Jövőre hatályba lép a birtokrendezési törvénycsomag!

agrarszektor.hu
Idén januárban hatályba léptek a földforgalmi törvény módosításai, jövőre pedig komplett birtokrendezési jogszabálycsomag érkezik. Ehhez azonban több tucat jogszabály módosítására van szükség, ezek egy része alkotmányossági aggályokat is felvethet - hangzott el a Portfólió Agrárium 2019 konferencián, Kecskeméten.

A földforgalmi törvény módosítása volt az egyik apropója a konferencia kerekasztal-beszélgetésének, melynek résztvevői voltak:

  • Andréka Tamás, az agrártárca főosztályvezetője
  • Font Sándor, az országgyűlés mezőgazdasági bizottságának elnöke
  • Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke és
  • Máhr András, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) elnöke.
A beszélgetés résztvevői jobbról balra (jobb szél: Hazafi László, Portfólió/Agrárszektor)

Máhr András a földforgalmai törvény módosítása kapcsán nem vitatta a jogalkotó céljait, vagyis azt, hogy egy felső határt kell szabni az adásvételi áraknak a földpiacon, és hogy korlátozni kell az egy kézben felhalmozható földet. De úgy vélte, ezek másképp is elérhetőek lettek volna.

Nem lett volna szabad életbe léptetni a törvényt, amíg nem jelenik meg a föld értékének pontos számítási módját tartalmazó kormányrendelet"

 - vélekedett. Mint mondta: az adott hektár elmúlt 20 éves jövedelemtermelő képessége túl tág fogalom az érték megállapításához. A szövetkezeteket képviselő szakember kifogásolta azt is, hogy a bíróságok nem dönthetnek egy eléjük került földforgalmi ügyben, csupán új eljárásra kötelezhetik a közigazgatást.

A törvénymódosítást előterjesztők azzal érveltek, hogy gátat kellett szabni a földárak elszabadulásának és a területek más célú hasznosításának.

Ha a jövedelemtermelő képesség és a vételi ár között nagy a szakadék, akkor azt a földet valószínűleg nem termelésre akarják használni. Most a gazdáknak jogalapot teremtettünk arra, hogy ezt jelezhessék. A maximális ár nem egy hatósági ár, hanem egy elméleti plafon, amit ha tényleg két gazda tárgyal egymással, akkor az esetek döntő többségében meg sem fognak közelíteni"

- hangoztatta Győrffy Balázs. Andréka Tamás hozzáfűzte: amíg nincs olyan földügylet, ami arra utalna, hogy a földtörvény alkalmazása nehézségekbe ütközik, addig nincs értelme újabb, pontosító jogszabályokat alkotni. Font Sándor szerint legfeljebb a földforgalom 3-5 százalékát érintheti majd a maximális árra vonatkozó szabályozás. Például a Balaton-felvidéken, a nyugati országhatáron és a leendő autópályák nyomvonala mentén tesznek a vevőjelöltek irreálisan magas ajánlatokat. Font Sándor ugyanakkor megjegyezte, hogy az új földforgalmi törvény alkotmányossági próbájakor is ez egyetlen gyenge pont: éppen az eladó tulajdonhoz fűződő érdekei sérülhetnek azzal, ha egy mesés ajánlatra nem mondhat igent. A föld azonban egy sajátos jószág, minden országban kivételes szabályok vonatkoznak rá.

Győrffy Balázs

A földtörvény másik vitatott módosítása a földforgalmi eljárás bírálati szakaszára vonatkozott, pontosabban arra, hogy az Agrárkamara megyei elnöksége ítéli meg, hogy a vevőjelölt megszerezheti-e a földet. Döntése bírósági úton sem módosítható, legfeljebb egy újabb eljárást harcolhat ki így az ajánlattevő. Győrffy Balázs a módosítás indoklásaként azt hozta fel, hogy a bíróságok nem vizsgálják a család földviszonyait. Ezért ha csak abból indulnak ki, hogy egy személy 300 hektárt birtokolhat, és nem veszik figyelembe, hogy többször 300 hektárt már elajándékozott a rokonainak az illető, akkor helytelen birtokpolitikai döntéseket hozhatnak.

Máhr András ezt azzal támadta, hogy a földtörvény megalkotásakor kellett volna ügyelni arra, hogy ennek tilalma benne legyen. Akkor a bíróságok a törvény betűje szerint eljárva is helyes döntéseket hoztak volna. Most viszont átestünk a ló túlsó oldalára - figyelmeztet -, mivel akármekkora részesedésünk is van nekünk, vagy bármely családtagunknak egy mezőgazdasági vállalkozásban, azt vizsgálni kell a földvásárláskor. "Gondoljunk bele, az országgyűlési képviselőknek nem kell ennyire transzparens adatokat szolgáltatniuk, mint egy földvásárlónak, ráadásul ezek az adatok a törvény szerint "egyéb célokra" is felhasználhatók…." A szakember az új eljárásra kötelezést azért sem tartja jó ötletnek a bírósági döntés helyett, mivel így évekig eltarthat egy-egy vitatott földrészlet megszerzése.

Máhr András

Körvonalazódott a beszélgetés során az osztatlan közös területek rendezésének menetrendje is. Andréka Tamás elmondta, hogy eddig a terület felosztása során 7 ponton is jogorvoslattal élhetett bármelyik érintett földtulajdonos (a sorsolástól kezdve a kimérésig), most azonban egyetlen egységes eljárásban egyetlen jogorvoslati igényre lesz lehetőség.

Ettől azt remélik, hogy az eddig jellemző 450-500 napos kimérési procedúra 250 napra zsugorodhat.

Az osztatlan közös újratermelődését az öröklés újraszabályozásával is akadályoznák: német mintára "csak egy maradhat" alapon.

Több tucat jogszabályt érintünk a nemzeti birtokrendezésről szóló törvénycsomaggal, ezek jó része nem is ágazati jogszabály, és adott esetben a tulajdonhoz fűződő érdekeket is sérthet, ezért nagyon alapos előkészítést igényel "

- fogalmazott Font Sándor, hozzátéve, hogy akár olyan problémákba is belefuthatunk, mint hogy van-e elegendő földmérő az országban a megvalósításhoz? A törvénycsomag elkészülésének várható idejét Andréka Tamás az uniós választások utáni időszakra tette, várható hatályba lépését pedig 2020 január elsejében jelölte meg.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?