A magyar vásárlók fele tapasztalt már minőségbeli eltérést az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek között. A fogyasztók leginkább az édesipari termékeknél, a tejtermékeknél és az üdítőitaloknál találtak különbségeket - derül ki a Nébih idén májusban mintegy 1000 ember megkérdezésével készült reprezentatív felméréséből, amelyet az FM juttatott el az MTI-nek.
A tapasztalatokkal rendelkező vásárlók 97 százaléka rosszabbnak érezte a Magyarországra behozott termékeket a nyugat-európai országokban forgalmazottnál. A vásárlók 80 százaléka elvárja, hogy a nemzetközi élelmiszermárkákat minden országban azonos összetétellel hozzák forgalomba, ellenkező esetben kötelező legyen az eltérést a termékeken világosan jelezni a fogyasztóknak - tette hozzá a szaktárca.
A minisztérium a felméréssel a korábbi intézkedései helyességét látja alátámasztva. A közelmúltban ugyanis az FM kidolgozott egy jogszabálytervezetet, amelynek értelmében, ha egy multinacionális cég Magyarországon és Nyugat-Európában is forgalmaz egy terméket, de a két termék minőségében, összetevőiben eltér, azt a magyar vásárlók számára felirattal kell jeleznie a cégnek. A tervezetet az Európai Bizottság (EB) vizsgálja, mivel jogilag csak Brüsszel tud fellépni a kérdésben.
A tárca szerint a nagy élelmiszergyártók kettős mércét alkalmaznak a nyugati és a kelet-európai országokban fogalmazott élelmiszereknél. A feltételezést a Nébih idei vizsgálatai nem támasztották alá, és az EB sem tárt fel komoly piaci anomáliákat a 21 tagországból kapott bizonyítékok alapján. Az országonként eltérő receptúrák még nem jelentenek kétféle minőséget - jelentette ki Dirk Jacobs is, az uniós FoodDrinkEurope szövetség igazgatója.