A Rába mezőgazdasági jelenléte nem szűnt meg, mivel beszállítóként továbbra is megtalálhatóak a gyár termékei a különböző mezőgazdasági gépgyártóknál (például Claas, John Deere) - közölte az agrárszektor.hu-val a Rába csoport. Az egyes nagyobb gépgyártóknál futóművekkel, alkatrészekkel, ülésvázakkal jelenik meg a csoport. Érdekesség, hogy ülésalkatrész-beszállítási jogot nyertek a Suzuki új modelljébe, a Vitarába is.
Ugyanakkor a gyár számára az orosz piac nehézségei és a mezőgazdasági szegmens gyengélkedése kihívást jelentett az utóbbi időszakban. Ez különösen a futómű-üzletágat érintette, ám ezt új termékek bevezetésével ellensúlyozták. A Rába Futómű Kft. egyébként is a Rába zászlóshajója, ugyanis a vállalatcsoport értékesítési árbevételének közel 50%-át ez az üzletág adja. Három fő szegmensben van jelen: a mezőgazdasági, azoff-road és a busz futóművek piacán.
Termék- és üzletfejlesztéssel a Rába csoport bővítette kapcsolatát a Claas franciaországi gyárával is. A két gyártó közötti együttműködés közel 21 éves múlttal bír. Tavaly januárban a Claas az innovációs kategóriában "Az év beszállítója díjat" adományozta a Rábának. A magyar gyártó a Claas németországi gyárának komplett futóművet fejlesztett ki a Claas Xerion típusú erőgéphez. A közelmúltban a Claas franciaországi gyárából pedig újabb megrendelést kaptak. Ez az együttműködés egy öt éves időszakot jelent, amelybent egy közös fejlesztésű osztómű gyártása zajlik majd. Ezt a Claas a gyapotszedő gépekbe építi majd be.
A magyar gyár a John Deere-től 2014-ben "key" (kulcs), vagyis átlagon felüli beszállítói minősítést kapott, és ezt megőrizték 2015-ben is. A key minősítés előtt a Rába csoport hol "elfogadott", hol "feltételesen elfogadott" minősítést szerzett.
A Rába a John Deere új gumihevederes traktorához futóművet fejlesztett ki. A futóművel kapcsolatos garanciális igények és reklamációk jelentősen csökkentek. Például 2012-ben, amikor még a régi 578.11 típusú futóművek voltak, 36 reklamáció érkezett (ebből 19-et fogadott el a gyár). A 2014-es évben a "Scraper" néven ismert, 578.23 típusszámúra már csak öt reklamáció érkezett. A cél természetesen a nulla hibaszázalék - hangsúlyozzák a Rába csoportnál.
Legnagyobb futóművük (2,7t) a világ egyik legnagyobb méretű és teljesítményű gumihevederes traktorának hajtásáról és kormányzásáról gondoskodik (John Deere Scraper). A járművet és annak futóművét a nagyméretű farmgazdaságoknál előforduló, legnehezebb mezőgazdasági munkákra tervezték. Ilyen jellegű traktort Európában nem igazán alkalmaznak, hanem az inkább Amerikában terjedt el.
A mezőgazdasági gépgyártók mellett a Magyar Honvédség is a gyár vevői között szerepel. A katonai beszállítás a 2003-ban aláírt szállítási keretszerződésben szereplő öt terepjáróosztály járműveit érinti. A speciális katonai felhasználásra szánt Rába H típusú járműcsaládot több mint egy évtized alatt fejlesztették ki. A járművek vasúton, repülőgépen és hajón is szállíthatók, felderítés elleni védelemmel rendelkeznek, opcióként pedig páncélvédelemmel is elláthatók.
A gyártó csoport bevételeinek nagy része ugyanakkor exportértékesítésből származik. A nemzetközi értékesítések súlyát jelzi, hogy a 46 milliárdos tavalyi árbevételből csak 17,8 milliárd forint származott a belföldi piacról, míg több mint 28 milliárd forintot az export tett ki. A Rába jelen van a három stratégiai régióban (FÁK, USA, EU), de például Japánban is.
A Rába üzemi eredménye az elmúlt évben meghaladta a két milliárd forintot, miközben jelentősen csökkent a hitelállomány. Ennek értéke elérte az elmúlt évtized legalacsonyabb szintjét, mintegy 3,4 milliárd forintot, és ez 5,2 milliárd forinttal alacsonyabb, mint azt ezt megelőző bázisidőszaki hitelállomány volt.