MENÜ

A traktorabroncsok belsõ levegõnyomásának jelentõsége

Oldalszám: 66
Antos Gábor 2014.02.19.

Köztudott, hogy az abroncsok terhelhetõsége az abroncstérfogatba préselt levegõ mennyiségétõl függ, ami a belsõ levegõnyomás értékével egyenesen arányos. A traktorabroncsok esetében a magas belsõ levegõnyomás azonban hátrányos a talajkímélés szempontjából, ezért arra kell törekednünk a szántóföldi munkák során, hogy a lehetõ legkisebb belsõ levegõnyomást alkalmazva használjuk traktorunkat.

 

 


 

Lassan mindenhol felenged a téli fagy, és meg kell kezdeni a tavaszi talajmunkákat, fõleg a vetõágy elõkészítéseket. Ebben az idõszakban okozhatjuk a legtöbb kárt talajainkban, mert a nem megfelelõ traktor gumiabroncsok használatával a nedves, puha talajokon jelentõs talajtömörödést idézhetünk elõ a szántóföldi gépmozgások során. A talajtaposási károk elsõsorban a széles profilú, alacsony belsõ levegõnyomású gumiabroncsok alkalmazásával csökkenthetõ agronómiailag elfogadható mértékre, amivel a terméshozam elvárt szintjét érhetjük el. Ezek mellett még a korszerû traktorabroncsoknak nagyon sok szempontból kell kielégíteniük a felhasználói igényeket.



A mezõgazdasági használat általában a talajok alapmûveléséhez (pl.: szántás, talajlazítás) nagy vonóerõt, a másodlagos talajmûveléshez (pl.: szántáselmunkálás, magágyelõkészítés) és a vetési munkákhoz megfelelõ vonóerõt és alacsony talajnyomást, míg a közúti vontatás jó tapadást, jó irányíthatóságot, kellõ ruganyosságot követel a traktorabroncsoktól. Kiválasztásuknál pedig fõszerepet kap a minõség és a gazdaságosság.





A legnevesebb mezõgazdasági gumiabroncsot is gyártók (pl.: Michelin, Goodyear, Trelleborg, Continental, Vredestein) ma már szinte kizárólag radiál szerkezetû, egészen kis (0,4–0,6 bar) belsõ levegõnyomás esetén is elegendõen nagy teherbírású, és nagy felfekvõ felületû traktorabroncsokat gyártanak, amelyek a nagy vonóerõ kifejtés mellett teljesítik a talajkímélés fizikai kritériumait is. Ezeknek a traktorabroncsoknak a jellemzõje a széles futófelület és az alacsony profiltényezõ (ami a profilmagasság és a profilszélesség aránya). A szuperszéles (70-es széria) és az ultraszéles (60-as széria) profilok mellett már az extrém széles (50-es széria), alacsony profilú, tömlõ nélküli traktoraboncsok hazánkban is csaknem szériaszerûen állnak a felhasználók rendelkezésére.



A gyártók komoly fejlesztési erõfeszítéseket tesznek a belsõ levegõnyomás csökkenthetõségének érdekében. Kiváló példa erre a Michelin cég XeoBib gyártmánya, vagy a Vredestein legújabb sikerterméke, a Traxion XXL típus. Sajnos a gyakorlat még nem használja ki kellõen a bennük rejlõ lehetõséget, a hatékony üzemelést a tavaszi talajmunkákban, alacsony belsõ levegõnyomással. A XeoBib traktorabroncs szinte univerzálisnak tekinthetõ, mert szerkezeti kialakításánál fogva mind szántóföldön, mind közúton 1,0 bar alatti belsõ levegõnyomással alkalmazható.



A Traxion XXL-nél, vagy hasonló más korszerû modellnél (pl.: Goodyear Optitrac, Trelleborg TM-900 High Power) azonban nagyobb figyelmet kell fordítani a nyomásértékre. Aki ezeknek a traktorabroncsoknak az elõnyeit ténylegesen ki akarja használni, az a belsõ levegõnyomást az aktuális funkcióhoz állítja be, a kerékterhelés és a sebesség mindenkori szem elõtt tartásával. Ez azt jelenti, ha szántóföldi munkát végzünk, akkor a körülményekhez képest a lehetõ legkisebb nyomásértéket (akár 0,4 bar) érdemes használni, ha közúton haladunk, akkor annak megfelelõen (1,6–1,8 bar) beállítva kell a belsõ levegõnyomást változtatni, amely mûvelet naponta akár többször is elõfordulhat. Be kell látnunk azonban, hogy ezt sokan nem végzik el, mert idõ- és eszközigényes a leeresztés, illetve a felfúvás, ezért ideális lenne az abroncsnyomás szabályzó berendezések alkalmazása, hiszen ezek már nem elérhetetlenek. Utólagosan is beszerelhetõk, mint például a Deraland Kft. által forgalmazott PTG-készülék.



A lényeget összefoglalva mondhatjuk, hogy a belsõ levegõnyomás tekintetében „minden a levegõ körül forog”. Növekvõ levegõnyomás mellett az abroncs nagyobb teherbírású és nagyobb sebességgel haladhat, ha csökkentjük, akkor vagy a terhelést kell csökkenteni, vagy lassabban kell a traktorral haladni. Nem is gondolnánk, hogy azonos terhelés és azonos belsõ levegõnyomás mellett egy keskeny és egy széles traktorabroncs felfekvõ felülete szinte egyforma, amint azt az elõzõ oldali ábra is mutatja (forrás: Top Agrar). Önmagában tehát a széles abroncs még nem garancia a talajkímélésre. A széles abroncsnak csak akkor lesz nagy a felfekvõ felülete, ha a belsõ levegõnyomást csökkentjük, ezáltal csökken a talajtömörödést elõidézõ talajnyomás, ami kíméli a talajt. A nagyobb felfekvõ felületû traktor abroncsok kevésbé sül­lyednek a talajba, így kisebb a gördülési ellenállásuk, ezáltal üzemanyag megtakarítás is jelentkezik. Nagyobb az abroncs vonóteljesítménye is. Minél nagyobb az abroncs térfogata, annál jobban lehet csökkenteni a nyomást, és annál jobban jelentkeznek az itt felsorolt elõnyök. A közúti haladásnál ugyanakkor a magasabb nyomás alkalmazása szükséges, a gördülési ellenállás és a kopás csökkentése érdekében.



Mindezek arra figyelmeztetnek, hogy a traktorabroncsok belsõ levegõnyomását érdemes rendszeresen szabályozni, és gyakran ellenõrizni.

 




 

Antos Gábor