Már nem kapható a boltokban a Jonatán alma

agrarszektor.hu
Mára eltűnt a boltokból a közismert almafajta, a Jonatán. Azért szorult ki a kereskedelemből, mert nem kellett az exportpiacon. Ennek oka pedig az volt, hogy Nyugat-Európában nem szeretik a savanyúbb almákat. A kistermelők és a hobbikertészek azért továbbra is foglalkoznak a Jonatánnal.

A Jonatán pár évtized alatt ugyanolyan nyomtalanul tűnt el az áruházak kínálatából, mint a Batul, a Starking vagy a Húsvéti Rozmaring - írja a Magyar Kertészeti Szaporítóanyag Kft. információira hivatkozva az Index. Az eltűnt fajták helyétt három másik - európai piacon domináló - fajtakör foglalta el: a hazai termesztés 30 százalékát adó Golden, a Jonagold és a legkorábbi szüretelésű Gála.

Az egykori magyar almatermesztést meghatározó fajta azért szorult ki a kereskedelemből, mert az nem teljesített jól az exportpiacon. Nyugat-Európa az édesebb ízű almákat részesíti előnyben, ráadásul a Jonatán termesztési tulajdonságai sem túl kedvezőek, hiszen ez a fafajta nagyon érzékeny a gombabetegségekkel szemben, ezért intenzív növényvédelmet igényel. Az almafajta eltarthatósága sem előnyös, mert ma már piaci elvárás, hogy a termék akár 12 hónapon keresztül jó minőségű maradjon.

A szaporítóanyaggal foglalkozó cég szerint a nemzetközi igények mellett a hazai piac továbbra is keresi a savanykásabb ízeket, ezért itthon nagy mennyiségben termesztenek például Idaredet. Ez a típus ízében közelít a Jonatánhoz, de a három fajtakörnél mégis savanykásabb, ezért itthon jól értékesíthető, ráadásul kedvezőek a tárolási tulajdonságai is.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?