Argetína és Európa rendezte a biodízel árát érintő vitás kérdéseket - jelenette be szerdán az argentin külügyminisztérium. A megállapodás szerint havonta előre rögzíteni kell az öreg kontinensre szállítható biodízel mennyiségi és árlimitjeit. Az ügylet egy hosszú kereskedelmi vita végére tesz pontot, és segítheti Argentína szójabab-ágazatát. A dél-amerikai ország a világ egyik vezető szójaolajgyártója, ami a biodízel-előállítás alapanyaga az országban. Európában ugyanez az alapanyag a repce, amiből az idei szezonban messze az igények alatti mennyiség várható. Ez feljebb tornázhatta volna az árakat, kompenzálva a rosszabb termést.
Előzőleg egy európai biztos arról tájékoztatta a Reuters hírügynökséget, hogy a tagállamok támogatnák egy szubvencióellenes vám bevezetését az argentin biodízel-importra azzal a kitétellel, hogy azok a gyártók, akik elfogadják az uniós minimumárakat, mentesülnek a büntető vám megfizetése alól. Argentína a biodízel szektor győzelmeként tolmácsolta otthon a hírt: "A kereskedelmi vita megoldására az argentin bioüzemanyag-kamara (CARBIO) a kormány támogatásával ár- és mennyiségi elkötelezettséget ajánlott az export újraindításának érdekében" - hangzott a nyilatkozat. A külügyminisztérium szerint várható, hogy Európa az elkövetkezendő napokban ratifikálja és rendezi a megállapodás részleteit.
Az EU 28 tagállama a szerdán tartott ülésen az intézkedések mellett szavazott, de a Bizottság február 28-ig szubvencióellenes vámokat is megállapít - ezek általában öt évre szólnak. Az európai biodízelgyártók is örömmel fogadták az egyezséget. Eszerint évente 1,2 millió tonna biodízel érkezhet vámmentesen az öreg kontinensre. Az importtermék minimumárára vonatkozó kitétel egy már bevált megoldásnak számít - ezt alkalmazta Európa a kínai napelemekkel kapcsolatos vitában is, amivel végül elkerülték a felek a vámháborút. Decemberben még úgy tűnt, 25-33,4 százalékos vámok is életbe léphetnek az argentin importtal szemben. Olyan nagy exportőröket érintett volna a büntetés mint a Bunge Ltd, a Cargill Inc és a Louis Dreyfus Corp.