A külföldre szállított magyar zöldségek és gyümölcsök több mint ötödét német fogyasztók veszik meg. Lehetséges, hogy 2016-ban Magyarország kiemelt vendég lesz a zöldség-gyümölcs szektor legnagyobb világeseményén, a berlini Fruit Logisticán.
Jó a fogadtatása a magyar megjelenésnek a szerdán megnyílt berlini Fruit Logisticán, amelyen 2016-ban Magyarország lehet a kiemelt vendég - mondta az MTI-nek Mártonffy Béla, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (FruitVeB) elnöke.
A FruitVeB célja az idén indult hétéves uniós költségvetési ciklusban az átlagos éves termésmennyiség emelése 1 millió tonnával 3,5 millió tonnára. A zöldség-gyümölcs ágazat munkaigényéből fakadóan ezzel 100 ezer új munkahely jöhet létre.
A cél eléréséhez fontos a jelenlét az export további növeléséhez lehetőségeket kínáló szakmai fórumokon, mint a Fruit Logistica, ezért az Agrármarketing Centrummal és a berlini magyar nagykövetséggel azon dolgoznak, hogy 2016-ban Magyarország kapja meg a vásár díszvendégi címét jelentő úgynevezett vendégország státuszt. A berlini vásár azért is jelentős, mert Németország a magyar zöldség-gyümölcs ágazat termékeinek első számú felvevőpiaca, a kivitel nagyjából negyede a német piacra irányul.
Tavaly az előzetes becslések szerint 75-80 millió euró körüli értékben exportáltak a magyar zöldség-gyümölcs termelők Németországba, míg az ágazat teljes kivitele 350 millió euró értékű lehetett. A német piacra irányuló zöldségexport stabil volt 2013-ban, nagyjából 39 millió eurót tett ki, a gyümölcskivitel viszont a becslések szerint minden korábbinál nagyobb volt. A legnépszerűbb termékek a csonthéjasok, a diófélék, a dinnye és a fagyasztott gyümölcsök - mondta a FruitVeb elnöke.