MENÜ

Gumiabroncsokról az õszi munkák elõtt

Oldalszám: 49
Antos Gábor 2014.02.10.

A mezõgazdasági erõ- és munkagépek egyik legfontosabb szerkezeti része a járókerekek gumiabroncsa. A gépek teljesítményének kedvezõ kihasználása érdekében erre a gépelemre, mint a gépek „cipõjére” egyre nagyobb figyelmet kell fordítania a termelõknek. Ezt erõsítik meg az idén tapasztalt szélsõséges idõjárási viszonyok, amelyek hatására még ma is nagyon sok helyen alig lehet a gépekkel rámenni a mély talajokra.

 

 

A nagy ­teljesítményû high-tech traktorokra és az egyre nehezebb betakarítógépekre, a vontatott eszközök közül pedig fõleg a nagy pótkocsikra, tartálykocsikra szerelt gumiabroncsoknak mind mûszaki és agronómiai, mind alkalmazástechnikai szempontból különleges követelményrendszert kell teljesíteni. A maximális vonóerõ kifejtés, az optimális vonóhorog-teljesítmény, a minimális talajtömörítés, a jó öntisztító képesség, és a nagyobb menetsebesség mellett mindenekelõtt a hosszú élettartam és a versenyképes vételár (ár-érték arány) tekintetében kell kielégíteni a felhasználói igényeket.





A mezõgazdasági gumiabroncsok kiválasztásánál ma a minõség és a gazdaságosság játssza a fõszerepet. A világ nagy abroncsgyártói, mint a Michelin, ennek tagjaként a Kléber és a hazai Taurus, vagy a másik nagy hírû cég, a Goodyear, a szakmában ismert többi neves céggel, mint például a Trelleborggal, a Vredesteinnel együtt óriási összegeket áldoznak a fejlesztésre, elsõsorban a minden igényt kielégítõ, szántóföldön és közúton egyaránt alkalmas univerzális traktorabroncs kialakítására.



Sajnos a mezõgazdaságban a gumiabroncsokat még sokan mostohán kezelik, nem tekintik fontos „alkatrésznek”, pedig értékük mérettõl függõen akár 5–10%-a is lehet a gép bekerülési költségének. Ezért mindenképpen fontos néhány alapvetõ ismeret és szempont összefoglalása, amely egyfajta kalauzként segítheti az eligazodást a mezõgazdasági erõ- és munkagépeken alkalmazott gumiabroncsok körében.



A gumiabroncsok típusáról, geometriai méreteirõl, szerkezeti felépítésérõl, mintázatáról, a terhelhetõségérõl és az ezzel összefüggõ maximális sebességrõl, a forgásirányról, valamint a minõségi besorolásról, illetve a DOT gyártási számról a gumiabroncsok oldalfalán feltüntetett számok, betûk és jelek tájékoztatnak.



A geometriai méretek közül gyakorlati szempontból a külsõ átmérõ, a peremátmérõ és a profilszélesség illetve -magasság a legfontosabbak, amelyek a katalógusban ajánlott keréktárcsára szerelt új, felfújt, terheletlen állapotra vonatkoznak. A méretjelzések mellett a köpenyek legfontosabb jellemzõje a profil alakja, valamint a profilmagasság és a profilszélesség hányadosával jellemzett keresztmetszeti tényezõ. A mai korszerû gumiabroncsokat a keresztmetszeti tényezõ szerint széles és ultraszéles kategóriákba sorolhatjuk, amelyeknél a keresztmetszeti tényezõ 0,6–0,8 érték között mozog.

 


 

 



A gumiabroncs teherviselõ váza – a karkasz – felépítése szerint lehet diagonál, öves diagonál és radiál szerkezetû. Utóbbiak jellegzetes tulajdonsága, hogy azonos terhelésnél nagyobb belapulást enged, ennek következtében jobb az ütéselnyelõ-képessége, a lengéscsillapítása, és nagyobb a felfekvõ felülete, amely különösen a nagyobb vonóerõ-kifejtést és az alacsonyabb talajnyomás elérését teszi lehetõvé.



Ezen elõnyök miatt ma már szinte csak radiál szerkezetû gumiabroncsokat alkalmaznak a traktorokon. Fontos szempont a megfelelõ mintázatú köpenyek használata. Más-más mintázat szükséges a biztos irányításhoz, a jó hatásfokú vonóerõ-kifejtéshez, a kíméletesebb talajkapcsolathoz és egyéb agrotechnikai elvárásokhoz. A megfelelõ mintázattól függ a jó öntisztulóképesség is. A traktorabroncsok kapaszkodó bordáinak szögállása általában 23–45° közöttiek, a koronavonalban nyitottak. A bordák magassága, szélessége, oldalkiképzése, egymástól való távolsága és szögállása határozzák meg az üzemeltetési jellemzõket.



A gumiabroncs teherbírását fõleg a benne lévõ levegõ mennyisége határozza meg, amely a geometriai méretek mellett függ a belsõ nyomástól. A felsõ határt minden esetben az abroncsba épített szövetszerkezet szilárdsága adja meg, de traktorabroncsoknál ez nem haladhatja meg a 2,5 bar értéket. A terhelési mutatószám (LI) tájékoztat a gumiabroncs maximális terhelhetõségérõl, a sebesség szimbólumának (SS) megfelelõ maximális sebességnél, adott belsõ nyomás mellett.

A névleges terhelés az alacsonyabb belsõ levegõnyomásnál csökken, míg a kisebb sebességtartományban növekszik, ezért nagyon fontos a belsõ levegõnyomás állandó ellenõrzése és az elõírt maximális sebesség túllépésének elkerülése.





A mezõgazdasági gumiabroncsok jelölésére többféle változatot használnak, amelyekbõl meghatározhatók a legfontosabb mûszaki jellemzõk és azonosító számok. Az alacsony profilú traktorabroncsok méretjelölésében a profilszélességet mm-ben, a névleges pántátmérõt coll-ban adják meg, és feltüntetik a profilarányt, továbbá a sebesség- és terhelésindexeket, valamint a szerkezetre utaló jelet. Nagyon fontos, mielõtt gumiabroncsot vásárolunk, a cserélendõ abroncs feliratait értelmezzük és csak a vele azonos méretû és kivitelû új abroncsot válasszuk. A mezõgazdasági gumiabroncsok legfontosabb mûszaki jellemzõit a gyártók táblázatokban foglalják össze katalógusaikban. A táblázatban 520/70 R38 és 710/75 R42 méretû traktorabroncsok mûszaki adatainak összefoglalását láthatjuk.

 

 


 





Mielõtt traktorainkkal, munkagépeinkkel és a betakarítógépekkel az õszi nagy munkákba belevágunk, mindenképpen ellenõrizzük a gumiabroncsokat. Ügyeljünk egyik legfontosabb üzemelési paraméterükre, a belsõ levegõnyomás beállítására.



Antos Gábor