2024. november 22. péntek Cecília

Forró fürdő, hideg sör: amit egy átlagfogyasztó a napenergiától vár

agrarszektor.hu
Az amerikai SolarTech és a San Jose Állami Egyetem közösen végzett, fogyasztói szokásokat vizsgáló felméréséből kiderül, ahhoz, hogy a napenergia termelő berendezések a háztartások széles körében elterjedjenek, a gyártóknak részletesebb teljesítmény ismertetőkkel kell szolgálniuk, és a marketingre is jóval nagyobb hangsúlyt kell fektetniük. De ami még fontosabb, a legtöbb fogyasztó inkább egy komplett berendezést, mint elemekből összeszerelhető, bonyolult rendszert szeretne kapni a pénzéért.

San Jose State University által készített felmérés során a Szilícium-völgyben található Santa Clara megye lakóit kérdezték meg fogyasztói szokásaikról. Az ottani háztartásokról érdemes tudni, hogy jelentős részük már napenergiát hasznosít. A kutatás eredményeit egy iparági szakértők, közműcégek és egyéb állami szervek vezetői számára tartott konferencián ismertették néhány napja.

A felmérésben 163 személy vett részt, akik nagy része - hasonlóan a napenergia-hasznosításban élen járókhoz - 45-64 év közötti, 100 ezer dollárnál magasabb átlagkeresettel rendelkező, felsőfokú végzettséggel rendelkező személy volt.

Érdekes válaszok születtek

A válaszadók 83 százaléka, akik a későbbiekben szándékoznak napenergia hasznosító berendezést vásárolni, legalább 24 hónapot szánnak a döntés meghozatalára. 63 százalékuk azonban egyetlen helyi céget sem tudott megnevezni. Ami a napenergia rendszerekkel kapcsolatos fogyasztói percepciókat illeti, a válaszadók 88 százaléka környezetbarátnak, 82 százalékuk drágának, 39 százalékuk megbízhatónak, 11 százalékuk pedig megfizethetőnek véli azokat.

A felmérésből kiderült, önmagában az, hogy a napenergia megújuló energiának számít, és így nem káros a környezetre, nem jelent motivációt a vásárlók számára, a cégeknek sokkal inkább a megfizethetőséget, a hatékonyságot és a megbízhatóságot kell hangsúlyozniuk ahhoz, hogy a vásárlók minél előbb döntést hozzanak.

A kutatásban résztvevő SolarTech elnöke, Doug Pyne három fő csoportba sorolta a fogyasztók számára, a vásárlás előtti döntéshozatalban szerepet játszó tényezőket. Egyelőre úgy fest, hogy a finanszírozási kérdések nem szerepelnek az első helyen, azonban a felmérést készítők szerint, ahogy egyre szélesebb kör számára elérhetővé válnak a napenergia rendszerek, úgy válnak a pénzügyi szempontok egyre elsődlegesebbé.

A konferencián résztvevő szakértők szerint az állami, és iparágtól független civil szervezetek feladata lenne, hogy a napenergia megbízhatóságáról, és megfizethetőségéről tájékoztatást nyújtsanak a lakosság számára.

Emellett a marketingnek is óriási szerepe van a rendszerek elterjedésében. A környezetkímélő energiagazdálkodás atyja, a Rocky Mountain Institute vezetője, Amory Lovins szerint a legfontosabb üzenet a reklámban a "forró zuhany, hideg sör, és világos szoba" kell, hogy legyen - igaz ezt elsősorban az amerikai fogyasztókra értette a szakember.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?