MENÜ

Az erõs négyes - erõgép tesztek a gyakorlatban

Oldalszám: 66
2014.02.21.

Angliában négy ismert márkájú 145 kW (180 LE) teljesítményszintû, csúcstechnikával felszerelt traktort hasonlítottak össze. A teszt a Top Agrar szaklap 4/2008. számában megjelent cikk kivonatos fordítása.

 

 

A fejlõdõ üzemeknek mindinkább kulcsfontosságú gépe a 145 kW (180 LE) teljesítményû traktor.

A szigetországban kiadott forgalmi engedélyek statisztikájában ezek a legkelendõbb gépcsoportok egyikéhez tartoznak. 2007. õszén az angol Farmers Weekly Magazin munkatársaival együtt az angliai Norfolkban végeztek gyakorlati összehasonlító vizsgálatokat a felsorolt négy erõgéppel:



- Claas Axion 820

- Fendt 718 Vario TMS

- New Holland T 7040

- John Deere 7530 Premium








A gyakorlati bevetésekben a traktoroknak szántásban 6-fejû Dowdeswell ekével kellett bizonyítani. A kardánhajtást igénylõ munkákhoz egy 4 m-es Maschio forgóborona állt rendelkezésre. A közúton a traktorokkal 18 t teherbírású tandempótkocsival haladtunk. A traktorokról a következõ rövid vélemények alakultak ki.

 

Tapasztalatok és hazai felhasználói vélemények

 



Claas Axion 820




 

 

Az új Axion-nal a Claas cég elõször vállalt ös­szehasonlító tesztelést. Azonban a fokozatmentes váltó és a turbó még nem állt rendelkezésre. A ros­szul beállított befecskendezõ berendezés és a kevés üzemóraszám sajnos rontotta a teszteredményt. John Deere gyártmányú motorja egyértelmûen gyengébbnek bizonyult, mint a JD-7530-ba épített hasonló motor.

A Claas fejlesztésû vezetõfülke, a váltó és a hidraulika rendszer jó konstrukció.





Kovács Sándor , Petõfi Sándor Mg. Tsz., Szalkszentmárton, szövetkezeti elnök



A korábbi Fiat 180-90 traktorainkat cseréltük le 2009 februárjában három CLAAS AXION 820 típussal. A gazdaságban tárcsázást, középmély lazítást, vetést, talajelmunkálást végeznek. Február óta mintegy 550-580 üzemórát dolgoztak, fogyasztásuk elérte a 22-37 l/üzemórát, igaz ez mind az extrém talajviszonyoknak köszönhetõ. Apróbb meghibásodások elõfordultak, de ezeket a márkaszerviz garanciában elhárította. A traktor kényelmes és a kezelõi komforttal is maximálisan meg vagyunk elégedve, köszönhetõen a négy ponton rugózott fülkének. Meg kell hagyni, hogy a rájukszabott feladatokat jól teljesítik, megbízhatóak. Mondhatni, a napok mûszaki szempontból „eseménytelenül” telnek. Mindent ös­szevetve a gépet bárkinek szívesen ajánlom, hiszen azok a paraméterek, amiket a gyártó leírt, teljesültek. A CLAAS márkanév és a német pontosság megmutatkozik a traktorban.

 





Fendt 718 Vario TMS

 






A dizájn és fõleg a vezetõfülke idõközben idejemúlt ugyan, a Fendt mégis egyre növeli a motor és a váltó méreteit, azonban a turbó hiányzik róla. A traktor kezes, és a teszt során – holott kisebb, kompaktabb, mint a többi – jól lépést tartott a „nagyobbakkal”. A Vario hidraulika rendszere évekkel ezelõtt kialakított konstrukció, mely még mindig óriási lehetõségeket kínál.

Ebben azonban mindenekelõtt az õsrivális, a John Deere nagyon sok lemaradást behozott. Egy frissítés ráférne a Vario 718, illetve a 818 típusokra.





Árbogást Gyula, Árbogást Kft., Attala



Kényszervállalkozóként kezdtem gazdálkodni még 1994-ben. Jelenleg 120 hektáron termelek kukoricát, búzát és napraforgót. Két évvel ezelõtt vásároltam meg a Fendt 718 Vario-t, mel­lyel azóta nagyjából 1200 üzemórát dolgoztam. A vásárláskor az alapfelszereltségen túl még a TMS rendszert (Tractor Management System) és hátsó keréksúlyt kértem opcióként. Ezeken kívül másra nem is volt szükség, hiszen a traktorban minden benne van, ami szükséges.



A Fendt-et talajmunkáknál és terményszállításban használom. A fogyasztása igen jónak mondható, ez szántásban mintegy 18-20 l/üzemóra mennyiséget jelent. A fülke kiválóan zár, pormentes, igaz kicsit szûk. A Fendt Vario terminálja elsõre kicsit megijesztett, de használata közben rájöttem, hogy men­nyire életszerû. Pillanatok alatt belejöttem a kezelésébe. A logikus felépítés a német precizitást tükrözi. A gépet bárkinek ajánlanám, az ára a minõségével arányos.





New Holland T 7040

 






A dizájnos traktort egy átütõ erejû motor, és jó felhasználói értékek jellemzik. A tesztcsoport tagjai közül ugyan a legkevesebb váltófokozattal rendelkezik, viszont mindegyik sebesség terhelés alatt kapcsolható. A váltó automatikus funkciói megfelelõek. A jó tulajdonságok mellett érdemes a traktor kezelési koncepcióját továbbfejleszteni. Ös­szességében kiváló erõgép, nemhiába volt annak idején az „év traktora”.





Kovács Gábor, Szabadszentkirályi Mg. Zrt., Szabadszentkirály fõagronómus



Társaságunk 1300 hektár területen gazdálkodik, melybõl 1100 ha saját terület, még a további 200 hektáron szolgáltatást végzünk. Erõgép parkunkban jelenleg három T-szériás New Holland is megtalálható, köztük a 2009-ben pályázat segítségével megvásárolt T7040-es. Rövid idõ alatt mintegy 600 üzemórát dolgoztunk vele. Eddig terményszállításban és az õszi mélyszántásban dolgozott négyfejes Vogel&Noot ekével. Utóbbi esetében igen kötött talajon 22-25 l/ha üzemanyag-fogyasztást produkált, vagyis nem mondhatnám egy „üzemanyagfalónak”. Véleményünk szerint a traktor kön­nyen kezelhetõ, a fedélzeti komputer igen kezelõbarát, a gombok és a karok kézre esnek. Úgy gondolom, hogy jó ár/érték arányú traktort vásároltunk, mely megbízható és üzembiztos.





John Deere 7530

 






Ezzel a modellel a John Deere gyökeresen új, modern traktort alkotott. A szántóföldön és a közúton egyaránt jó eredményeket ért el. Az Auto-Power (automata váltó) és a motor jó összhangban dolgoznak. Talán a motorfordulatszám-szabályzó mûködhetne egy kicsit gyorsabban. A kezelõszervek jól sikerültnek és egyszerûnek tûnnek, bár már túl sok olyan funkció került a terminálba, melyek korábban „analóg” módon is egyszerûen kezelhetõk voltak.



Kép- és szövegforrás: Top Agrar 4/2008., 100–111. oldal.

Fordítás: -an-