Egy évtizede meghatározóan a magyar piacon
A Syngenta jelenlegi formájában 2000 óta tevékenykedik. A cég a Novartis és a Zeneca mezõgazdasági üzletágainak egyesülésébõl jött létre nyolc évvel ezelõtt. A cégcsoport két alapvetõ tevékenységi köre a vetõmag-elõállítás és a növényvédõszer-gyártás. Jelenleg a Syngenta 81 országban van jelen világszerte, és 21 ezer embert foglalkoztat.
A cég meghatározó tevékenysége a növényvédõszer-elõállítás, amely 65 százalékban határozza meg a piaci jelenlétet. A fennmaradó hányad esik a vetõmag-termelésre és -forgalmazásra. Ez utóbbiról tájékoztatta az Agro Naplót a cég magyarországi vetõmag-elõállító és -forgalmazó érdekeltségének, a Syngenta Seeds Kft-nek a marketingvezetõje, Bíró János (képünkön).
A szakember elmondta: a Syngenta Seeds Kft. a szántóföldi növényvetõmagok mellett zöldség- és virágmag-elõállítással és forgalmazással is foglalkozik. Ez utóbbi tevékenységek az elmúlt években jelentõs mértékben megerõsödtek és a forgalom már mintegy 20–30 százalékát adják, de a cég magyarországi mûködését még mindig döntõen a szántóföldi kultúrák határozzák meg.
A szántóföldi növények közül a napraforgó és kukoricahibridek valamint az õszi káposztarepce és a cukorrépa az a négy növényfaj, amely meghatározó a Syngenta Seeds Kft. magyarországi vetõmag-nemesítõ és -termesztési tevékenységében. A gazdálkodókkal az elért eredményeket minden évben nyár végén egy roadshow keretében ismertetik meg. A Syngenta Seeds Fiestáin a termelõk a cég szakembereinek segítségével kaphattak információkat arról, hogy melyek, a cég által kínált fajták a legmegfelelõbbek a számukra.
A napraforgó-vetõmag forgalmazásában a Syngenta Seeds Kft. 52 százalékos piaci részarányával Magyarországon az elsõ. Bíró János szerint a gazdálkodók azért vásárolják a Syngenta napraforgó vetõmagjait, mert a termõképesség, a termésstabilitás és a betegségtolerancia alapján rendkívül jó eredményeket lehet velük elérni, amelyek révén fokozható a versenyképesség.
A kukoricahibrideknél 4–5 vezetõ fajtát kínálnak igen széles skálán, a legkorábbitól a legkésõbbi érésû fajtáig. A múlt évben mutatták be a termelõknek azt a Synplus névre hallgató termékcsaládot, amely a korábban megszokottaknál is több plusz szolgáltatást nyújt a termelõknek. A kukorica vetõmag-forgalmazásban a Syngenta Seeds Kft. piaci részesedése eléri a 14 százalékot Magyarországon.
A repcehibridek iránti kereslet az utóbbi idõben élénkült meg, nem kis mértékben annak köszönhetõen, hogy a piac felfigyelt a bioüzemanyagok elõállításában rejlõ elõnyökre. E területen az Syngenta egyedülálló nemesítésébõl kikerülõ úgynevezett SafeCross hibridek jelentenek újdonságot. A Syngenta piaci részesedése e növénybõl mintegy 11 százalékra ugrott a magyar piacon, s cukorrépában a területcsökkenés ellenére stabilan õrzi 30%-os piacrészét.
A magyar természeti és gazdasági adottságokhoz illeszkedõ kukoricahibrideket a cég karcagi tenyészkertjében vizsgálják a kutatók. A 10–15 hektáros nemesítõkertben és mellette országosan 40 ezer parcellán vizsgálják azokat a magyar viszonyokra adaptálható tulajdonságokat, amelyek nyomán speciálisan helyi viszonyokhoz alkalmazkodó fajtákat kínálhatnak azután a gazdálkodóknak. Bíró János külön is hangsúlyozta, hogy a Syngenta Seeds Kft. mindenhol alkalmazkodik a helyi viszonyokhoz és követelményekhez. Így nem kínál genetikailag módosított vetõmagvakat a magyar gazdálkodóknak, bár néha már ez az igény is megjelenne egy-egy magyar gazdálkodónál.
– an –
A fotók a Syngenta Seeds Fiestán, Enyingen készültek.