzíven tudjuk kihasználni a gépet, milyen gyorsan tudjuk a napi takarmányozási feladatot végrehajtani, mennyi a tényleges munka és az állásidõ aránya. Itt kerül elõtérbe a takarmánykeveréshez szükséges komponensek beadagolása. A szálastakarmány mennyiségét nehéz pontosan adagolni, helyette inkább a hozzákeverendõ abrak, és kiegészítõ elemek mennyiségével kell manipulálni. A 2. ábrán egy vertikálcsigás kocsi hagyományos, traktorra szerelt homlokrakodóval való feltöltését látjuk. A rakodóeszköz azonban további személyzet és gép meglétét feltételezi. Ezt elkerülendõ a KK-kocsik felszerelhetõek silómaróval, vagy blokkvágóval, amelyek, amellett, hogy a kezelõszemélyzetet csökkentik, alkalmasak a pontosabb adagolásra, ezáltal a megfelelõ keverék a szükséges adagban állítható elõ.
A 3. képen egy silómaróval ellátott multimix kocsit látunk feltöltés közben. A mérlegcellával ellátott kocsi közvetlenül szolgálja ki önmagát. A silóanyag már aprítva, fellazítva kerül a raktérbe, ezáltal a homogén keverék gyorsabban elõállítható. Ennek fejében viszont egy bonyolultabb, drágább szerkezetet kell üzemeltetnünk.
A blokkvágó felépítése egyszerûbb, energiaigénye kisebb, de a módszernek egyszerûségét, és olcsóbb üzemeltetését pontatlanabb adagolással, a hosszabb keverési idõvel, vagy az egyenlõtlenebb eloszlással fizetjük meg.
Láthattuk, hogy a technikai megoldások sokfélesége áll rendelkezésünkre. Ahhoz, hogy a céljainknak legjobban megfelelõ technológiát megtaláljuk, érdemes alaposan körüljárni a piacot a tervezett beruházás elõtt. Az eladók által ajánlott referenciafelhasználók felkeresésével pedig gyakorlati tapasztalatokat is lehet ma már szerezni.