A világ egyik legnagyobb élelmiszer- és kozmetikumgyártó, illetve -forgalmazója, az brit-holland Unilever multinacionális vállalat új marketingstratégiát fog alkalmazni Európában, mivel az eurozóna elhúzódó válságának következményeként ismét visszatér a szegénység a kontinensre, írta economictimes.com a Financial Times német kiadására hivatkozva. Ez utóbbinak a cég európai üzeltágáért felelős igazgatója, Jan Zijderveld nyilatkozott.
Nem vesznek 8 euróért mosóport
Zijderveld szerint "ha egy fogyasztó Spanyolországban összesen 17 eurót költ el egy bevásárlás alkalmával, akkor nem kínálhatunk neki ezen összeg feléért mosóport."
Az új strartégia az Ázsiában alkalmazotthoz lesz hasonló, vagyis kis kiszerelésben fognak árulni termékeket alacsonyabb áron, ami Indonéziában nagyon jól működik, de már Görögországban és Nagy-Britanniában is alkalmazzák ezt a stratégiát.
Fajlagosan nem olcsóbb, mégis veszik
Az Unilever a világ harmadik legnagyobb márkás fmcg-termékeket gyártó multinacionális vállalata. Többek között az olyan élelmiszermárkák gyártója és forgalmazója mint Ben & Jerry's, Hellmann's, Knorr, Lipton, Flora, Bertolli.
"Többféle elképzelés húzódhat meg egy ilyen üzletpolitika mögött. Az egyik, hogy a cég a vásárlók egy részénél a jövedelem nagymértékű csökkenésére számít, és a kispénzű vásárlókat szeretné megcélozni, hogy legalább piacvesztés ne következzen be. Tehát azt mondja a cég, hogy ha eddig mondjuk have 3 darab egy kilós kiszerelésű X terméket tudott eladni, ami miatt bevételcsökkenése lett, akkor most inkább elad havi 5 darab félkilós kiszerelésűt az X elnevezésű termékből, ami fajlagosan nem lett olcsóbb, csak a kiszerelésbe kisebb. Ugyanis létezik olyan, hogy fajlagosan nem olcsóbb egy termék, hiába kisebb, de a fogyasztók mégis megveszik, mert 100 forintot nem ad ki egy egy kilós X termékért, viszont 60 forintot a fele akkoráért igen." - mondta az agrarszektor.hu-nak Vámos György, az OKSZ főtoitkára.
Marad a tartós árhullám
Nem lehet tudni pontosan, hogy a cég mit tervez, de az biztos, hogy egy ekkora vállalat tudja mit csinál, komoly kutatások és felmérések előznek meg minden ilyen horderejű döntést, hiszen ha kisebb kiszerelésben fognak termékeket előállítani, ahoz gyártósorokat kell átállítani, új csomagolópapírra van szükség, vagyis logosztikailag is komoly következményei vannak egy ilyen döntésnek, tette hozzá a főtitkár, aki szerint az általános szabály az, hogy minél nagyob kiszerelésű egy termék, annál olcsóbb.
Évek óta emelkednek az élelmiszerárak globálisan, újabb árhullám fog végigsöpörni az európai élelmiszerpiacon a feldolgozóipar alapanyagköltségeinek emelkedése miatt, ami az olyan nyersanyagok áremelkedésének köszönhető mint a gabonák, a zöldségek vagy a hús. A FAO legfrisebb élelmiszerjelentése is azt jósolja, hogy az elkövetkezendő években az élelmiszerárak folyamatosan növekedni fognak legalább az infláció szintjével.
Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene júniusban 0,9 százalékkal, az év első felében 0,6 százalékkall növekedett az előző év azonos időszakához képest Magyarországon a KSH legfrisebb adatai szerint. 2010-ben és 2011-ben stagnált ez a szektor, 2008 és 2010 között 8,5 százalékos volt a visszaesés az OKSZ adatai szerint.