Napokon át fuvarozta pétfürdői telephelyére a Nitrogénművek Zrt. azokat a berendezéseket, amelyek kulcsfontosságú részét képezik a cég korábban megkezdett megaberuházásának - derül ki a társaság közleményéből. A szállítási útvonal lakosságát "lázban tartó" akcióval egy új granuláló üzemhez hoztak alkatrészeket, amelyek a társaság pétisóüzemének teljes rekonstrukciójához tartoznak.
Most hatalmas méretű szárítódobot, nedves gázmosót és dolomit por bunkert szállítottak Pétfürdőre - közölte Suba Péter, a cég kereskedelmi vezérigazgató-helyettese. Az új granuláló a tervek szerint idén őszre készül el, majd a beüzemelési időszak után várhatóan a jövő év elején kezdi meg a termelést. Kapacitása napi 2 ezer tonna lesz, és mintegy 46 millió euróból épül fel.
Az óriási üzemépület csaknem 50 méter magas és több mint 1200 négyzetméter alapterületű lesz. Ebben kap helyet a most ideszállított legnagyobb tároló, a 19 méter magas dolomit por bunker, amely 300 tonna por tárolására alkalmas. A műtrágyagyártás alapanyagát tároló, 40 köbméter kapacitású tartály, illetve a 20 méter magas és 7,5 méter átmérőjű gázmosó az épületen kívül helyezkedik majd el. Ilyen kapacitású üzemet ezen kívül csupán Törökországban építenek - húzza alá a közlemény.
A négy éjszakán át utazó szállítmány a gönyűi kikötőből összesen 140 kilométert tett meg közúton, mielőtt Pétfürdőre érkezett. A 200 tonna össztömeget meghaladó teher megmozgatásához több mint 150 fő összehangolt munkájára volt szükség. Az egyik legfontosabb feladat a megfelelő útvonal megtalálása volt, amely járható a túlméretes rakománnyal, és nincs rajta bonthatatlan akadály, például közúti felüljáró vagy a kijelölt útszakasz felett átívelő híd. A végleges útvonal kiválasztása után az összes érintett útszakasz bejárására, a statikai vizsgálatok elvégzésére, illetve a túlsúlyos szállításhoz és a településeken áthaladáshoz szükséges hatósági engedélyek beszerzésére volt szükség.
A kijelölt útvonal felett az áthaladó elektromos vezetékek, légkábelek megemelésére, helyenként azok lebontására és kikapcsolására, majd a szállítmány áthaladása után visszaépítésére volt szükség. De nem csak a légvezetékek, az útjelző portálok is akadályt jelentettek, ezért a szakemberek ezeket is elbontották, majd a szállítás után visszaépítették. A nagyszentjánosi vasúti átkelő ideiglenes áramtalanításának és az ezzel járó vonatforgalom-kiesésnek az engedélyeztetése három hónappal az áthaladás előtt megtörtént.
A szállításkor az épített és a természetes környezet védelmét is szem előtt tartották. Ennek érdekében a Nádor-csatornán átívelő közúti híd bekötő szakaszait feltöltötték, a szállítmány teljes útvonalán gallyazást hajtottak végre, illetve a megjelölt szakaszokon kátyúztak és helyenként lemezekkel szélesítették ki a kanyarokat.