Az USA energiatörvénye eredeti célkitűzése szerint 2010-re 379 millió liter, 2022-re pedig 60 milliárd liter elsősorban cellulóz alapú üzemanyag termelésére lenne szükség. A Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) azonban már a tavalyi évre a 24 millió literre csökkentette a célt, jelenleg ugyanis nem áll rendelkezésre megfelelő üzemi kapacitás a célérték teljesítéséhez.
Az üzemek jelenleg zömében igen kis kapacitású demonstrációs egységek, kivéve néhány 1-2 millió gallonos (3,8-7,6 millió liter) kapacitású projektet.
Csütörtökön a Mascoma, a lebanoni (USA) székhelyű vállalat jelentős előrelépésekről számolt be: az amerikai Valero olajfinomító vállalattal megállapodást kötöttek, miszerint a 2013-ban, Michiganben megépülő gyár teljes kibocsátását megveszi a finomító.
A Valero mintegy 50 millió dollárral száll be a gyár építésébe, mely összesen 350 millió dollárba kerül majd, de a General Motors is a befektetők között szerepel.
A gyár a tervek szerint fahulladékokból gyárt majd etanolt, és várhatóan az első, kereskedelmi mennyiséget előállítani képes üzem lesz. Rajta kívül három másik gyárban folyik majd a közeljövőben jelentősebb cellulóz alapú etanol gyártás, a többi üzem továbbra sem rendelkezik megfelelő kapacitással.
A Szövetségi Mezőgazdasági Minisztérium Gazdasági Kutatószolgálata (USDA Economic Research Service - ERS) 2010-ben készített egy tanulmányt az új típusú - cellulóz alapú etanol, biodízel, alga alapú - bioüzemanyagok előállításának helyzetéről és jövőbeni kilátásairól.
Az ERS szerint a cellulóz alapú üzemek elterjedésének elsősorban 4 akadálya van: a magas termelési és beruházási költségek, a demonstrációs fázisban a pénzügyi források biztosítása, az alapanyag beszerzésének megszervezése, valamint az etanol bekeverési felsőhatár.
Az USDA 2007-es adatai szerint a kukorica alapú etanol előállítási költsége gallononként 1,65 dollár, a cellulóz alapú etanolé 2,65 dollár volt. Komoly bizonytalansági tényező azonban az alapanyag ára. Egyes kutatások szerint 40-45 $/tonna körüli termelői ár mellett jövedelmező a cellulóz alapú etanolgyártás, azonban a szállítási költségek gyakran 3-4-szer meghaladják a kukorica szállítási költségét.