„Korábban vásároltunk más típust is, de nem voltunk megelégedve vele”
Nagybaracskán találkoztunk Nagy Zoltánnal, a Gyöngysziget Kft. tulajdonosával és lányával, Lúciával.
Ahogy a telep felé vezetõ bekötõútra fordulunk, már láthatóak a manapság nem szokványos módon – dísztéglából – épült épületek. A növénytermesztéshez tartozó létesítményeken kívül itt lóistálló is található.
Nagy Zoltán 1992-ben kezdte a mezõgazdasági termelést. Induláskor kb. 20 hektáron termeltek búzát, kukoricát, cukorrépát. Azóta minden évben növelték saját és bérelt területeik nagyságát. 1993-ban vásároltak 2 db Valmet 800-as (80 LE) traktort, amelyeket 1998-ban 2 db 8450-es és 2 db 6400-as típusú új Valtrára cseréltek. 1999 és 2000-ben 2 db 6250 típusú erõgéppel gyarapodott a géppark, majd 2001-ben 2 6450-es Valtra került a gazdaság szolgálatába, amelyeket a kedvezõ pályázási lehetõségek és munkagépigényeik miatt 2003-ban a kissé erõsebb 6650-es modellek váltottak fel. 2002 során jelentõsen nõtt a mûvelt területeik nagysága, így ebben az évben összesen 3 db Valtra 6650-es és 1 db Fendt 926-os erõgépet vásároltak
A kft. jelenlegi erõgépparkja a következõ gépekbõl áll:
1 db Valtra 6650 Hi (9200 üó.),
2 db Valtra 6400 Hi (14300 üó., ill. 14500 üó.)
2 db 6250 HI (mindkettõ 12000 üó. felett),
Fendt 926 2003-as.
Nagy Zoltán mindig is szorgos, felelõsségteljes munkára nevelte lányait. Amikor a lányok kicsik voltak, a kert egy-egy részét „kiparcellázva” nekik mindenkinek megvolt a maga területe. Így szülõi segítség mellett a lányok már kisgyerekként átérezhették a termelés örömét – természetesen mindig versengve a boldog apával, akin látszik, milyen büszkén pillant gyermekeire.
Luca lánya tanulmányai befejezése után, 2008-ban kezdett önálló mezõgazdasági vállalkozásba. Állami segítséggel sikerült 2008 végén megvásárolnia élete elsõ – de amint sokat sejtetõen kacsintva mondja: „nem is utolsó…” – Valtra T 171 H traktorát.
A magtár mögött találjuk meg a látogatásunkkor a telepen álló traktorokat, itt készítünk néhány képet. Nagy Zoltán érdekességként elmondja, hogy a telepen zajló építkezésekhez az összes felhasznált betont és maltert a Valtrákkal és egy kardántengellyel meghajtott betonkeverõvel saját maguk keverték meg. Lassan befejezzük sétánkat a mérlegház mellett, ide vonulunk be elfogyasztani hûsítõ italunkat.
További beszélgetésünk során feltesszük a kézenfekvõ kérdést: – Miért éppen a Valtra az a traktor, amibõl ilyen szép számmal találunk önöknél?
– A kezdetektõl figyelve tapasztaljuk, hogy a fogyasztásuk nagyon kedvezõ. Ki kell emelnünk az üzembiztonságot, emellett a hidraulikájuk nagyon egyszerû és tökéletesen használható. A motor és a hajtáslánc minden gond nélkül üzemel több ezer órán keresztül. A jelenlegi gépeken inkább – elektromos meghibásodásból eredõ – kisebb problémákat kellett megoldanunk. Emellett az egymástól távol fekvõ területek közötti vonulások miatt a kormánygömbfejeket kellett idõnként cserélni, illetve a hátsó ablak üvege a kezelõ gondatlansága következtében tört ki.
Az idõszakos kötelezõ karbantartások folyamatosan, az elõirt idõközönként megtörténtek. Összességében elmondhatjuk, hogy a Valtra üzemórára vetítve igen gazdaságosan fenntartható, strapabíró, üzembiztos traktor. Korábban vásároltunk más típust is, de nem voltunk megelégedve vele, így ismét a Valtrát választottuk.
A gazdálkodó a traktorral kapcsolatban elmondja még, hogy az új ára lehetne kedvezõbb is, de aki hosszú távra vásárol erõgépet, annak a fenntartási költségeket is szem elõtt kell tartania, ami a Valtra traktorok esetében igen kedvezõ. A márka a piacon található legmegbízhatóbb gépek egyike, és egy gazdaságban ez az egyik legfontosabb szempont; az üzemanyag-fogyasztás mellett – amiben a Valtrák szintén igen kedvezõ helyen állnak.