Az V. Hajdúsági Expo kísérőrendezvényeként augusztus 13-14-én kerül sor a MITAS Traktorhúzó Európa Kupa futamaira Hajdúböszörményben. Az első napon, szombaton a Light Modified kategória 3,5 tonnás, kerozinnal hajtott versenytraktorai mérik össze erejüket, míg vasárnap a ProStock dízelmeghajtású versenytraktorok küzdelme következik.
A ProStock traktorokban még nagy számban fellelhetők a gyári tartozékok, bárki ránézésre azonosíthatja az alapként szolgáló erőgépeket, míg a Light Modified kategória alkatrészei általában más területekről származnak: a motor például egy repülőgépből, helikopterből vagy harckocsiból, és azt tuningolják a "végtelenségig" - vázolja a legfontosabb tudnivalókat Bodnár János, a Hajdúböszörményi Tractor Pulling Egyesület (HBTPE) alelnöke. Itt már az üzemanyag is speciális keverékekből áll, ezért az égéstermék csaknem színtelenül távozik a kipufogón keresztül, míg a sima dízellel üzemelő ProStock traktorok óriási füstöt okádnak ki magukból, még látványosabbá téve a viadalokat - teszi hozzá.
Bodnár János egyébként a hajdúböszörményi versenyek ötletgazdájának is tekinthető. Olyan turisztikai látványosságot szeretett volna elhozni a Kelet-Magyarország legjobb földjeivel rendelkező városba, ami erősen kötődik az agráriumhoz. Az EuroSporton látott traktorpullingban meg is találta a megfelelő sportága, a történet öt éve kapott újabb nagyobb lökést, amikor Hajdúböszörmény Európa Kupa-futamrendezővé is vált.
sőt az idén már Angliából és Finnországból is jönnek versenyzők, amire korábban nem volt példa. Mindenki itt lesz, akinek még esélye van a végső győzelemre, hiszen az európai sorozat lassan a végéhez közeledik.
A versenyzők szeretnek hozzánk járni, hiszen a pálya nálunk jóval hosszabb100 m-nél, így a gépek szabadon kiadhatják magukból a lóerőket. A 10 m széles versenysávot kétszer 10 m-es védősáv szegélyezi, vagyis az aréna kb. 30×150 m-es. A szervezők hosszú évekig kutattak, mire megtalálták hozzá az ideális agyagot, és végül Tiszavasváriban találtak megfelelő tömörségű és nedvességtartalmú alapanyagot. Az 50 cm vastag agyagréteg leterítése, versenyre való előkészítése 5 millió forintba került. Tavaly sokan elvéreztek rajta a keménysége és a váratlanul nagy hőség miatt, de most már ezekre az extrém körülményekre is fel vannak készülve a nevezők.
Idén is felbőgnek a hazai motorok
Számos, külföldről érkező profi versenyző hajt majd az értékes pontokért a MITAS Traktorhúzó Európa Kupa hajdúböszörményi futamain augusztus 13-14-én. Mellettük azonban több olyan lelkes magyar "amatőr" is feltűnik majd, akik valóban csak az öröm kedvéért, fáradtságot nem ismerve, komoly szakismeretről bizonyságot véve mutatják be gépeiket a közönség előtt. Ismerjenek meg közülük egy-két igazi "csodabogarat".
Idén is a pálya széléhez áll például a hajdúböszörményi Móricz Zsolt, aki évek óta lelkes résztvevője a rendezvénynek. Zsolt nem kevés időt, pénzt és energiát áldoz a felkészülésre. Eleinte Valmet/Valtra szériatraktorokkal versenyzett, de tavaly már egy MTZ 50-esből épített mini pullert, amelynél működés közben 170 LE-s TLT-teljesítményt mértek. A megháromszorozott erejű piros csodagépet most még tovább csiszolgatta, és azt is okosan kitalálta, hogyan tudja majd hatékonyan megfékezni, ha arra lesz szükség. A levegőoldalt zárja el egy csappantyúval, így a motor azonnal "megfullad", vagyis sokkal egyszerűbbé és biztonságosabbá válik a megállítása. Móriczéknál családi hagyomány a technika iránti vonzalom: Zsoltnak mezőgazdasági gépszerelő az alapszakmája, 26 éve működik a műhelye, s tanulóként az apja mellett sajátította el a foglalkozás fortélyait. Egy ideje mezőgépeket már nem javít, csak dízelrendszereket.
Ami az idei versenygépet illeti, az kapott egy még komolyabb adagolórendszert, s míg egy sima MTZ-nél 70 köbmilliméter a befecskendezett üzemanyag-mennyiség 1000 "löketre", addig ennél 270, s a tavalyi buszturbót is lecserélték egy nagyobbra. A tuningból épül a széria - mondja Móricz Zsolt, aki úgy érzi, sokat tanul a traktorépítésből. Főleg a határok kitapogatásában segít neki ez a munka, vagyis annak megtapasztalásában, melyik alkatrész, szerkezeti elem mennyit bír ki még különösebb károsodás nélkül. A benevezett MTZ befecskendező-rendszerét speciálisan erre a versenyre készítette a műhelye, a porlasztók is át vannak alakítva, a dugattyúk szintén egészen mások. A kuplungszerkezet is átalakult kissé, és van még pár műhelytitok, amit ezúttal nem osztottak meg velünk - annyi viszont bizonyos, hogy egy szériatraktor be sem indulna a "felspécizett" elemekkel. Még a gázolaj is Amerikából hozott különleges adalékot tartalmaz, így a teli tankban lévő üzemanyag összértéke eléri a 200 ezer forintot. A módosított MTZ körülbelül ötször annyit eszik, mint az alapváltozat, egyáltalán nem olcsó tehát az üzemeltetése (és persze a megépítése sem), de hát a hobbi, az hobbi.
A képekért köszönet a Hajdúböszörményi Traktorhúzó Egyesületnek.