"Gyakorlatilag május végétől kezdve az összes országra érvényesek lesznek az amerikai szankciók, amelyek pénzügyi megszorításokkal sújtják az iráni olajat vásárló országokat. Irán olajexportja drasztikusan csökkenni fog, ami miatt csökken a kínálat, a kereslet pedig nem változik. A magasabb kőolajár szinte azonnal megjelenik az üzemanyagárakban, ezek pedig felfelé tolják a vállalati és a fogyasztói szektor költségeit, vagyis a kőolajárak az inflációra közvetett és közvetlen hatással is vannak.
Pletser Tamás Magyarországon is további üzemanyagár-emelkedésre számít, ez azonban a 10-15 forintos mértéknél nem lesz magasabb. Az üzemanyagok és az olaj árának emelkedése ugyanis a várakozások szerint ugyanis a kereslet visszaeséséhez vezet, ráadásul ezzel párhuzamosan a kínálati olaj is bővülni fog, elsősorban az amerikai palaolajtermelők fognak többet termelni.
Szezonális okok miatt a nyári időszak kereslete globálisan is meghaladja 3-5 százalékkal a legalacsonyabb téli időszakét, ezért a nyári "motorizációs időszakban" valóban elég gyakran megemelkednek az árak - mondta Pletser Tamás. Ám a szezonális hatás nem a legjelentősebb tényező az olajárak alakulásában, az olajipari elemző szerint fontosabb a nyersolaj ára, ehhez képest hogyan alakulnak az olajtermékek árai, valamint milyen a forint-dollár árfolyam, vagy az üzemanyag adótartama (áfa, jövedéki adó) egy adott országban.