Angliában négy ismert márkájú 145 kW (180 LE) teljesítményszintû, csúcstechnikával felszerelt traktort hasonlítottak össze. A teszt a Top Agrar szaklap 4/2008. számában megjelent cikk kivonatos fordítása.
A fejlõdõ üzemeknek mindinkább kulcsfontosságú gépe a 145 kW (180 LE) teljesítményû traktor.
A szigetországban kiadott forgalmi engedélyek statisztikájában ezek a legkelendõbb gépcsoportok egyikéhez tartoznak. 2007. õszén az angol Farmers Weekly Magazin munkatársaival együtt az angliai Norfolkban végeztek gyakorlati összehasonlító vizsgálatokat a felsorolt négy erõgéppel:
- Claas Axion 820
- Fendt 718 Vario TMS
- New Holland T 7040
- John Deere 7530 Premium
A gyakorlati bevetésekben a traktoroknak szántásban 6-fejû Dowdeswell ekével kellett bizonyítani. A kardánhajtást igénylõ munkákhoz egy 4 m-es Maschio forgóborona állt rendelkezésre. A közúton a traktorokkal 18 t teherbírású tandempótkocsival haladtunk. A traktorokról a következõ rövid vélemények alakultak ki.
Tapasztalatok és hazai felhasználói vélemények
Claas Axion 820
Az új Axion-nal a Claas cég elõször vállalt összehasonlító tesztelést. Azonban a fokozatmentes váltó és a turbó még nem állt rendelkezésre. A rosszul beállított befecskendezõ berendezés és a kevés üzemóraszám sajnos rontotta a teszteredményt. John Deere gyártmányú motorja egyértelmûen gyengébbnek bizonyult, mint a JD-7530-ba épített hasonló motor.
A Claas fejlesztésû vezetõfülke, a váltó és a hidraulika rendszer jó konstrukció.
Kovács Sándor , Petõfi Sándor Mg. Tsz., Szalkszentmárton, szövetkezeti elnök
A korábbi Fiat 180-90 traktorainkat cseréltük le 2009 februárjában három CLAAS AXION 820 típussal. A gazdaságban tárcsázást, középmély lazítást, vetést, talajelmunkálást végeznek. Február óta mintegy 550-580 üzemórát dolgoztak, fogyasztásuk elérte a 22-37 l/üzemórát, igaz ez mind az extrém talajviszonyoknak köszönhetõ. Apróbb meghibásodások elõfordultak, de ezeket a márkaszerviz garanciában elhárította. A traktor kényelmes és a kezelõi komforttal is maximálisan meg vagyunk elégedve, köszönhetõen a négy ponton rugózott fülkének. Meg kell hagyni, hogy a rájukszabott feladatokat jól teljesítik, megbízhatóak. Mondhatni, a napok mûszaki szempontból „eseménytelenül” telnek. Mindent összevetve a gépet bárkinek szívesen ajánlom, hiszen azok a paraméterek, amiket a gyártó leírt, teljesültek. A CLAAS márkanév és a német pontosság megmutatkozik a traktorban.
Fendt 718 Vario TMS
A dizájn és fõleg a vezetõfülke idõközben idejemúlt ugyan, a Fendt mégis egyre növeli a motor és a váltó méreteit, azonban a turbó hiányzik róla. A traktor kezes, és a teszt során – holott kisebb, kompaktabb, mint a többi – jól lépést tartott a „nagyobbakkal”. A Vario hidraulika rendszere évekkel ezelõtt kialakított konstrukció, mely még mindig óriási lehetõségeket kínál.
Ebben azonban mindenekelõtt az õsrivális, a John Deere nagyon sok lemaradást behozott. Egy frissítés ráférne a Vario 718, illetve a 818 típusokra.
Árbogást Gyula, Árbogást Kft., Attala
Kényszervállalkozóként kezdtem gazdálkodni még 1994-ben. Jelenleg 120 hektáron termelek kukoricát, búzát és napraforgót. Két évvel ezelõtt vásároltam meg a Fendt 718 Vario-t, mellyel azóta nagyjából 1200 üzemórát dolgoztam. A vásárláskor az alapfelszereltségen túl még a TMS rendszert (Tractor Management System) és hátsó keréksúlyt kértem opcióként. Ezeken kívül másra nem is volt szükség, hiszen a traktorban minden benne van, ami szükséges.
A Fendt-et talajmunkáknál és terményszállításban használom. A fogyasztása igen jónak mondható, ez szántásban mintegy 18-20 l/üzemóra mennyiséget jelent. A fülke kiválóan zár, pormentes, igaz kicsit szûk. A Fendt Vario terminálja elsõre kicsit megijesztett, de használata közben rájöttem, hogy mennyire életszerû. Pillanatok alatt belejöttem a kezelésébe. A logikus felépítés a német precizitást tükrözi. A gépet bárkinek ajánlanám, az ára a minõségével arányos.
New Holland T 7040
A dizájnos traktort egy átütõ erejû motor, és jó felhasználói értékek jellemzik. A tesztcsoport tagjai közül ugyan a legkevesebb váltófokozattal rendelkezik, viszont mindegyik sebesség terhelés alatt kapcsolható. A váltó automatikus funkciói megfelelõek. A jó tulajdonságok mellett érdemes a traktor kezelési koncepcióját továbbfejleszteni. Összességében kiváló erõgép, nemhiába volt annak idején az „év traktora”.
Kovács Gábor, Szabadszentkirályi Mg. Zrt., Szabadszentkirály fõagronómus
Társaságunk 1300 hektár területen gazdálkodik, melybõl 1100 ha saját terület, még a további 200 hektáron szolgáltatást végzünk. Erõgép parkunkban jelenleg három T-szériás New Holland is megtalálható, köztük a 2009-ben pályázat segítségével megvásárolt T7040-es. Rövid idõ alatt mintegy 600 üzemórát dolgoztunk vele. Eddig terményszállításban és az õszi mélyszántásban dolgozott négyfejes Vogel&Noot ekével. Utóbbi esetében igen kötött talajon 22-25 l/ha üzemanyag-fogyasztást produkált, vagyis nem mondhatnám egy „üzemanyagfalónak”. Véleményünk szerint a traktor könnyen kezelhetõ, a fedélzeti komputer igen kezelõbarát, a gombok és a karok kézre esnek. Úgy gondolom, hogy jó ár/érték arányú traktort vásároltunk, mely megbízható és üzembiztos.
John Deere 7530
Ezzel a modellel a John Deere gyökeresen új, modern traktort alkotott. A szántóföldön és a közúton egyaránt jó eredményeket ért el. Az Auto-Power (automata váltó) és a motor jó összhangban dolgoznak. Talán a motorfordulatszám-szabályzó mûködhetne egy kicsit gyorsabban. A kezelõszervek jól sikerültnek és egyszerûnek tûnnek, bár már túl sok olyan funkció került a terminálba, melyek korábban „analóg” módon is egyszerûen kezelhetõk voltak.
Kép- és szövegforrás: Top Agrar 4/2008., 100–111. oldal.
Fordítás: -an-