Az Odisys Bt.-ot 2001-ben alapítottuk azzal a céllal, hogy a mezõgazdaságban aktívan résztvevõk számára olyan kiegészítõ termékeket kínáljunk, melyek a költséghatékonyságukat a lehetõ legnagyobb mértékben javítja.
Az elsõ években táblatörzskönyv-szoftverfejlesztéssel és -forgalmazással foglalkoztunk elsõdlegesen, majd 2004-ben a mezõgazdasági gépberuházások nehézkes pályázati rendszere miatt úgy éreztük, hogy az erõgép szektorban is kellene valamit tennünk a gazdákért. Kerestünk egy tapasztalt nyugat-európai beszállítót, aki a mezõgazdasági gépek teljesítmény növelésében jártas.
Az elsõ tuningkészletek elfogadtatása volt a legnehezebb, hiszen nem rendelkeztünk referenciákkal. A kitartásunk meghozta gyümölcsét, hiszen 2005 év végére közel 70 traktor és kombájn tulajdonosát és gépkezelõjét derítettük mosolygós jókedvre.
A tapasztalatok és a számok önmagukért beszélnek.
A fejlesztéseink eredménye a honlapunk, ahol minden fontos technikai és háttérinformáció megtalálható. Ugyanakkor, annak érdekében, hogy az önök elégedettsége növekedjen lehetõvé tettük önök számára, hogy a helyszíni beszereléssel egyidejûleg akár vissza is tudjuk mérni a legmodernebb csúcstechnikát képviselõ digitális dynamométerünkkel a gépek teljesítményét, így ön a saját szemével is láthatja, hogyan spórolhat ezreket a gépei használata során.
Természetesen nem csak az erõgépek, hanem minden, ami a motorokhoz és kiemelten a dízel erõforrásokhoz kapcsolódó összes lehetõség foglalkoztat bennünket, hiszen a gépek fogyasztása, illetve a területre esõ közvetlen költség legmeghatározóbb tényezõje. Hamarosan mutatunk valami nagyon új technikát.
Az adagolótuning
A külföldi nagy tapasztalatokkal rendelkezõ partnerünk segítségével elérhetõvé tudjuk tenni ügyfeleink számára a nem common rail és nem elektromos vezérlésû adagolós gépek speciális teljesítménynövelõ hangolását.
Míg a speciális kifejezetten katonai alapanyagokból épített chiptuning- készleteink a hosszú élettartamukkal és állítható teljesítmény-rásegítési lehetõségükkel tûnnek ki, addig az állandó extra teljesíményt biztosító mechanikus beavatkozás az egyetlen lehetséges út.
A lényege, hogy a hangolás során a gyári értékeknek nem csak a mennyiséget, hanem a befecskendezési idejét is megváltoztatjuk. Ez az alapja a tuninghangolásnak, melyet mi optimalizálásnak nevezünk. A traktor motorok még nem változó geometriájú turbói kellõ levegõ, s ez által kellõ oxigén biztosítására képesek. Sok márkánál elõfordul az is, hogy a motorok teljes mértékben megegyeznek és csak az adagoló beállítási értékeiben térnek el egymástól. Következésképpen az adag növelésével nõ a nyomaték és a lóerõ. Igen ám, de a motor karakterisztikája is megváltozik ez által. Éppen ezért van jelentõsége annak, hogy a rászabályozást, olyan helyen kell elvégeztetni, ahol lehetõség van a speciális beállítások és a finom korrekciók elvégzésére. Ez nem házi munka, hiszen bizonyos munkamûveletek esetében, (pl. szántás) a fordulatszám sokszor szélsõségesen dinamikus változásokat produkál. Ha nem megfelelõ a beállítás esetleg elõfordulhat túlzott többletfogyasztás, vagy egy-egy fordulatszám-tartományban erõtlenség, ami szintén káros.
Az adagolóhangolás után lehetõség van arra is, hogy kérésre a mobil üzemû dinamométerrel megmutassuk önnek, hogy mely tartományban kell dolgoznia a géppel, ahhoz, hogy a legoptimálisabb eredményt érhesse el.
A hangolást a nyugat-európai partnerünk végzi, így a tuninghangolás lebonyolításának ideje kb 10–14 nap ezalatt az idõ alatt a gépre nem szabad munkát tervezni. Az adagólók élettartamára ez nincs hatással, a gép teljesítménye így 6–12%-kal növelhetõ maximálisan. A legtöbb esetben ez a plussz erõ már kielégítõ a megfelelõ munkaminõség eléréséhez. A gépek ennyi extra teljesítményt minden esetben elbírnak.
Új gépek esetében célszerû minél korábban optimalizálni, hiszen a motor ennek megfelelõen fog a késõbbiekben dolgozni, s a kopás is ennek megfelelõen alakul. Az idõsebb gépek esetében átgondolandó, hiszen egy 9000 vagy ennél is többet dolgozott motor már nem biztos, hogy probléma nélkül kibírja a növekedést. Érdemesebb ebben az esetben megvárni a motorfelújítást, s ezt követõen megadni a plussz erõt.
AZ ODISYS 2005-ben nagy beruházásba vágott bele, melynek célja, hogy ügyfeleink számára megmutathassuk, hogyan lehet a legegyszerûbben racionalizálni az üzemanyag-felhasználást.
Invesztíciónknak köszönhetõen lehetõséget tudunk biztosítani teljes körû motordiagnosztikára. Eggers 301 MES fékpadunk 1%-on belüli pontossággal mér. Akár 460 LE-s erõgépet is képes megmérni, a két darab retarder a nagy teljesítményû hûtõventilátorokkal lehetõvé teszi a kisebb traktorok tartós terhelés alatti tesztelését, diagnosztikai mérését.
Adott esetben, ha ön komolyan nagy hangsúlyt fektet az erõgépének bejáratására, legyen az új gép, vagy esetleg egy idõsebb gép motorfelújítása, a gépünkkel tartósan akár 60 üzemórán keresztül a gyári ajánlásnak megfelelõen tudjuk terhelni a motort. Önnek is legyen a gépére igénye, hiszen a bejáratás a legkritikusabb és a legmeghatározóbb tényezõ a motor élettartamára nézve. Önnek van igénye, nekünk van lehetõségünk.
De beszélhetünk arról is, hogy megmérhetõ a gépek teljesítménye gyári és tuningolt állapotban. Gépünk megméri a teljesítményt, a nyomatékot és a fogyasztást is. Ezt a lehetõséget kihasználva önnek egy mérés akár 100 üzemóra alatt megtérül.
Számoljon velünk!
Ha a motor fogyasztása csökkenthetõ 2 literrel úgy, hogy mi megmutatjuk önnek, mely fordulatszám az, ahol a legideálisabb a járatása, ez 500 Ft/óra megtakarítás. A gép évi 1000 órát dolgozik, tehát félmilliót takaríthat meg, ami kifutja a gép szervizköltségeit. Azaz a mérés nem csak hogy megtérült, hanem ön megspórolta az üzemeltetési költségeit is.
Gondolja át!
Kínálatunk: a motorokban rejlõ kihasználatlan teljesítmény tartalékot teszik kihasználhatóvá a chiptuningok, melyek elsõsorban az elektronikusan vezérelt adagolókkal rendelkezõ motorokhoz és a common rail motorokhoz alkalmazható lehetõségek.
A teljesítménynövelés ezen módszerei megváltoztatják a befecskendezett üzemanyag mennyiségét és idõzítését, az égéstérbe érkezõ levegõ mennyiségét. Ezáltal az égés egyrészt jobb hatásfokú lesz (optimalizálják az égést), másrészt a beérkezõ többlet üzemanyagmennyiség hatására nagyobb teljesítmény érhetõ el. Nagyobb lesz a motor teljesítménye (kW), valamint nagyobb nyomaték leadására lesz képes, mely mellett nõ a nyomatéki rugalmasság. A motor alacsonyabb motorfordulatszámon is képes leadni a kívánt teljesítményt és alacsony motorfordulaton is nyomatékos lesz a motor.
A külsõ chiptuning-dobozok elõnyei a programozással és a motorvezérlõ panelcserével szemben:
Vegyük sorra elõnyüket traktorok esetében:
Ezek esetében abszolút bontásmentesen lehet a teljesítményt növelni. A csatlakozók a gyári mûanyag csokik ellenpárjai.
A tuningkészletek megvásárlása esetén kérésre helyszíni beszerelést is vállalunk, sõt fékpados visszamérést is biztosítunk ügyfeleink igényeinek megfelelõen.
Bármely kiegészítõ chiptuning-dobozt hangolni kell az adott motorhoz, így megrendeléstõl számított 1-2 hétre van szükség a beszerelés megvalósításához. A beszerelés után a készlet számára szükséges „tanulási idõ”, mely hozzávetõlegesen 2 üzemóra.
Egy példa arra, hogyan térül meg önnek a beruházás:
A gyakorlati tapasztalatok szerint ha pl. egy gép üzemanyagtartálya 270 l-es, a tuning elõtti napi teljesítménye szántásban 11 óra alatt 15,4 ha, a tuning beszerelése után a 270 l üzemanyag 10 óra munkára volt elegendõ, de 2 km/h-val gyorsabban tudta húzni a traktor az ekét ugyanazon körülmények között. Ez hektáronként 3,1 l üzemanyag-fogyasztás-csökkenést jelent.
Nem feltétlenül kell jelentõs teljesítmény-növekedésben gondolkozni, hiszen:
üzemeltetés során esetleg azt tapasztaljuk, hogy elegendõ a teljesítmény, de gyakran kell visszakapcsolnunk, mert leesik a fordulatszám, vagy esetleg nem képes a gép a fordulatot visszaszerezni. Ilyen esetekben már érdemes elgondolkozni a teljesítménynövelésen, hiszen „csak” 10–15 Le kellene ahhoz, hogy a power váltót megkímélhessük a folyamatos le- és felkapcsolástól. A terhelés alatti váltásokkor a traktor csúsztatja a lamellákat, mely rövidíti azok élettartamát. Az ODISYS Optiopower® készletei segítségével a motorokat precízen, az ideális teljesítményszintnek megfelelõen lehet beállítani a beépített potenciométer segítségével. Így elkerülhetõ a fölösleges üzemanyag-fogyasztás és a túlterhelés lehetõsége is. A beállításhoz érdemes igénybe venni a fékpados mérést, mely biztosítja hogy tizedesjegy pontossággal beállítható legyen a kívánt lóerõ és nyomaték.
Nem csak a traktorok teljesítményét érdemes optimalizálni, sok esetben kombájnok és rakodó gépek teljesítménye sem elegendõ. A leesõ fordulatszám a rázóládák sebességére is, így a szemveszteségre is hatással van. Természetesen az Optiopower® a kombájnmotorokhoz is kiválóan alkalmazható.
A 2006-os évtõl a Bosch és Stanadyne adagolóval szerelt gépekhez lehetõség van a kabinba integrálható kapcsolóra, mely az Optiopower® használatát még gazdaságosabbá teszi. A nehéz munkák elvégzését követõen egy mozdulattal visszakapcsolhatunk a kabinban elhelyezett kapcsolóval normál üzemmódba, így a könnyû munkák és a szállítási feladatok végzésekor nincs fölösleges rásegítés, majd amikor újra kell az extra teljesítmény a korábban beállított értékekhez visszatérhetünk.
A 2005-évi akciónkat 2006-ban is folytatjuk a nagy sikerre való tekintettel, tehát Optiopower® vásárlása esetén a két mérésbõl az egyik mérést ingyenesen vállaljuk (alap, majd optimalizálás után). Ezt az akciónkat kiegészítjük azzal, hogy a 2006. április 20-ig beszerelt készletekre 10% extra árengedményt adunk.
Scan turbó és intercooler készletek
Az utólagosan beszerelhetõ intercooler készletek turbó levegõtöltõvel ellátott traktormotorokhoz lettek kifejlesztve azzal a céllal, hogy lehetõvé tegyék a traktormotor oly mértékû teljesítménynövelését, amely a tulajdonos számára jelentõs elõnyöket biztosíthat anélkül a rizikó nélkül, hogy a motor, ill. a traktor károsodást szenvedne.
A kiegészítõ készlet minden alkalmas traktormotor részére kompletten van összeállítva, szerelési útmutatóval, valamint az adagolószivattyúra vonatkozó beállítási paraméterekkel. Beszerelésük néhány óra alatt elvégezhetõ.
Az intercooler készleteink az alábbi elõnyöket nyújtják:
Traktor- és betakarító gép motorokba utólagosan beépíthetõ turbó levegõtöltõ készletek forgalmazásával és beépítésével állunk rendelkezésükre. Mindegyik turbókészlet gondos fejlesztõmunka eredménye, amelyek nagy részben az erõgépgyártókkal való szoros együttmûködésre vezethetõ vissza.
Turbókészleteink az alábbi elõnyöket nyújtják:
Az általunk forgalmazott készletek KKK, illetve Garret turbókkal vannak összeállítva, csak kiváló minõségû alapanyagokat ajánlunk beépítésre.