2024. november 17. vasárnap Hortenzia, Gergõ

Korlátozás várható a bioüzemanyag piacon

agrarszektor.hu
Korábbi terveivel ellentétben limitálhatja az Európai Unió a növényi alapú bioüzemanyagok előállítását. A kezdetekben feltételezettnél kevésbé kímélik a környezetet, illetve túl nagy konkurenciát jelentenek az élelmiszertermelés számára - áll a szándék hátterében a Reuters információi szerint.

A korlátozás egyfelől teljes hátraarcot jelentene az Unió sokat kritizált, 2020-ig meghirdetett bioüzemanyag politikájában, mellyel tulajdonképpen elismernék annak elhibázottságát is. A most kiszivárogtatott tervezet többek között megszüntetné a takarmányalapú bioüzemanyagok támogatottságát a még 2020-ig érvényes szabályozás lejártával, azaz mindenképpen a jelenleg 17 milliárd eurós szektor visszaesésére kell majd számítani. Az Európai Bizottság álláspontja szerint a jövőben kizárólag azok a bioüzemanyagok részesülhetnének támogatásban, melyek jelentősen csökkentik az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását, illetve nem élelmiszerként vagy takarmányként is hasznosítható növényekből készülnek. 

Számolnának vele
A kiszivárgott módosítások a bioüzemanyagok eddig figyelmen kívül hagyott közvetett földhasználati hatására (ILUC - Indirect Land-Use Change) is kitérnek. A sokat vitatott, törvényhozókat, tudósokat és termelőket egyaránt megosztó elmélet szerint a növényi alapú bioüzemanyag termelés jelentősen megnöveli a termőföld iránti keresletet globálisan, így annak mennyiségét további mocsarak lecsapolásával, erdőirtással növelik meg, ami azonban több millió tonnával növeli így meg a szén-dioxid kibocsátást. A tervezet új ILUC alapú értékeket állapítana meg a bioüzemanyag három legjelentősebb növényi alapanyagául szolgáló olajos mag-, cukor- és gabonaféléknek, melyeket a károsanyag-kibocsátás kalkulációjába ezentúl bele kellene számolni.

A változtatási szándék közvetlen előzményét azok az EU megbízásából készült tudományos kutatások jelentik, melyek eredményei erősen megkérdőjelezték a növényi alapú bioüzemanyagok szerepét az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében, de a kulcsfontosságú termőterületeken tapasztalt gyenge aratásból eredő élelmiszerhiánnyal kapcsolatos félelmek felerősödése is komoly lökést adott a szabályozás újragondolásának. A kezdeményezés szerint éppen ezért a takarmány- és élelmiszeralapú bioüzemanyagok használatát az európai szállítmányozási szektorban 5 százalékra limitálnák, ami a jelenlegi 4,5 százalékos arány ismeretében nem sok növekedési potenciált rejt magában. A korlátozás komolyan megkérdőjelezi az Unió azon célkitűzésének megvalósíthatóságát is, mely az évtized végére 10 százalékra akarja emelni a bio-változatok részesedését a közúti szállítás üzemanyag felhasználásában.

A kiesés kompenzálására az Európai Bizottság az előállításhoz termőterületet nem igénylő változatok, így az algából, hulladékból készülő bioüzemanyagok előtérbe helyezését szorgalmazza, esetükben az eredeti elképzelésekhez képest négyszeres megtermelt mennyiséggel számol. A papíron felvázolt számítások realitása azonban igencsak kétséges, hiszen az új szabályozás pont annak a szektornak a növekedését lehetetlenítené el, mely a legkomolyabb kiépült infrastruktúrával rendelkezik. "Három évvel azután, hogy az EU központi elemévé tette a bioüzemanyag felhasználást a megújuló energiákat szorgalmazó politikájában, most egy olyan szabályozást készül bevezetni a Bizottság, mely egy azóta kiépült 50,000 főt foglalkoztató iparágat veszélyeztet, ami vélhetően a bioüzemanyag technológiák legújabb generációját szállította volna." - nyilatkozta Jean-Philippe Puig, az EU legnagyobb biodízel gyártójának számító Sofiproteol elnök-vezérigazgatója.

 

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?