MENÜ

Claas és Horsch mezõgazdasági gépbemutató - Törökszentmiklós

Oldalszám: 42-43
2014.04.16.

Törökszentmiklóson idén õsszel új, már Magyarországon is kapható gépújdonságokat mutattak be CLAAS és a HORSCH márkaképviselõi.

 

A gépbemutatón elõször zártvetítéssel egybekötött szakmai elõadásokkal fogadták a gazdákat, majd ezt követõen vette kezdetét a szántóföldi erõpróba és szemle.

 

A TUCANO kombájn, amely új típusú ferdefelvonóval dolgozik, már az összes CLAAS LEXION vágóasztalt képes felvenni, - kezdték a szakmai bemutatót. Megdöbbentõ, de a tervezõ mérnökök a modulokat közös méretre igazították. Az integrált elektronika, a gyors csatlakozók, a kompatibilitás elhozta azt az idõt a mezõgazdasági termelõknek, mikor gabona, napraforgó, kukorica adaptereket gépmárkától függetlenül képesek üzemeltetni. A LEXION kombájnoknál a vágóasztalokon további változás is megfigyelhetõ, amely az aratás munkaminõségén javít és könnyíti a kezelõ feladatait. Nagyobb aratási sebességre állva a motolla fordulatszáma arányosan növekszik, így gyorsításnál egyszerûen fogalmazva gyorsabban forognak a motollák is, követve a gép tempóját; plasztikusan átveszi a ritmust. A kilencméteres vágóasztalokon ma már csak két megerõsített munkahenger dolgozik. A megnõtt méretek miatt a hidraulika rendszer erõsödése, a gép nagyobb terhelése is szembetûnõ. Ezek megvalósítása érdekében nagyobb motorral szerelték, de már a farrészben. A megnövekedett teljesítmény, vágószélesség persze a tároló kapacitás növelését is megkövetelte és a magtartályt a fülke és motor közé helyezték el. A többlet súly – a nagyobb motorok – miatt az új kombájnok alá erõsebb, biztosabb futómûveket kellett tenni. Ezek a kombájnok ma már erõsített elsõ és hátsó hidakon gurulnak.

A fülkében a klíma és a kényelmes üléseken túl hatalmas üvegkabinból szemlélhetjük a gépeinket aratás közben. A vezetési és munkakörülmények a luxus körülményeket súrolják. A rejtett, a gépben dolgozó egységekrõl a CEBIS monitor ad jelentést. A gépbeállításokat, menet közben elektronikus úton szabályozhatjuk. A 9000 literes tartályt 75 liter / secundum sebességgel üríthetjük. Az erõforrások minden esetben a Mercedes gyárból származnak. A TUCANO 440-s típusban 6400 cm3-es motorok 279 LE-t adnak le, míg a nagyobb kategóriás gépben a TUCANO 450-ben 7200 cm3-es motorral találkozhatunk.

A kalászosok betakarítását követõen a kukorica betakarítás alkalmával újra meglepetés ér bennünket, hiszen az új CONSPEED adaptereket kúpos törõ hengerrel gyártják, amellyel nagyobb sebességet kisebb veszteséggel érhetünk el. A LEXION 570-es már motolla fékekkel is felszerelt, amely a világon egyedülálló, így a közvetlenül a gép elõtt észlelt akadály láttán azonnal blokkolhatjuk a vágószerkezetet. A cséplõszerkezetben szintén teljes szinkronizálást hajtottak végre. A gyorsító-, a cséplõ- és az utóverõ dob, mindig, egymással szinkronban forognak. A megnövelt rostafelület a magasabb ejtõ lépcsõ az elõkészítõ asztalról, illetve a szelelõturbinák teljesítményének és számának növelésével a LEXION 570-es egyedülálló munkát végez. A CLAAS az egyetlen gyártó, aki az APS cséplõszerkezetet a ROTO PLUS leválasztó rendszerrel kombinálta. Ezáltal olyan teljesítményosztályba jutott, amelyet a hagyományos gépekkel nehezen lehetett elérni. Ezt korábban idõsebb gépkezelõink évtizedes gyakorlat után sem biztos, hogy képesek voltak beállítani.

 


 

 

 

 





Magyarországon Törökszentmiklóson mutatták be elsõ alkalommal a LEXION 600-ast. A CLAAS a mûszaki megoldások tárházát sorakoztatta fel a LEXION 600-as kombájnban. A világ legnagyobb, a mintegy 10,5 méteres vágóasztalával, 12 soros kukorica adapterével, 60 t/h teljesítményével 2006-ban Németországban Innovációs nagydíjat kapott. Cséplõszerkezete 1700 mm-es, amely hat ládával üzemel. Emellett 8 m2 leválasztó felület és 7,2 m2 rosta nagyság bújik meg a gép gyomrában. A 12 000 literes magtartályt két perc alatt üríti ki 100 literes másodpercenkénti sebességgel. A LEXION 600-as kombájnnál a teljesítményt 15%-kal megnövelték és az új 18 literes V8-as motor maximális teljesítménye 431 kW/586 LE. Az irányítást ezen felül lézer vagy GPS rendszerek támogatják.

A traktorok között is számos új gépet lehetett megtekinteni. A XERION 3300-as forgatható fülkéjével, 335 LE teljesítményével, 1450 Nm nyomatékkal, amelyért egy Caterpiller C9 motor felel, 18 tonnás engedélyezett teherbírást és 50 km/h sebességet biztosítva a gépnek.

Az AXION traktorcsalád 160-260 LE teljesítménnyel árulja a típusait. Az AXION 810, 820, 830, 840, 850 prémium és comfort modellekbõl álló traktorcsalád napjaink egyik legsikeresebb traktora lehet az európai traktorpiacon. A mezõgazdaságban döntõ tényezõ ma már nagy fokú kényelem, a kiemelkedõ sokoldalúság, a legfejlettebb mûszaki megoldások és nem utolsó sorban a kiváló gazdaságosság. Az egyedülálló 4 ponton rugózott fülkében minden kezelõszerv jól átláthatóan, könnyen kezelhetõen és ergonómiai szempontból tekintve is kiválóan került elrendezésre. Az AXION traktorokkal egyben elvégezhetõek a földmunkák, majd kényelmesen a szántási sebességhez képest nagy tempóban a kornak megfelelõen szállítóeszközként is rendelkezésünkre áll. A megnövelt – közel 3 m-es

– tengelytávolság, a minimális teljes hossz és a 2,9 tonnáig szabadon alakítható pótsúlyozás lehetõvé teszi, hogy a traktor bármely típusú munkavégzéskor megállja a helyét. A CLAAS traktoroknál eddig nem tapasztalt emelõ erõ most ebben a vontatóban megvalósult. Közülük a 850-es a legerõsebb. A John Deere-tõl beszerzett 6,8 literes motor központi nyomócsöves, változó térfogatú turbóval és hengerenként négy szeleppel rendelkezik. Természetesen már levegõ visszahûtéssel és a környezetvédelmi elõírásoknak eleget téve kipufogógáz visszavezetést is megoldották. Az AXION 850-es azonban rejtett energiákat is bújtat önmagában, hiszen fokozott terhelés alatt plusz 30 LE-t képes biztosítani a gép számára, megnövelt, hirtelen terhelés hatására. A pilóta luxus körülményei itt is említésre méltók! Rugózott elsõ híd, a 24/24 sebességes HEXASHIFT váltó, amellyel vége szakad a dupla kuplungos fel és a „gázfröccs” visszakapcsolásnak…

Ezek a gépek klasszisokkal megelõzik a márkatársait. A német precizitás, minõség gyakorlatilag a mezõgazdaságban is képes csúcsminõséget adni. Több tonnás gépeinkkel, még szerelvénnyel is meglepõen fürgén tudunk közlekedni. Ezekkel a gépekkel és a hozzájuk tartozó szolgáltatásokkal a gyártók és forgalmazók azt érték el, hogy a termelõk a munkájuk elvégzéséhez egy biztos és stabil támaszt találtak, amely a termelésük, megélhetésük alapját képezhetik.



A vontatókon és a kombájnokon túlmenõen talaj munkagépek is bemutatkoztak. A Horsch Terrano FX kultivátor a tarlóápolás ideális eszköze. Ezzel az eszközzel egyszerre végezhetjük el az alapmûvelést és a magágykészítést harminc centiméter mélységig. Rendkívül fontos az egy menetben végzett munka, hiszen kerülnünk kell a többszöri talajmozgatást, -forgatást. Amellett, hogy a szármaradványoktól megszabadulunk már egyben védekezünk a fellépõ betegségek ellen is, mert a tarlómaradványokról való fertõzéstõl óvjuk meg õszi vetéseinket, zároljuk a talaj nedvességét is. A mûvelõeszközök mögötti tárcsasor, majd integrált hengerek munkája tökéletes munkaminõséget eredményez, még kötött talajokon is, ahol a DD típusú hengereket kell alkalmaznunk. A gép nagy osztás és szabadmagassága miatt nem kell az eltömõdéstõl sem tartanunk. A Horsch Tiger AS nehéz kultivátora ennél már sokkal durvább munkákra is felhasználható. A Tiger még a negyven centiméteres mélységekbe is eljut, amellyel már a szántást is képes kiváltani. A Tiger a talajt nem forgatja, hanem keveri, munkája után a talaj egyenletesebb, gyakorlatilag alig található nagyobb göröngy, egy mûvelettel vetõágy elkészítésére alkalmas. A Horsch Sprinter ST vetõkultivátort szintén ilyen forgatás nélküli talaj-elõkészítés után legjobb alkalmazni. A Sprinter a vetõmagok alá, mintegy három centiméteres mélységbe képes a mûtrágyát kijuttatni, ami az õszi alap mûtrágyázásunkat egy menetben kiválthatja. Ezt a gépet már csak a Horsch Pronto DC vetõgépe tudja csak legyõzni. Munkaminõsége, nyolcméteres munkaszélessége és extrém talajokon való helytállása lenyûgözõ. A Pronto DC képes szántás után, mulcsos – aprított maradványoktól borított vagy közvetlen direkt vetésre is. A gumihengerek által tömörített talajt a duplatárcsás (Turbo Disc) vetõcsoroszlyák biztonsággal képesek átvágni, így kialakítják az ideális magárkot!

A kora õszi idõben remek hangulatot alakítottak ki az Axiál Kft., valamint a két nagy gépgyártó a Class és Horsch szakemberei. A kicsit elméleti elõadások után a gyakorlati, szántóföldi bemutatókon jól sikerültek az új gépek bemutatói. Gráf József az FVM agrárminisztere által elért és lehívható európai uniós támogatási összegekbõl, amelyeket a megyei MVH-nál lehet igényelni biztosan nagyon sok ilyen, német csúcsminõségû gép fogja járni a magyar vidéket.

Tanácsokért, egyedi megtekintésekért forduljunk bizalommal a szakszervizeinkhez, márkakereskedõinkhez. Ezekkel a gépekkel a gyártók elérték azokat a minõségi körülményeket, hogy a szervizeléseken kívül gyakorlatilag nincs olyan helyzet, amikor cserbenhagynának erõgépeink!

 

 




Szilágyi Péter