A márkák szempontjából a digitális átalakulás sok új változást hozott, elég csak a Facebookra gondolni, ami ma már nem olyan menő, mint amilyen öt éve volt, de ennek ellenére ma is elképesztő erőt jelent, a top 10 cégnek például 50-150 millió lájkolója van - emelte ki előadásában Starcz Ákos, a Next Wave Europe ügyvezető partnere. Ma a digitálisan érett tech cégek a világ legnagyobb márkái, de a klasszikus élelmiszer vagy autóipari cégekben is vannak még nagy márkák, amelyek több mint egy évszázadon át képesek voltak fennmaradni.
A 80-as években az Absolut vodka volt minden party alapja, de túl olcsó volt, ezért létre kellett hozni egy prémium vodkát, és ez lett a Grey Goose - mondta Starcz Ákos. A márkaépítéshez kitaláltak a gyártók egy sztorit 1998-ban, miszerint ez a világ legfinomabb vodkája, amit egy 3 millió dolláros reklámkampánnyal el is terjesztettek, a legfontosabb szempont azonban mégis a magas ár volt és az, hogy a termék nemcsak drága volt, hanem drágának is tűnt. A céget végül az alapítója tíz év után 2 milliárd dollárért eladta. Érdemes tehát a márkaépítésre fókuszálni, hiszen egy jó márka végső soron a cég árbevételeiben és értékében is nagyon erősen megmutatkozik.
Egy hajó nagyobb biztonságban van a kikötőben, mint a nyílt tengeren, csakhogy a hajókat nem ezért építik - nyitotta meg az előadását Újszászi Bogár László, a Corvinus Egyetem meggyőzés és befolyásolástechnikai szakértője. Vajon melyik bor ízlik a legjobban, ha csak az árát tudjuk? Egy kísérlet kimutatta, hogy a legtöbben a legdrágábbra szavaztak, ami nem meglepő, az viszont már annál inkább, hogy a boldogságérzet is a legdrágábbnál volt a legmagasabb, noha a kísérlet során mindegyik pohárban ugyanolyan bor volt. Az agyunk minden döntés előtt egyszerűsít, így nem az lesz a jó értékesítő, aki minden technikát ismer, hanem az, aki megtalálja, hogy a befogadó fél egyszerűsítéséhez mi illik legjobban. A termék fajtája tehát mindegy, ami közös, az az emberi agy egyszerűsítése.
Vajon mikor érzi azt a befogadó fél, hogy az értékesítő már "tukmál" - tette fel a kérdést a szakértő. Erről is készültek felmérések, melyekből kiderült, hogy a harmadik érvig a befogadó félben, vagyis a vásárlóban nőtt a szimpátia, a negyedik érvnél ez az érzés megállt, és az ötödik érvnél már csökkent, sőt egyfajta undor érzet volt mérhető. A kérdés tehát az, hogy mi legyen az a három érv, amit kiválasztunk az értékesítés előtt. Az érzelmekre hatás és a logika fontos, de a lényeg, hogy a vásárló alakítsa ki magában azokat az érveket, melyek hatására nő a vásárlási hajlandóság és az, hogy a termékkel szembeni ellenvélemények leperegjenek róla.
A gazdaság átadás-átvétel kérdése ma különösen aktuális az agráriumban, a következő öt évben ugyanis kétszer annyian adhatják át a gazdaságukat a következő generációnak mint az elmúlt öt évben, vagyis az igény a nemzedékváltásra egyre nagyobb - tájékoztatott Pólya Árpád, az Agrostratéga tanácsadója. A cégvezetők 43 százaléka a baby boomer, vagyis az 54 év feletti generációnak a tagja, az X-generáció, vagyis a 38-53 évesek tábora pedig 36 százalékot tesz ki. Az Y-generáció, vagyis a 22-37 évesek részesedése a cégvezetőkből 21 százalék, a náluk is fiatalabb Z-generációsok aránya pedig egyelőre elhanyagolható. Az eltérő korcsoportokat eltérően kell megszólítani, a fiatalabbak nagyobb arányban használnak mobileszközöket, az idősebbek pedig asztali eszközöket, de ma már elmondható, hogy az összes generáció az online tartalmat preferálja a nyomtatott sajtóval szemben. A videós és a szöveges tartalom közül a szöveges még minden korcsoportban vezet, de a fiataloknál a videós tartalom aránya már emelkedik. A kommunikációban az idősebbek a Skype-ot, míg a fiatalabbak, a Messenger-t és a Viber-t részesítik előnyben. A közösségi portálok látogatásában a Facebook és a Youtube vezet, az Instagramot kevesebben, a LinkedIn-t pedig mindössze 3-5 százalék használja. Noha az Y generációról sokan azt gondolják, hogy csak digitális csatornákon keresztül érhető el, mégis ők értékelik legjobban a személyes ismerős, barát általi információforrást. Végül pedig a hírleveleket kell megemlíteni, ahol szintén az idősebbek esetében növekszik az arány.
Túl vagyunk az első agrovirtus versenyen, ahol az egyetemisták versenyét fűztük rá a saját termékünkre, így szakmai tudást adtunk a felsőoktatásban tanulóknak. Emellett karriernapot is tartottunk, ahol a diákok találkozhattak a gazdákkal. Ennek hatására most 300 olyan diákkal van kapcsolatunk, akik először az AgroVIR szoftverével ismerkedtek meg. Úgy gondolom, az embereknek az értékesítés során is élményt kell adnunk, az ár csak másodlagos kérdés. A digitalizáció helyett viszont inkább az oktatás az, ami az országban ma hatalmas potenciál - hangsúlyozta Gorotyák Igor, az AgroVIR Kft. marketing vezetője.
Azt mindenki tudja, hogy vasra és műtrágyára szükség van, de az idősebbek - noha ők vannak cégvezetői pozíciókban - nem értik, hogy miért kellenek IT-megoldások, így a kérdés az, hogy ilyenkor kit szólítsunk meg - emelte ki Kövesdi József, az Okosfarm ügyvezető igazgatója. A mostani, vagy a leendő döntéshozókra érdemes helyezni a hangsúlyt, akik esetleg jobban értik a technológiai újítások előnyeit. Az ügyvezető igazgató szerint a precíziós gazdálkodást mindig a tápanyag kijuttatására vetítik, de sokszor nincs meg hozzá a farm felügyeletének kultúrája. Az adatgyűjtést tehát nemcsak kint a földön, hanem bent is érdemes elvégezni a jobb döntések érdekében. A szakértő kitért arra, hogy a cég okosfarm szoftverének bemutatására egy 30 órás tanfolyamot szerveztek, ahol az egyik legnagyobb kihívás az volt számukra, hogy honnan kezdjék el magát az oktatást, illetve hova jussanak el.
A mezőgazdaság területe egy teljesen más világ a marketingben - közölte Lőwi Barna, az Austro Diesel Gmbh. marketingigazgatója, aki szerint fontos kiemelni, hogy teljesen máshogy kell megszólítani egy 60-as és egy 30-as cégvezetőt. A marketing igazgató elmondta, hogy az értékesítés során az a legfontosabb, hogy mindenki ugyanazt képviselje, ha ugyanis a marketing és a szerviz osztály ellentétes véleményen van, akkor nincs esély a sikerre - mondta a marketingigazgató. Egy sikeres kampányban minden résztvevőnek benne kell lennie, különben csak a pénzt viszi el eredmények nélkül. A precíziós gazdálkodással kapcsolatban Lőwi Barna kiemelte, hogy mindenki más lépcsőfokon áll, de a lényeg a fejlődési folyamat kommunikálása, és az, hogy a gazdák elhiggyék, hogy ez hasznos lesz számukra, ehhez pedig a legfontosabb az oktató, türelmes tájékoztatás.
Műtrágyagyártóként és forgalmazóként komoly munka számunkra a tudás átadása annak érdekében, hogy a termelők megfelelően használják a műtrágyát, és megértsék annak előnyeit - tájékoztatott Némethné Bujdosó Barbara, az EuroChem Agro Hungary Kft. marketing és termékmenedzsere. Elmondta, hogy míg régen többnyire gazdaestek voltak, ők ma már inkább a workshopokat preferálják, amit még az idősebb korosztály is jó néven vesz, hiszen ezeken szakmai beszélgetésekre is van lehetőség. A helyspecifikus gazdálkodással kapcsolatban fontos a megtérülés, ha az emberek ugyanis készen kapnak egy szolgáltatást, az emberi gondatlanság még akkor is okozhat problémákat. A társadalmi felelősségvállalás kapcsán a marketing és termékmenedzser szerint ki kell emelni, hogy korábban a gyerekek sokkal gyakrabban találkoztak a mezőgazdasággal, mint ma, így az alapoktól kell indulni, hogy többen válasszák az agrár oktatást. Ugyanakkor a termelők sem feltétlenül a megfelelő irányt követik, gyakran ugyanis hiába van meg, hogy mit kellene kiszórni a talajra, figyelmen kívül hagyják a szakmai tartalmak előállításához szükséges információkat.
Nagy átalakulás zajlik a marketingpiacon, ezért új marketingeszközökhöz és helyekhez kell nyúlni, el kell rugaszkodni a sablonoktól, ami sokak számára szokatlan lehet - hangsúlyozta Umenhoffer Péter, az Axiál Kft. marketingigazgatója, aki szerint jelenleg a konferenciák és a kiállítások idejét éljük Magyarországon, így a legjobb marketing a személyes kapcsolat. Ezt azonban csak úgy lehet megoldani, ha alacsony a fluktuáció és megvan a partnerekkel az összhang, akik ismerik az igényeket, a jó marketing ugyanis az emberek megítélésén múlik. Mindenki a precíziós gazdálkodásról beszél, a marketingigazgató szerint azonban már az is eredmény lenne, ha egy kockás füzetből a gazdák meg tudnák mondani, hogy pontosan mire mennyit költöttek. A robotkombájn ugyanakkor önmagában nem precíziós gazdálkodás, hanem egy kényelmi dolog, mert lényeg az információ feldolgozása és az abból hozott döntések segítése.