Traktor mellé okostelefon? - Ez a csúcstechnológia megállíthatatlan

agrarszektor.hu
Az információs és kommunikációs technológiai (IKT) eszközök, a kapcsolódó technológiák és igénybe vehető szolgáltatások ma már szinte nélkülözhetetlenek a gazdasági életben. Az AgroStratéga országos felmérése szerint ez a tendencia a mezőgazdaságban is megfigyelhető.

A magyarországi vállalkozások 91 százaléka használt számítógépet, és mintegy 88 százalékuk csatlakozott az internethez 2014-ben a KSH legfrissebb adatai szerint. A vállalkozások közel 85 százaléka rendelkezett helyhez kötött széles sávú internetkapcsolattal, és folytatódott a mobil széles sávú kapcsolat (59 százalék) használatának terjedése is, ami 9,2 százalékponttal növekedett.

Szeretne többet profitálni az uniós forrásokból? Érdekli, milyen kiugrási lehetőségei vannak a hazai mezőgazdaságnak? Többet szeretne tudni az agrotechnológia jövőjéről?

Jelentkezzen most a Nyugat-magyarországi Agrárfórum 2016 konferenciára, ahol kivételes kapcsolatépítési lehetőségekkel, és az ország vezető szakembereivel várjuk Önt!

Már a vállalkozások által leginkább használt, helyhez kötött széles sávú internetkapcsolat területi eloszlásában sincsenek jelentős különbségek: 2014-ben a legmagasabb használati aránnyal (90 százalék) Közép-Dunántúl, a legalacsonyabbal (84 százalék) Észak-Alföld rendelkezett (KSH: Infokommunikációs (IKT-) eszközök és használatuk a háztartásokban és a vállalkozásokban, 2014).

Nem meglepő tehát, hogy a mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak körében nagyarányú az IKT-eszközök használata. Ahogyan talán az sem okoz meglepetést, hogy a negyvenévesnél fiatalabb korosztály esetében magasabb mobileszköz-használati értékeket kapunk, mint az idősebb generációnál. 

Arányaiban a legnagyobb különbséget a táblagépek (40 százalék) és az okostelefonok (31 százalék) használatában mértük, míg a GPS-használatban mutatkozott a legkisebb (9 százalék) aránykülönbség. Asztali számítógépet viszont nagyobb arányban használnak a negyvenen túli generáció (68 százalék) képviselői, mint a náluk fiatalabbak (59 százalék).

Az internethasználó döntéshozók 98 százaléka legalább hetente csatlakozik a világhálóhoz, 94 százalékuk pedig legalább hetente fogad, illetve küld e-mailt. Az internetbanki szolgáltatások használóinak aránya a döntéshozók között 78 százalék, a rendszeres felhasználók aránya azonban ettől még 20 százalékponttal elmarad (58 százalék). A megkérdezettek mindössze 14 százaléka nyilatkozott úgy, hogy online banki szolgáltatásokat a jövőben sem tervez igénybe venni.

A kutatás 79-84 százalékban a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében a döntéshozó, valamint 12-15 százalékban a döntést befolyásoló személyeket érte el.

A válaszadók 14 százaléka gazdasági szervezetet képvisel, 15 százalékuk egyéni vállalkozó, többségük pedig őstermelő és családi gazdálkodó. A minta nagysága 1448 fő.

A mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. Így a minta nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát (közel 5 millió hektárt) művelő és területalapú, illetve zöldítési támogatásban részesülő több mint 174 ezer gazdaságot reprezentálja.

A kérdőívkitöltők által művelt terület nagysága összesen több mint negyedmillió hektár, átlagos birtokméretük pedig 179 hektár.

Az országos felmérés eredményeit bemutató kiadvány innen tölthető le. 

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?