A nagyobb teljesítményû traktorokat elsõsorban a nagy vonóerõt igénylõ munkákhoz fejlesztik és használják. A motorteljesítmény vontatási teljesítménnyé alakításában a traktor járószerkezete játszik fõszerepet, amellyel szembeni legfontosabb követelmények a talajmunkáknál a következõk:
Ezeket az igényeket kerekes traktoroknál elsõsorban az új fejlesztésû gumiabroncsok alkalmazásával érhetjük el, amelyeknek persze teljesíteniük kell a közúti közlekedés feltételeit is. A fúvott gumiabroncs tehát a mezõgazdasági erõgépek egyik legfontosabb szerkezeti elemének tekinthetõ.
A nagy teljesítményû, univerzális traktorokkal a nagy vonóerõt igénylõ munkák mellett egyre nagyobb tömegû függesztett kombinált munkaeszközök üzemeltetése is lehetséges, ezek pedig növelik a járószerkezet igénybevételét. A megnövekedett kerékterhelés így nagyobb teherbírású gumiabroncsokat követel. Ismert, hogy a teherbírás fõleg az abroncsban lévõ levegõ mennyiségétõl függ, ennek egyik meghatározója az abroncs térfogata. Másik összetevõje a benne lévõ levegõ nyomása (belsõ nyomás), amelynek nagysága jelentõsen befolyásolja a talajtömörödés alakulását is. A traktorteljesítmény növekedésével és a talajkímélés igényével tehát szükségszerûen együtt jár a nagyobb méretû, korszerû traktor gumiabroncsok alkalmazása. Fõ jellemzõjük a szélesebb futófelület és a kisebb profiltényezõ (a profilmagasság és a profilszélesség aránya). A normál profilú, standard (80-as) abroncsokat követte a széles (70-es széria), a szuperszéles (60-as széria), és az ultraszéles (50-es széria) alacsonyprofilú abroncsok bõ választéka. Ezek nagyobb felfekvõ felületük következtében a szántóföldön a nagyobb vonóerõ kifejtés mellett a kisebb talajnyomás kialakulását, s ezzel a talajtömörödés csökkenését eredményezik, a közúton pedig nagyobb sebességgel haladhatnak.
Ma már általánosan elterjedt a radiál szerkezetû traktorabroncsok alkalmazása. Elsõ szerelésként és pótlásként egyaránt szinte csak ilyenek kerülnek forgalomba, köztük minél nagyobb számban a széles és szuperszéles kivitelek. A radiál traktorabroncsok fõbb elõnyös tulajdonságai:
Az alacsony profilú radiál traktorabroncsok 20–40%-kal kedvezõbb tulajdonságokkal rendelkeznek a standard abroncsokhoz képest. Az 1. ábrából jól láthatók a legfontosabb különbségek egy 710/75 R34 alacsony profilú és a vele külsõ szerkezeti méretben csereszabatos 20,8 R42 normál profilú radiál traktorabroncs között.
A hagyományos standard méretekkel szemben a modern univerzális traktorokon az alacsony profilú traktorabroncsok közül 120 kW felett csak a 70-es széria kerül használatra, de a 60-as széria alkalmazása is tendencia (2. ábra).
Ezeknél nemcsak a vonóerõ számít, hanem kulcsjellemzõi a talajkímélés, a teherbíró képesség és a nyugodt futás nagyobb sebességû közlekedésnél. Igen fontos szempont a cserélhetõség kérdése, azaz egy normál traktorabroncshoz rendelt kerékpántra melyik méretû alacsony profilú abroncs szerelhetõ gond nélkül helyettesítésként, illetve azonos külsõ átmérõ szempontjából mely méretek csereszabatosak. Néhány példát mutat be a 1. táblázat.
Fontos azonban megjegyezni, hogy a különbözõ teljesítménytartományokhoz csak a gyártó által engedélyezett méret választható, ellenkezõ esetben túlterhelés következtében az abroncs a pánton elforoghat, vagy szövetváza sérülhet. A nagyobb teljesítményû segéd-mellsõkerék hajtású nehéz utniverzális traktorok általános méretpárosítására nyújt példákat a 2. táblázat.
A hazánkba érkezõ nyugati traktorokon nagyrészt Michelin, Goodyear, Pirelli, Kléber és Firestone traktorabroncsokat találunk. Pótlásukra bizonyos esetekben megfelelnek többek között a Taurus, az Alliance, a Belshina, vagy a Kormoran és nem utolsó sorban a Vredestein kiváló minõségû gyártmányai. Ezek alacsony profilú típusainak geometriai méretei és üzemi jellemzõi igen közel állnak egymáshoz. A szélesebb profilú gumiabroncsoknak nagyobb a terhelhetõségük azonos belsõ nyomás és haladási sebesség mellett, azonos terhelés és sebesség esetén pedig alacsonyabb belsõ nyomáson üzemeltethetõk (3. táblázat).
Az alacsony profilú radiál abroncsok elõnyeit bizonyítják a szántóföldi összehasonlító vizsgálatok is. Az eredmények szerint a legnagyobb vonóerõt a legszélesebb abronccsal érték el, és ezzel mérték a legsekélyebb besüllyedést és a legalacsonyabb talajnyomást 40 cm mélységig. A teszt során vizsgálták még a gyökérképzõdés alakulását a tömörített talajokban. Az egységnyi területeken talált gyökérszámok elemzésébõl megállapították, hogy a növényfejlõdés szempontjából szükséges talajnyomás, azaz gyakorlatilag a traktor gumiabroncs szántóföldön alkalmazott belsõ levegõnyomása 0,5–1,0 bar között optimális. A vizsgálatok bizonyították, hogy a 650/65R38 méretû gumiabroncs viszonylag kevésbé tömöríti a talajt, jó a vonóképessége, közúton elõnyösen használható, és akár alacsony, akár magasabb belsõ levegõnyomásnál az oldalstabilitása és a rugózása is megfelelõ.
A megfelelõ hajtókerék-gumiabroncs kiválasztása tehát fontos szakmai döntés a traktor hatékony üzemeltetése érdekében, mert a következõ elõnyökkel jár:
Ezeket az elõnyöket azonban csak akkor tapasztalhatjuk, ha a gumiabroncs belsõ nyomására kellõ figyelmet fordítunk. A helyes érték kulcstényezõ a vonóerõ és a talajtömörödés alakulásában, illetve a biztonságos közúti közlekedésben. A gumiabroncs belsõ nyomásának állandó ellenõrzése és a körülményekhez szükséges beállítása az üzemeltetõ fontos napi feladata. A gyakorlatban azonban tapasztaljuk, hogy nem kerül sor a gumiabroncs belsõ levegõnyomásának változtatására, ha szántóföldi munkában, vagy ha a közúti közlekedésben használjuk a traktort. A szilárd útburkolaton (közúton) a stabilitás miatt szükséges nagyobb nyomás (1,8–2,4 bar) a szántóföldön túl magas, mert növeli a talajtömörödés veszélyét, ugyanakkor a talajon ideális 0,6–0,8 bar levegõnyomású abroncsokkal veszélyes a közúti közlekedés, elsõsorban a nagyobb sebesség miatt. Ezt felismerve a Michelin cég kifejlesztette és már a gyakorlatban alkalmazzák a XEOBIB fantázianevû univerzális traktorabroncsot. Ez az elsõ olyan konstrukció, amely terheléstõl függõen szántóföldön és közúton is 1,0 bar, vagy az alatti állandó belsõ nyomással üzemeltethetõ, bármekkora sebességnél is. Ezekkel az abroncsokkal folyamatosan alacsony belsõ nyomáson lehet dolgozni, így teljesül a talajon a nagy vonóerõ és a talajkímélés kritériuma, valamint a megfelelõ menetstabilitás és maximális komfort a közúton. Az ára még magas, ennek ellenére elterjedése várható. Ezeket a gumiabroncsokat is láthatják az érdeklõdõk az idei Bábolnai Nemzetközi Gazdanapokon.