MENÜ

Felkészültünk az aratásra? Jöhet a SZEMezgetés?

Oldalszám: 65
Koszorus Gábor 2014.01.24.

Egyre több mezõgazdasági gépet üzemeltetõ gazda látja be, hogy a gépek szempontjából a következõ szezon már akkor elkezdõdik, amikor az adott év betakarítási munkálatai befejezõdtek.

 

 

 

A kulcsszó az „ÜZEMELTETÉS”, hiszen ez sok esetben nem azonos a gép egyszerûen csak „használatával”. A jó gazda figyeli, a gondos naplózza a betakarítás során elõforduló hibákat, és a napi karbantartások kapcsán odafigyel ezek változásaira. Az õszi betakarítás végeztével a gépet egy alapos tisztítás után szemrevételezi az udvaron. Õ már akkor tudja, hogy mik azok a pontok, ahol a karbantartásokon túl javítást, alkatrészcserét kell elvégezni. Már akkor kiválóan látszik, hogy hány kalászemelõ válik majd a talajmûvelõ gépek ellenségévé, és hány elkopott mozgó alkatrész kerül majd a hulladékfelvásárlók karmai közé. A legjobb gazda pedig a gépét tisztán, tökéletes állapotban teszi el a jól megérdemelt téli pihenõre.





Szerencsére egyre nõ a legjobb gazdák csapata. Õk azok, akik tudatosan elvégzik, vagy szakszervizzel elvégeztetik leálláskor gépeik állapotának felmérését. Õk már felismerték az ebben rejlõ gazdasági elõnyt is, miszerint a szezon elõtti holtidõben elvégeztetett javítási munkák megkönnyítik, és kedvezõ fizetési konstrukciójuk révén gazdaságosabbá teszik az üzemeltetést. Ezekben az úgynevezett holtidõkben akár egy megbontással járó részletes hibafeltárás sem okoz különösebb idõbeni veszteséget, hiszen éppen az idõ az, amivel bõségesen rendelkeznek a tél folyamán. Sok szolgáltató is felismerte már ezt a szükségletet és különbözõ téli akciókkal segít a költségek megtakarításában.





Ki ne futott volna bele például olyan kombájn meghibásodásba, melynek következtében a szárítóberendezések és a szállító jármûvek hosszasan várakoztak, amíg a hibák orvoslásra kerültek? Úgy gondolom, mindenki elismeri, hogy ezek a költségek sokszor eléggé nagyra rúgnak, és akkor még nem is említettük a betakarítás idõjárástól való függõségét, hiszen sokszor láthattuk, ahogyan pár óra leforgása alatt a legjobb minõségû kenyérgabonából állati takarmánynak való eledel válik.

 

 


 

 





Minõségi takarmányt minõségi gépekkel lehet elõállítani, melyek munkabiztonságához nem minden esetben megfelelõ megoldás az utolsó pillanatban a raktár végi szegletben talált, vagy a pult alól elõugró kicsi-olcsó alkatrész…a legjobb megoldás minden esetben csakis az lehet, ha megfelelõ minõségû alkatrészt tudjuk produkálni. Erre azonban az „ad hoc” jellegû hibaelhárításoknál nem minden esetben van lehetõség. Sokan vannak, és egyre többen lesznek, akik nem vállalják fel egy kulcsfontosságú alkatrész cseréjekor, hogy helyettesítik egy olyannal, ami árában csak egyharmada egy original, vagy egy kiemelt, világszinten ismert gyártmányoknak. Egy ilyen ajánlat az adott pillanatban mindig gazdaságosnak tûnik, de ne felejtsük, az adott helyre beépülõ, például egy speciális variátorszíj ma már nem helyettesíthetõ egy a kesztyûtartóból elõkapott jól megcsomózott harisnyanadrággal… Ez már nem a jó öreg ezerkettes széria.







Az alkatrész- és szervizszolgáltatások minõsége például a kombájnok tekintetében ma már olyan szintû, hogy egy igazán elõrelátó üzemeltetõ tökéletesen megbízik a szervizében, és elsõsorban azokat az alkatrészeket és segédanyagokat használja fel, melyeket ezek a szakemberek ajánlanak. Hiszen tudja, hogy õk folyamatosan képzik magukat, így õk ismerik legjobban a gépek legjobb, leggazdaságosabb kihasználtságának lehetõségeit.





Igenis elõ kell, hogy kerüljön az emlékekbõl a TMK fogalma, és frissíteni kell azt a mai hatékonyság és szaktudás eszenciájával, hogy összeálljon a képlet, aminek farvizén eredményes gazdálkodás lesz a végeredmény! Ezek után már csak a „jó gazda” szemével elég a tábla mellett szemlélõdve hajnaltól napestig elnézni a vetések színeiben megbújó monstrumokat, amint fáradhatatlanul ontják a platókra a gabonasugarakat, alapot szolgálva az „új” kenyér ünnepének.

 



Koszorus Gábor

 



Júniusi lapszámunkban kezdõdõ, július, augusztus hónapokban tovább folytatódó cikksorozatunkkal szeretnénk rávilágítani a szezon elõtti, az üzemeltetéshez kapcsolódó hibák felmérésére és megelõzésére, illetve az ahhoz szükséges alkatrészek idõbeni cseréjére.



 


Nagyításhoz katt a képre