MENÜ

Az idei szélsőséges nyár egyszerre csökkentette és húzta az ásványvízforgalmat

Agro Napló 2019.10.01.

A szélsőséges nyár egyszerre csökkentette és húzta az ásványvízforgalmat, ezt tükrözik a Magyarvíz Kft. nyári értékesítési adatai is – közölte a cég az Agro Naplóval.

 

Ezt támasztja alá a Global Data nemzetközi piackutató felmérése is, amely szerint 2019. II. negyedévében a palackozott ásványvizek forgalma 7 százalékkal 363,8 millió literre csökkent a tavaly bázisidőszakhoz mérten. Ez elsősorban a szélsőséges időjárásnak tudható be, de továbbra is Európa élmezőnyébe tartozik hazánk az egy főre jutó fogyasztásban.

A Magyarvíz Kft. nyári eladásaiban is vegyes volt a kép. Ennek ellenére az idei első nyolc hónapban összességében mégis a piaci csökkenéssel szemben 3 százalékos növekedést értek el a cégnél. Ez év júliusa pedig rekord eredményt hozott, olyannyira, hogy ez lett a vállalat 19 éves működésének legsikeresebb hónapja. A társaságnál év végére (ismét átlag feletti), 6 százalék növekedést prognosztizálnak.

Az idei évben január-augusztus között a Magyarvíz Kft. 185,3 millió palack ásványvizet értékesített, ami 3 százalékkal magasabb az előző év első nyolc hónapjához képest. Ezen belül a legnagyobb növekedést az 1 literes palackokból érték el, amelyekből másfélszer több fogyott, mint tavaly ugyan ebben az időszakban. Ugyanezen időszakokat vizsgálva a 0,5 literes csomagolásból 14, a legkedveltebb 1,5 litereseknél pedig 5 százalékos volt a növekedés, amelyek a teljes forgalom 66 százalékát tették ki idén január-augusztusban.

Továbbra is a zászlóshajó, a „család vizse”-ként ismert Mizse márka a legkeresettebb, és jelenleg 45 százalékot képvisel az összeladásban. Míg 2018-ban a május és az augusztus hónapokban teljesített a legjobban a Magyarvíz, addig 2019-ben a viharos, heves-esős időjárásnak köszönhetően épp ezen hónapok ásványvízértékesítési adatai lettek alacsonyabbak.

Az egyébként is magas tavalyi bázist alapvetően nehéz lett volna elérniük, de az időjárás még kevésbé kedvezett az ásványvíz eladásoknak. Ezek ellenére soha nem látott csúcsot döntött a cég idén júliusban, amikor 40 százalékos emelkedést ért el a 2018. júliusihoz képest, és ezzel működésének legnagyobb értékesített mennyiségét realizálta 1 hónap alatt.

A hazai ásványvizek árát ma három fő tényező befolyásolja: a forint árfolyama – az árfolyamcsökkenése ezt az ágazatot is érinti - a disztribúciós és a bérköltségek. Az ágazatra jellemzően – így a Magyarvíznél is – a költségek legnagyobb részét a külföldről származó alapanyagok teszik ki. Ám a gyártók árbevétele forintban realizálódik. Jelenleg a költségek döntően euróban, dollárban jelentkeznek, ennek köszönhetően a forint mostani gyengülése nem várt mértékben növeli az alapanyagok árát, amit az ásványvizes cégek kénytelenek érvényesíteni az eladási áraikban.

A második költséghelyen a disztribúció áll, mivel nagy térfogatú, alacsony egységárú termékről van szó, így drága a szállítása, de jelentősek az adók és a környezetvédelmi termékdíj is. A Magyarvíznél a harmadik ár-befolyásoló helyen a bérköltségek állnak, mert a világszínvonalú gyártási folyamataik automatizáltak, robotizáltak, a zárt rendszernek köszönhetően az ásványvíz emberi kéz érintése nélkül jut el a kútból a palackba.

„A Global Data piaci prognózisa éves szinten 2019-re mindössze 1 százalék forgalomnövekedésről szól, ám a Magyarvíz Kft. ez év végéig összesen 265 millió palack ásványvíz értékesítésével számol – a tavalyi 250 millióshoz képest –, ami 6%-os növekedést hozna. E tekintetben a következő években (2020-2021-re) Magyarországon további növekedés várható a piackutató szerint, aminek oka a hazai turizmus, különösen a HORECA – azaz a vendéglátáshoz kapcsolódó eladási - szegmens erős növekedési potenciálja. Emellett a vásárlók szeretik gyorsan és könnyedén oltani a szomjukat, azaz a kényelmi termékek további térnyerése látható hosszú távon” – összegezte Balog Zoltán, a cég kereskedelmi igazgatója.

A Magyarvíz Kft. 2000-ben alakult, az ásványvíz kitermelése és forgalmazása 2002-ben kezdődött Lajosmizsén. A cég kezdetben döntően sajátmárkás termékeket állított elő és forgalmazott, mára a Primavera mellett két másik márkát is felépített és sikeresen forgalmaz: a Mizse (szénsavas, mentes, enyhe, ízesített variációk) és a Zafír ásványvizeket. A társaság 2018-as árbevétele nettó 8,878 milliárd forint volt, ami 368 millió liter – 249,2 millió palack – ásványvizet jelentett saját adatok alapján.