Az új elektronikus tanúsítási rendszer segítségével könnyebb lesz a termékek nyomon követése, és a kereskedelmükre vonatkozó megbízható adatok gyűjtése - közölte az Európai Bizottság (EB). Emellett hozzájárul az élelmiszer-biztonságra vonatkozó rendelkezések megerősítéséhez és a csalás lehetőségeinek csökkentéséhez is. Az Európai Bizottság (EB) az új rendszerre való átállásra hat hónap átmeneti időszakot engedélyez. Ez idő alatt mind a papíralapú, mind az elektronikus tanúsítvány használható lesz. Október 19-től azonban már minden importált ökológiai termék az unión belüli mozgásának nyomon követésére szolgáló e-tanúsítási rendszer hatálya alá fog tartozni.
A rendszer kulcsa, hogy a kereskedők vagy árusok semmilyen formában nem érintettek az elektronikus ellenőrzési tanúsítvány folyamatában. A hét minden napján, 24 órán keresztül elérhető lesz a kereskedelem-ellenőrzési és szakértői rendszer (TRACES). Ez a várakozások szerint mérsékelni fogja a gazdasági szereplőkre és a hatóságokra háruló adminisztratív terheket, valamint sokkal átfogóbb statisztikai adatokkal fog szolgálni az ökológiai termékek behozataláról.
Az ökológiai termékek két uniós ország közötti szállítása esetén, továbbá egy harmadik országból az unióba való behozatalakor az áru igazolását vagy az importőr, vagy a származási ország ellenőrző hatósága tölti ki, majd ez utóbbi hitelesíti. Az igazolást a beléptető uniós ország illetékes hatósága az áru érkezésekor ellenjegyzi. Az igazolásnak tartalmaznia kell a termelő, az importőr és az igazolást kiállító hatóság adatait, továbbá egyértelműen meg kell jelölnie a származási és célországot, a szállítási eszközöket, valamint a termék minden lehetséges adatát.