Az elsõsorban a Syngenta közép- és hosszú távú stratégiáját fókuszba állító rendezvényen növénykultúránként ismerhettük meg az elmúlt évek sikertörténeteit és az ezek mentén kialakított jövõképet, amelynek középpontjában a termelõ áll. Az egész napos rendezvényen Izraeltõl Törökországon át Magyarországig több mint 200 kormányzati döntéshozó, termelõ, kereskedõ és civil szervezetek képviselõi vettek részt.
A Syngenta célja, hogy átformálja a növénytermesztést és távolabb lásson, mint a hozamok – ez egyben új piacralépési modelleket jelent, amelyek a fejlõdõ piacokon elért sikeres együttmûködéseinkre épülnek – mondta el Czigány Tibor ügyvezetõ igazgató, a Syngenta Kft. magyarországi leányvállalatának vezetõje.
A cég fejlõdésének legfõbb motorja az innováció, elsõsorban a kutatás és fejlesztés területén. A jövõ termékei a kivételes hozam mellett jó hatást kell, hogy gyakoroljanak mind a földre, mind pedig az ott élõ emberekre. A kiemelkedõ hozam már többé nem elegendõ. Túl kell lépni a külön kémiai és biológiai termékekben történõ gondolkodáson – az innováció a vetõmagnál kezdõdik, és lépésrõl lépésre áthatja az egész termesztési folyamatot.
A jövõ útját jól példázzák a Syngenta egyes területeken elért eddigi sikerei, amelyek hozzájárultak a hosszú távú stratégia kialakításához. Ezek elsõsorban olyan egyedi értéknövelõ együttmûködések és partnerkapcsolatok, ahol kifejezetten a termelõ igényeihez alkalmazkodva fejlesztettek ki különleges technológiákat:
Ilyen például a Plene integrált cukornád-ültetési és -szaporító program, amelynek köszönhetõen 15% költségmegtakarítást sikerült elérniük a brazil termelõknek. A világ cukor-elõállításának 70%-a cukornádból származik, de ennél is látványosabb a cukornádból elõállított etanol mennyisége. Brazília a legnagyobb termelõ ország, ahol már az autók fele kizárólag etanollal mûködik, kiválóan megoldva ezzel az egyre dráguló fosszilis üzemanyagok problémáját. Ráadásul az elõállítási költsége kevesebb, mint a fele, a felhasználása során kibocsátott szén-dioxid mennyiség pedig csupán 10%-a a kõolajhoz képest. A Plene program keretében a fertõzésmentesség biztosítása érdekében a cukornádpalánták saját üzemben, saját szaporítóanyaggal készülnek és egy speciálisan erre a célra kialakított John Deere ültetõgéppel kerülnek a földbe. Így az ültetési folyamat hatékonyabb és kevésbé emberierõforrás-igényes, amely 1000 $/ha többletbevételt jelent a termelõknek. A technológia Brazília cukornádtermõ területeinek 30%-án meghonosodott már.
Szintén egy egyedi problémamegoldásra példa az a Syngenta által fejlesztett kukorica hibrid, amelyet az etanolgyártásban alkalmaznak az USA-ban. A kukorica etanollá alakításához alfa-amiláz szükséges, amelynek elõállítása nagyon víz-, energia- és kénsavigényes, emellett egyben rendkívül környezetszennyezõ is. A Syngenta által kifejlesztett hibrid eleve tartalmazza az alfa-amilázt, ezáltal 6,3%-kal csökkenti az etanolgyárak vízfelhasználását, 5,3%-kal a gázfelhasználást, 10%-kal a károsanyag-kibocsátást és 5,2%-kal növeli az etanoltermelést.
- Mint multinacionális cég, a Syngenta nagy hangsúlyt fektet arra, hogy jól képzett kereskedõi hálózata révén ne csak a termelõkkel, de a feldolgozóiparral is jó kapcsolatot ápoljon, annak érdekében, hogy pontosan tudja, mire van szüksége a piacnak – erre kiváló példa az olasz tésztagyártás. Az olaszok a világ tésztagyártásának 40%-át adják. A kiváló és egységes minõség érdekében a Syngenta segítségével új durumbúzafajtákat nemesítettek és közös termelõi protokollokat alakítottak ki, mindezt integrált megoldásként biztosítva a partnerek számára.
- A feldolgozókkal történõ együttmûködésre másik példa a McCain technológiai partnerprogram. A McCain a világ hasábburgonya-termelésének 1/3-át adja. A Syngentával közösen kifejlesztett technológiának köszönhetõen a krumpli, amikor a talajba kerül, egy menetben kap egy Amistar-kezelést, amelynek köszönhetõen nemcsak a terméshozam növekedik, hanem gyorsabban és könnyebben tisztítható, illetve feldolgozható eredményt kapnak.
- A gyümölcs- és zöldségtermelésben a Syngenta fontosnak tartja az értékesítõi lánc képviselõinek bevonását, akik választásaikkal jelentõsen befolyásolják az elõállított termékek tulajdonságait. Így került a piacra a mag nélküli, egységes méretû görögdinnye, a mag nélküli édes paprika, vagy akár a hosszabban eltartható kelbimbó.
- A fogyasztók igényeinek kiszolgálása érdekében a Syngenta új üzleti modellek bevetésétõl sem riad vissza: ilyen például a Nucoffee márkanév alatt létrehozott brazil kávé. Korábban a termelõket nem ösztönözték arra, hogy jó minõségû kávét állítsanak elõ, így a kínálat rendkívül változó, gyakran gyenge minõségû volt. A Syngenta egy kétlépcsõs technológiai ajánlattal kereste meg a termelõket, amelynek köszönhetõen 20% többlettermelést tudtak elérni. Emellett a Syngentával közösen egy kereskedõházat hoztak létre, amelyen keresztül egységes minõségben és az eredetiség visszakövethetõsége mellett a Nucoffee-program segítségével adják tovább a kávét. A márka alatt történõ értékesítés akár 50% többletbevételt jelent a termelõk számára.
Ezen együttmûködések során a Syngenta célja nemcsak jobban megismerni a termelõket és az értékesítési lánc szereplõit, hanem magában a terményben lejátszódó életfolyamatokat, az azok közötti ok-okozati összefüggéseket. Így olyan hibrideket és növényvédõ szereket tud fejleszteni, amelyekkel nagyobb gazdasági elõnyt tud biztosítani a termelõ számára. A vállalat kutatóállomásai világszerte azon dolgoznak, hogy a helyi környezeti viszonyokra adaptált növényeket nemesítsenek és ezeknek biztosítsák a megfelelõ kémiai védelmet.