MENÜ

Új New Holland LM5000 sorozatú teleszkópos rakodó

Oldalszám: 50
2014.04.17.

Idén nyáron mutatta be új szériás teleszkópos rakodócsaládját a New Holland LM5000 típusnéven.

A gépcsalád az eddig kapható LM-A szériát hivatott felváltani. Az új rakodók speciálisan mezõgazdasági igények kielégítésére készült. A gépcsalád kuriózuma, hogy teljes egészében New Holland fejlesztés minden egyes részegység, melynek sorozatgyártása 2007. októberében indul az olaszországi Lecceben.



Három modell áll a vásárlók rendelkezésére. Az induló modell az LM5040 ami az LM415A és 425A utódja kíván lenni, 6,1 méteres emelési magassággal és 3,5 t emelõ kapacitással. Középkategóriás modell az LM5060, ami a Magyarországon legelterjedtebb LM435A-t hivatott felváltani a maga 7,1 méteres gémével és 4 tonnás teherbírásával. A legnagyobb modell pedig az LM445A utódja az LM5080, ami 9,6 méterre tudja kinyújtani gémjét 3,3 tonna kapacitással.

A felszereltség széles választéka biztosítja, hogy a gépek minden elvárásnak megfelelnek az általános anyagkezeléstõl kezdve a nehéz szilázs és trágya mozgatásán át a bálakazlak építéséig. A mezõgazdaság minden területén jól bevált LMA széria továbbfejlesztett változata, amely azonban minden szinten többet nyújt annál.

Szakítva az eddig alkalmazott hátsó elhelyezéssel, a motor a gép jobb oldalán található, melynek beépítésénél a piacon egyedül álló erõátvitelt és hajtásláncot alkalmaz. Lényege, hogy a hajtásátadás egyenes törésmentes vonalban történik a tengelyekre. Ez egy egyszerû de éppen ennél fogva minden másnál hatékonyabb hajtáslánc. A legjobb és merõben új megoldás a piacon.

A géphez kapható motorpaletta teljesítménye 71 KW-tól egészen 97 KW-ig terjed. Mindegyik motor teljesíti a Tier III-as környezetvédelmi követelményeket. Ennek megfelelõen a turbófeltöltõs motorok csendesek, károsanyag kibocsátásuk alacsony, emellett rendkívül gazdaságosak. Érdekesség, hogy a vibráció minimalizálása érdekében a motor három bakon van rögzítve.

A rakodó PowerShiftTM és PowerShuttleTM váltókkal kaphatók.

A gép egyensúlya hossz és keresztirányban tökéletes, így nincs szükséges nagy pótsúlyozásra.

A motor, váltó illetve hidraulika rendszer minden körülmények közötti megfelelõ hûtése biztosított. A vízhûtõ kapacitása 49%-kal, az intercooleré (levegõ visszahûtés) 88%-al, a váltó olajhûtõé 31%-kal, a hidraulika olajhûtõé pedig 16%-kal nõtt meg.

A gép jobb oldalán minden szervizelési mûvelet a talajszintrõl könnyedén elvégezhetõ a magasra nyíló motorháztetõnek és a jól átlátható, szellõs elrendezésnek köszönhetõen.

Elmondható, hogy a gép átlagosan 45%-kal kisebb üzemeltetési költségeket igényel, mivel a váltóolaj és olajszûrõ csere intervalluma 1000 üzemórára, a hidraulika olajszûrõ csere intervallum 600 üzemórára, a hidraulika olaj csere pedig 2000 üzemórára nõtt.

Az új gémek többszörösen meg lettek erõsítve, így biztosan tartósan kiszolgálják a gépet minden feladatban. Azonban a nagy tömegeket ezek a gépek nem csak könnyedén emelik fel, hanem lágyan is kezelik. Mindezt a nagyobb emelõ munkahenger átmérõ és a 130 l/perc átfolyást teljesítõ fix fogaskerék, vagy a 145 l/perc változtatható kiszorítású hidraulika szivattyú biztosítja.

Az új koncepciót képviselõ kabinban soha nem látott kényelemben részesül a gépkezelõ. Magáért beszél a 6 dB-lel kisebb, 74 dB-es zajszint. A gém visszatolt állapotában egyáltalán nem zavarja a vezetõt a kilátásban. Az alacsony motorháztetõnek köszönhetõen a gépkezelõ mind a 4 kereket látja a kabinból, így a teljes, 360 fokos beláthatóság biztosított. A kabin minden alkatú vezetõnek kényelmet nyújt, 1003 mm-es belsõ szélességével jelenleg a legtágasabb a piacon. Mindemellett a kabint olyan erõs vázszerkezet veszi körül, ami minden körülmények között megóvja vezetõjét.

Bárkibõl lehet finomkezû gépkezelõ, mivel a könnyen elérhetõ, a jobb kartámaszon elhelyezett Joystick-kal minden mûvelet könnyen irányítható.

A tengelytáv 2660 mm-rõl 3010 mm-re nõtt, ami amellett, hogy javítja a gép stabilitását a közúton való közlekedést is kényelmesebbé teszi.

A gépen összkerék-kormányzás funkció alkalmazásával a fordulási sugara 3,4 m. Az automata differenciálmû segítségével az öszkerék-hajtás maximális vonóerõ biztosított. Megakadályozza, hogy például egy szilázs tárolóba való behajtáskor vagy trágyával való munkálatoknál a gép megcsússzon.

Mivel a New Holland mélységében ismeri a mezõgazdaság igényeit, ezekkel a rakodókkal az állattenyésztõk, növénytermesztõk és bérmunkában dolgozók egyaránt nagy hasznot hajtanak.

A trágya mozgatásához kiválóan alkalmas trágyavilla és trágyamarkoló krokodil villa kérhetõ.

A gépekhez biztosított az igényeknek megfelelõ nagyságú termény kanál, amely így a legjobb és legkényelmesebb megoldást nyújtja a betakarított termények tárolókban való mozgatására vagy szállító kocsira való felrakodásához. A gyári felszerelésben kapható palettavilla segítségével pedig rakodható raklapos árú, mûtrágya vagy bármilyen zsákos termék. Ugyanakkor a több bála megfogásához alkalmas bálakarom, illetve tetszés szerinti hosszúságú és számú bálatüskével kérhetõ bálarendezõk magas kazlak építéséhez is kitûnõen alkalmassá teszik a rakodót.

Így tehát az új szériás LM rakodó amellett, hogy megõrizte elõdje az LMA összes pozitív tulajdonságát mindenben tovább tudott fejlõdni, hogy még inkább megfeleljen a kihívásoknak, amiket a nehéz mezõgazdasági munkák állítanak elé. Motorteljesítményben, emelési magasságokban és kapacitásban, kényelemben, és nem utolsó sorban ergonómiában is többet nyújt. Nem csak felveszi a versenyt a piacon kapható hasonló rakodókkal hanem mindenben bizonyítottan felülmúlja azokat. Így igazi sikertörténet lehet a New Holland és a magyarországi gazdálkodók számára egyaránt.