Annak ellenére, hogy az öntözéses gazdálkodás magasabb hozzáadott értéket, magasabb jövedelmet és nagyobb foglalkoztatást eredményez, mint a szárazgazdálkodás, valamint választ jelenthet a klímaváltozás miatt egyre szélsőségesebbé váló termesztési viszonyok kezelésére, hazánkban a mezőgazdasági célú vízfelhasználás technikai és technológiai szempontból alacsony kihasználtságú a potenciális lehetőségekhez és a szükségletekhez képest.
Az öntözés fejlesztése régóta foglalkoztatja az agráriumban tevékenykedőket, azonban az azzal összefüggő kormányzati feladatok rendkívül összetettek, ezért nehéz gyors eredményeket elérni. A kormányzat az utóbbi időben is számos lépést tett az öntözés fejlesztésére, amit az alábbiakban bemutatunk.
Magyarország öntözésre berendezett területe az 1970-es években 350.000 hektár körül alakult. Mára a megöntözött terület nem éri el a 140.000 hektárt. Az adatokat elemezve elmondható, hogy az elmúlt 15–20 esztendőben évről évre jelentősen ingadozott – hol nőtt, hol csökkent – az öntözött mezőgazdasági területek nagysága és a felhasznált vízmennyiség, de összességében nem változott az öntözésre berendezett terület mérete a 2000. évi állapothoz képest.
Az öntözéses gazdálkodás lassú fejlődésének oka összetett, melyhez jelentős mértékben hozzájárulnak a hazai termelői szokások, a földhasználati viszonyok és a birtokszerkezet elaprózódása is.
Az öntözésfejlesztés egy komplex témakör, mely több szakterületet érint, beleértve a Belügyminisztérium felelősségi körébe tartozó vízgazdálkodást, mivel öntözést csak a vízkészletek figyelembevételével és a vízkárelhárítással összehangoltan lehet megvalósítani, a Miniszterelnökség irányítása alatt levő vidékfejlesztést is, hiszen a fejlesztésekhez a mezőgazdasági termelők számára forrás biztosítása szükséges. Az öntözésfejlesztésben jelentős szerepe van továbbá a mezőgazdasági termelés feltételrendszerének meghatározó agrártárcának. A kormányzat ezen szereplői az elmúlt években az alábbi intézkedésekkel járultak hozzá az öntözéses gazdálkodás terjesztéséhez:
míg a 2007–2013-as időszakban összesen 20 milliárd Ft ráfordítás történt a mezőgazdasági vízgazdálkodás fejlesztésére (ami nemcsak termelői beruházásokat jelentett, hanem közösségi fejlesztéseket is), addig 2014–2020 között a Vidékfejlesztési Program keretében ennek több mint kétszerese, 49,5 milliárd Ft áll rendelkezésre öntözésfejlesztésre, valamint további 19,3 milliárd Ft ültetvénytelepítésre öntözés kialakításának lehetőségével. A termelői öntözésfejlesztési beruházásokra vonatkozó pályázatot a Miniszterelnökség 2016 májusában jelentette meg, és a meghirdetés óta eltelt másfél évben benyújtott pályázatokban igényelt támogatás összege megközelíti az előző hét évben megvalósult termelői beruházások összegét.
az öntözésfejlesztés komplexitásából adódóan, egyszerre igényli az állami tulajdonú csatornahálózat fejlesztését, valamint a termelői beruházások ösztönzését is. Az állami tulajdonú hálózat összesen 42 305 fkm-t foglal magába, melyből 29 731 fkm forgalomképes csatorna 2014-ben került vissza a vízitársulatoktól állami üzemeltetésbe. Állami tulajdonú vízilétesítmények fejlesztésére irányulnak a Nemzeti Vízstratégia közép és hosszú távú célkitűzései, valamint a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) fenntartható vízgazdálkodás feltételeinek javítását szolgáló program is, melyeknek megvalósítása folyamatban van. A termelői beruházások ösztönzésének elősegítését és az öntözéses gazdálkodás elterjesztésének növelését pedig a jelenleg kidolgozás alatt álló Öntözésfejlesztési Stratégia célozza meg.
az 1744/2017. (X. 17.) kormányhatározat alapján az érintett tárcák és háttérintézmények bevonásával jelenleg folyamatban van a stratégia megalkotása. A stratégia célja a vizek mennyiségi és minőségi védelme, a vízhasználatok szükségleteinek biztosítása, a vizek többletéből vagy hiányából eredő káros hatások csökkentése, a fenntartható termelés elősegítése, a mezőgazdaság és az élelmiszeripar, mint létfontosságú rendszerelem biztonságba helyezése a klímaváltozás hatásaira reagálva, valamint a vízkészletek hatékony és fenntartható hasznosításának biztosítása. A stratégia megoldást keres az öntözésfejlesztés jelenlegi kihívásaira, többek között a termelői együttműködések hiányára, a felszíni vizek közvetlen termelői elérhetőségének nehézségeire, a víz visszatartását, tározását szolgáló lehetséges területek meghatározására, a mezőgazdasági területek elaprózott tulajdonosi szerkezetére, az infrastruktúra helyzetére (felszíni vízrendezési művek üzemeltetési problémái), végül, de nem utolsósorban a vízjogi engedélyezési rendszer összetettségére.
az öntözésfejlesztés elősegítése érdekében a kormányzat megkezdte a jelenleg hosszadalmas és bonyolult vízjogi engedélyezési eljárás egyszerűsítését is a Mezőgazdasági Vízhasználat Információs és Ellenőrzési Keretrendszer (VIZEK) kialakítása című KÖFOP projektben, melyet egy a Belügyminisztérium által vezetett nyolctagú konzorcium valósít meg – tárcánk és az érintett hatóságok közreműködésével. Az engedélyezési eljárás elektronizálása és egyszerűsítése, valamint ezzel együtt járó gyorsítása várhatóan hozzájárul majd az öntözött területek növeléséhez.
Az engedélyezési eljárás egyik akadályát eddig a tulajdonosi hozzájárulások megszerzése jelentette, melyre vonatkozóan már 2017-ben történt egyszerűsítés és új szabályozás lépett életbe 2018-tól kezdődően:
Ezek alapján látható, hogy az öntözéses gazdálkodás feltételrendszerének biztosítása és javítása érdekében a közelmúltban számos intézkedés történt. Hatásuk azonban hosszabb távon érzékelhető, és még számos lépés előttünk áll. A következő időszakban továbbra is kiemelten kell kezelnünk ezt a területet a természeti erőforrásainkkal való felelős gazdálkodás és a klímaváltozásra való felkészülés érdekében.