A fiatalabbak mobiloznak, az idősebbek számítógépeznek

agrarszektor.hu
Nagyarányú az információs és kommunikációs technológiai (IKT) eszközök használata a mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinál - állapítja meg az AgroStratéga elemzése. A negyvenévesnél fiatalabb korosztály a mobileszközöket, a negyvenévesnél idősebb az asztali számítógépeket használja inkább.

Összességében a magyarországi vállalkozások 93%-a használt számítógépet, és 90%-uk csatlakozott az internethez 2015-ben a KSH legfrissebb adatai szerint. Az internetkapcsolattal rendelkező hazai vállalkozások mindegyike széles sávon internetezett.

A vállalkozások 87%-a rendelkezett helyhez kötött széles sávú internetkapcsolattal, és folytatódott a mobil széles sávú kapcsolat (64%) használatának terjedése is. Már a vállalkozások által leginkább használt, helyhez kötött széles sávú internetkapcsolat területi eloszlásában sincsenek jelentős különbségek: 2015-ben a legmagasabb használati aránnyal (92%) Észak-Magyarország, a legalacsonyabbal (89%) Dél-Alföld rendelkezett. Sőt, ma már a háztartások 76%-a rendelkezik internettel, és a felnőtt lakosság 73%-a internethasználó.

Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy a mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak körében nagyarányú az IKT-eszközök használata - állapítja meg elemzésében az AgroStratéga. Ahogyan talán az sem okoz meglepetést, hogy a negyvenévesnél fiatalabb korosztály esetében magasabb mobileszköz-használati értékeket kapunk, mint az idősebb generációnál. Asztali számítógépet viszont nagyobb arányban használnak a negyvenen túli generáció képviselői, mint a náluk fiatalabbak.

Az internethasználó döntéshozók 97%-a legalább hetente csatlakozik a világhálóhoz, 94%-uk pedig legalább hetente fogad, illetve küld e-mailt. Az internetbanki szolgáltatások használóinak aránya a döntéshozók között 80%, a rendszeres felhasználók aránya azonban ettől még 16 százalékponttal elmarad (64%). A megkérdezettek mindössze 13%-a nyilatkozott úgy, hogy online banki szolgáltatásokat a jövőben sem tervez igénybe venni.

Az AgroStratéga 2016-ban már ötödik alkalommal indította útjára azt a kutatást, amelynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. A kutatás 79-86%-ban a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében a döntéshozó, illetve 12-16%-ban a döntést befolyásoló személyeket érte el.

A minta nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát (5 millió hektárt) művelő és területalapú, illetve zöldítési támogatásban vagy kistermelői támogatásban részesülő több mint 170 ezer gazdaságot reprezentálja. A kérdőívkitöltők által művelt terület nagyságának összege közel háromszázezer hektár, átlagos birtokméretük pedig 176 hektár. A minta nagysága 1665 fő, a piackutatás országosan reprezentatív.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?