A New Holland 2007 nyarán mutatta be új szériás teleszkópos rakodócsaládját LM5000 típusnéven. A gépcsalád tagjai speciálisan mezõgazdasági igények kielégítésére lettek tervezve, sorozatgyártása 2007. októberében indult meg az olaszországi Lecce-ben.
Három modell áll a vásárlók rendelkezésére. Az induló az LM5040 6,1 méteres emelési magassággal és 3,5 t emelõ kapacitással, hazánkban legelterjedtebb középkategóriás társa az LM5060 a maga 7,1 méteres gémével és 4 tonnás maximális teherbírásával. A legnagyobb gép pedig az LM5080 ami 9,6 méter magasba tudja kinyújtani gémjét 3,3 tonna kapacitással.
Az eszközfelszereltség széles választéka biztosítja, hogy a gépek minden elvárásnak megfelelnek az általános anyagkezeléstõl kezdve a nehéz szilázs és trágya mozgatásán át a bálakazlak építéséig.
A turbós 120 lóerõs, 4 hengeres Tier III-as motor a gép jobb oldalán található, melynek beépítésénél a piacon egyedülálló erõátviteli hajtásláncot alkalmaz. Lényege hogy a hajtásátadás egyenes törésmentes vonalban történik, egyszerûségénél fogva minden másnál hatékonyabb hajtáslánc. Minimálisra csökkenti a más gépeknél adódó veszteségeket és a kardán szögek miatt fellépõ feszültségeket.
A maximális nyomaték figyelemre méltó 525 Nm, 1400-as motorfordulaton. A vibráció minimalizálása érdekében a motor három bakon van rögzítve. A gépek PowerShiftTM és PowerShuttleTM váltókkal kaphatók. A menetsebességhez illeszkedõ elõremeneti és hátrameneti fokozatok kapcsolása és az irányváltás rendkívül egyszerû a PowerShuttleTM váltókkal bármilyen terhelés alatt. A kezelõ négy elõremeneti és négy hátrameneti sebességfokozat között választhat, melyeket kézzel kapcsol. A PowerShiftTM váltónál a sebességfokozatokat elektro-hidraulikusan váltjuk terhelés alatt. A váltások rendkívül lágyak és pontosak. Ahol sokat kel fel-le kapcsolgatni rendkívül megnöveli a termelékenységet, illetve a gépkezelõnek rendkívüli komfortot biztosít.
Az új LM5000 súlypontja alacsony, tömege tökéletesen egyenletesen oszlik el kereszt irányban, míg üres állapotban a hátsó tengelyekre 53-47% arányban nagyobb súly nehezedik mint az elsõkre, így nincs szükség nagy pótsúlyozásra, a gép még könnyebben végzi el feladatait. Nagyban köszönhetõ ez a kitûnõ egyensúly az oldalt hosszirányban elhelyezett motornak, amelynek súlypontja kedvezõbb, mint a keresztirányban telepített motorok esetében, melyet a legtöbb konkurens gép alkalmaz.
A vízhûtõ kapacitása 49%-kal, az intercooler-é 88%-kal, a váltó olajhûtõé 31%-kal, a hidraulika olajhûtõé pedig 16%-kal nõtt meg az elõd LMA sorozathoz viszonyítva.
A gép jobb oldalán minden szervizelési mûvelet a talajszintrõl könnyedén elvégezhetõ a magasra nyíló motorháztetõnek és a jól átlátható, szellõs elrendezésnek köszönhetõen.
Elmondható. hogy a gép átlagosan 45 %-kal kisebb üzemeltetési költségeket igényel elõdjénél, a váltóolaj és olajszûrõ csere intervalluma 1000 üzemórára, a hidraulika olajszûrõ csere intervallum 600 üzemórára, a hidraulika olaj csere pedig 2000 üzemórára nõtt. A hosszú szervizciklusokkal a piacon vezetõ pozíciót tölt be.
A többszörösen erõsített gémek tartósan kiszolgálják a gépet. Azonban a nagy tömegeket ezek a gépek nem csak könnyedén emelik fel, hanem lágyan is kezelik. Mindezt a nagyobb emelõ munkahenger átmérõ és a 130 l/perc átfolyást teljesítõ fix fogaskerék, vagy a 145 l/perc változtatható kiszorítású hidraulika szivattyú biztosítja. A rendszernyomás alacsonyabb, a térfogatáram nagyobb, így a hidraulika rendszer teljesítménye javul miközben megbízhatóan mûködik. A dugattyús hidraulika szivattyúval szerelt gépeknél a gémkitolás proporcionális, tehát a vezérlõ Joystick segítségével a kezelõ a kitolás sebességét is tetszés szerint szabályozza. Így bárkibõl lehet finomkezû gépkezelõ.
Az új koncepciót képviselõ kabinban az elvárt kényelemben részesül a gépkezelõ. Magáért beszél a 6 dB-lel kisebb 74 dB-es zajszint. A gépkezelõ kényelmét szolgálja a Deluxe légrugós ülés és a gumibakokra épített kabin is. A gém alacsony elhelyezésének köszönhetõen visszatolt állapotában egyáltalán nem zavarja a vezetõt a kilátásban. Az alacsony motorháztetõnek köszönhetõen a gépkezelõ mind a 4 kereket látja a kabinból, így a teljes beláthatóság biztosított. Az erõsített szerkezetû kabin minden alkatú vezetõnek kényelmet nyújt, 1003 mm-es belsõ szélességével jelenleg a legtágasabb a piacon.
A tengelytáv 3010 mm-re nõtt, ami amellett, hogy javítja a gép stabilitását a közúton való közlekedést is kényelmesebbé teszi. Az összkerék-kormányzás funkció alkalmazásával a fordulási sugara 3,4 m. Az elsõ kerék kormányzás közúton kitûnõ a maximális stabilitás és kezelhetõség érdekében. Az oldalazó mozgás a raklapos árúk mozgatásakor, vagy fal melletti manõverezéskor hasznos. Az automata differenciálmû segítségével az összkerékhajtás megakadályozza, hogy például egy szilázs-tárolóba való behajtáskor vagy trágyával való munkálatoknál a gép megcsússzon.
Mivel a New Holland mélységében ismeri a mezõgazdaság igényeit, ezekkel a rakodókkal az állattenyésztõk, növénytermesztõk és bérmunkában dolgozók egyaránt nagy hasznot hajtanak.
A palettavilla az alapfelszereltség része, de kiegészíthetõ trágyavillával és trágyamarkoló krokodil villával, az igényeknek megfelelõ nagyságú termény vagy föld-kavics kanállal, akár bálakarom vagy bálatüskével is.
Kitûnik, hogy ezek a gépek milyen sokoldalúan használhatóak a mezõgazdaság minden területén. Így tehát az új szériás LM5000-es rakodó amellett, hogy megõrizte elõdje, az LMA összes pozitív tulajdonságát mindenben tovább tudott fejlõdni, hogy megállja helyét a nehéz mezõgazdasági munkák során. Igazi sikertörténet a New Holland és a magyarországi gazdálkodók számára egyaránt.
Molnár István
IKR Bábolna