Nem csak a hajózásban okoz komoly gondokat a Duna és az európai vízi utak problémája, hanem a mezőgazdaságban is - kezdte előadását Mátyás Tibor, a DDSG Mahart Kft. ügyvezető igazgatója. Jelenleg a hajózási vállalatnak is nehézséget jelent eljutni A-ból B-be, egyre kevesebb ugyanis a víz a folyókban. Az ügyvezető igazgató kiemelte, hogy az áruk 75 százaléka közúton mozog, 18 százaléka a vasúton, és csak 6 százaléka mozog vízi úton. A Rajnán összesen évente több mint 300 millió tonna árut szállítanak hajóval, míg a Dunán mindössze 38 millió tonnát. A Mahart rakodási kapacitása 330 ezer tonna, és évente 2 millió tonna árut szállítanak, aminek a fele a Fekete-tengerről Szerbiába és Magyarországra érkező vasérc - tette hozzá.
![](https://cdn.agrarszektor.hu/hirek/image1544693775-4.jpg)
Mátyás Tibor szerint a legnagyobb problémát azonban az okozza, hogy a hajóállományok elöregedtek, és a dunai flotta 45 százaléka is eltűnt. A Dunán lévő hajók átlagéletkora 38-40 év, és óriási befektetés szükséges ahhoz, hogy ezek a hajók újra jó állapotban legyenek. A hajózásban azonban az új építés azt jelenti, hogy egy bárka 1 millió euró, egy flotta felépítése pedig százmillió eurós történet. Az Európai Unió részéről sincsenek olyan eszközök, amelyek arra ösztönöznék a hajótulajdonosokat, hogy új hajókat építsenek. Az, hogy jelenleg a Dunában nincsen víz, annak köszönhető, hogy politikailag rossz döntések születettek évekkel ezelőtt a Dunával kapcsolatban, az azonban nem csak a hajózásnak, de a mezőgazdaságnak is fontos lenne, hogy az országon átrohanó vizet megfogjuk. Addig azonban amíg más fuvarozási ágazatok mindig kapnak valamilyen támogatást, a hajózás azonban nem, nehéz lesz itt tartani a vizet - hangsúlyozta.
![](https://cdn.agrarszektor.hu/hirek/image1544693775-5.jpg)
Az ISCC tanúsítvány az első, az Európai Unió által elfogadott bioüzemanyag tanúsítási rendszer - tájékoztatott Nagy Marianna, a Max Savaria Kft. ügyvezető igazgatója. Elmondta ugyanakkor azt is, hogy mivel szinte minden naposak a klímaváltozással, és az erre irányuló elvárásokkal kapcsolatos hírek, így fontos az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése, valamint a bioüzemanyagok használata. A tanúsítvány nem a takarmánybiztonságra és az élelmiszerbiztonságra fókuszál, hanem a nyomonkövethetőségre. A tanúsításhoz három fő kritériumrendszernek kell megfelelni, ilyen a fenntarthatóság, az üvegházhatású gázok kibocsátásával kapcsolatos feltételek, valamint a nyomonkövethetőség - tette hozzá.
![](https://cdn.agrarszektor.hu/hirek/image1544693775-2.jpg)
Nagy Marianna kiemelte, hogy az ISCC rendszer hiányában jelentősen csökkennek az értékesítési csatornák, 2017-ben ugyanis a terményekért az ISCC piacon körülbelül 1000-1500 forint felárat is lehetett kapni. Ez a szabvány telephely specifikus, egy évre szól, ugyanakkor fizikálisan csak 10 hónapig használjuk.
![](https://cdn.agrarszektor.hu/hirek/image1544693775-7.jpg)
Polgár Gábor, a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója előadásában hangsúlyozta, hogy a vetőmagok forgalomba hozatala Magyarországon és az Európai Unióban is szigorúan szabályozott. A posztregisztrációs fajtakísérletek célja a termesztett fajták értékének objektív kísérletekkel történő összehasonlítása, amire azért van szükség mert csak államilag elismert vetőmagokat lehet forgalomba hozni. Az ügyvezető igazgató elmondta azt is, hogy míg 2007-ben 45, idén már csak 34 fajta kukorica volt a posztregisztrációs fajtakísérletekben, őszi búzákat azonban 2018-ban már két éréscsoportban vizsgáltak. Polgár Gábor kitért arra is, hogy az állami fajtakísérletekben olyan erős standard fajtákat használnak, ami garancia arra, hogy a piacra kerülő új fajták biztosan megállják majd a helyüket, hiszen ezeknek a standardeknek az átlagánál nagyobb terméseredményt kell produkálniuk.
![](https://cdn.agrarszektor.hu/hirek/image1544693775-0.jpg)
Habár idén sikerült elérni a hektáronkénti tíz tonnás búza termésátlagot, és már-már sikersztorinak mondható ez az év, a minőség még mindig sokszor kérdéses - emelte ki Berkes Gábor, a Cargill Magyarország Zrt. elnök-vezérigazgatója. Nem feltétlenül van ugyanis szükség 200 fajta búzára a magyarországi köztermesztésben, sokkal jobb lenne 30-40 olyan fajta, amelyek mindegyikéről meg van határozva, hol érdemes termeszteni, hosszú távon ugyanis a jelenlegi helyzet miatt egyre nehezebbé válik a búza eladhatósága. A kukoricával kapcsolatban idén Ukrajna okozta a legnagyobb meglepetést, ahol 34 millió tonna kukorica termett az évben, itt ugyanis még mindig a termésátlag a fontos, nem a minőség. Ez a brutális rekord a fekete-tengeri árakon is nagyon meglátszik. Az elnök-vezérigazgató kiemelte ugyanakkor, hogy nagyon nagy problémát okoz mindenkinek a Duna vízállása, ami miatt ugyan idén nem vesztett el nagy exportmennyiséget Magyarország, de ha lenne megfelelő mennyiségű víz, akkor sokkal nagyobb lehetősége lett volna az országnak például Németország felé szállítani.
![](https://cdn.agrarszektor.hu/hirek/image1544693775-1.jpg)
Komoly nyomást gyakorolt ugyanakkor idén az időjárás is a gabonafélékre, főleg a búzára, ami meglátszott az árakon is - mondta Csáti Tamás, a Karád Agrár Kft. tulajdonosa, aki hozzátette, hogy már harmadik éve nincsen különbség a malmi és a takarmány búza ára között, így lehet megérné inkább egy jó hibridbúza fajtát előállítani. A szakértő egyetértett abban a többi kerekasztal-beszélgetés résztvevővel, hogy komoly problémák vannak a logisztikával, a vasút ugyanis nincs annyira kiépítve, így nem tudja ellátni a szállítási feladatokat, a közút egyre drágább, így idén a fuvarozásé a főszerep. Azzal kapcsolatban, hogy mit érdemes jövőre vetni, a tulajdonos kiemelte, hogy szerinte nagyobb hangsúlyt kellene a tavaszi árpára fektetni, ugyanakkor a szója is jó választás lehet.
![](https://cdn.agrarszektor.hu/hirek/image1544693775-6.jpg)
Ekkora mennyiségű gabonánál, mint amennyi idén termett Magyarországon, nyilvánvaló, hogy a raktározás során a tárolási magasságok is emelkednek - hangsúlyozta Párkányi Gábor, az SGS Hungária Kft. üzletágvezetője. Ha nem megfelelő a tárolás, akkor sokkal nagyobb az esélye, hogy megjelennek a toxinok, vagy raktári kártevővel fertőzött lesz az áru, és emiatt gázosításra lesz szükség. Fontos, hogy a raktározásra sokkal nagyobb figyelmet fordítsanak a telepek, mert a kiváló minőségű fajták adta termény minőségét meg kell őrizni a tárolás során is. Az üzletágvezető kitért ugyanakkor arra is, hogy a gázosítás utáni szermaradvány sok problémát okoz a beszállítási láncokban, és a parlagfű gyommagok mennyisége is aggasztó mértéket ölt egyes tételekben, ami miatt rostálni kell.
![](https://cdn.agrarszektor.hu/hirek/image1544693775-3.jpg)
Idén a kukoricatermesztéssel lehetnek igazán nyereségesek a termelők - mondta Fehérvári Gábor, a Pannoni Bio Zrt. kukorica kereskedője, hozzátette azonban azt is, hogy komoly mennyiségek torlódtak fel a piacon, aminek az egyre nagyobb méreteket öltő logisztikai probléma az oka. A szakértő szerint az a cél, hogy a termelői társadalom minél hatékonyabban és versenyképesebben működjön, illetve, hogy az alapanyag bázis Magyarországon legyen megtermelve, és ne kerüljünk olyan pozícióba, hogy külföldről importáljuk a kukoricát.
![](https://cdn.agrarszektor.hu/hirek/image1544693775-8.jpg)
Régen a termésmennyiség volt a legfontosabb egy termelő számára, keleten azonban egyre inkább kezd előtérbe kerülni a termésbiztonság - közölte Takács Géza, a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke. Kiemelte ugyanakkor azt is, hogy integrált összefogás nélkül nem lehet majd megoldani, hogy nagy mennyiségű egységes minőségi áru álljon rendelkezésre a különböző gabonafélékből.