Jelentős mértékben emelné az üzemanyagok jövedéki adóját a kormány. A Pénzcentrum által megkérdezett elemzők azt is elképzelhetőnek tartják, hogy az éves infláció akár 0,5%-kal is magasabb lehet, ha a kormány végigviszi a tervet. Az Ásványolaj Szövetség tegnap már reagált lapunknak, ők azt mondták, maga a benzin is negyven forinttal kerülhet majd többe, hiszen az olajcégek bizonyosan a vásárlókra hárítják majd a többletet. Az agrárközgazdász pedig úgy reagált: mivel a termelőknek biztosan árat kell majd emelniük, egész konkrétan minden drágább lesz januártól.
Mennyi lesz az annyi?
- A tervezet szerint, ha a kőolaj világpiaci ára hordónként 50 dollárnál többe kerülne, akkor a benzin ára literenként 120 forintról 152,55 forintra nőne (+32,55 forint), ha pedig a kőolaj világpiaci ára a hordónkénti 50 dollár alatt marad, akkor 125 forintról 157,55 forintra emelkedne (szintén +32,55 forint).
- A gázolaj jövedéki adója 50 dolláros világpiaci olajár fölött 110,35-ről 142,9 forintra nőne literenként, 50 dolláros olajár alatt pedig 120,35 forintról 152,9 forintra (mindkét esetben szintén +32,55 forint).
Ha meg is emelik a jövedéki adót, akkor literenként 32 forinttal lehet drágább átlagosan, ugyanis valószínűtlen, hogy jövőre a Brent olaj ára 100 dollár fölé menjen hordónként - mondta Virovácz Péter, az ING vezető elemzője. Az ING Bank előrejelzése szerint a jövő év folyamán a kőolaj világpiaci ára 75-95 dollár között mozoghat.
Ebből már rögtön következik is, hogy 2024 folyamán vélhetően végig az az adótétel lesz érvényben, amely 50 dollár feletti hordónkénti árat határoz meg. Vagyis éven belül nem számítunk változásra a jövedéki adóban
- fogalmazott Virovácz Péter.
A szakember beszélt arról is, hogy az infláció változása a jövedéki adó emelése miatt két tényezőtől függ: ezek közül az első az üzemanyagok ára. Miközben év végéig a forint erősödésére számítunk a dollárral szemben, addig a Brent dollárban számított ára igen jelentősen emelkedhet, 100 dollár közelébe. Ez akár 15-20%-os áremelkedést is hozhat az üzemanyagok árában az év végéig, ha a világpiaci áremelkedés egy az egyben begyűrűzne. Egy ilyen magas alaphoz viszonyítva a 32,55 forintos adóemelés olyan szűk 5%-os áremelkedést jelentene 2024. január elsejétől. Ezzel szemben, ha a mostani árszintek lennének érvényesek az év végén is, akkor ez olyan szűk 6%-os áremelkedést hozna az üzemanyagkutakon.
Most már csak az a dolgunk, hogy megtippeljük a fogyasztói kosár súlyát. Azt is tudni kell, hogy idén rendkívül magas az üzemanyagok súlya a fogyasztói kosárban, nagyjából 8%-os a tavalyi évi ársapka okozta felrobbanó fogyasztás miatt. Amennyiben ez a súly maradna érvényben jövőre is, úgy a fenti szcenáriók mellett olyan 0,4-0,5 százalékpontot adhat hozzá az inflációhoz az év egészét nézve a jövedéki adó változása. Ha visszacsökkenne az üzemanyagok súlya a 2022-ben látott 6,5%-os szint közelébe a fogyasztói kosárban, úgy 0,3-0,4 százalékpontos extra inflációs hatással számolhatunk az év végi árak függvényében
- tette még hozzá Virovácz Péter.
Hasonló mértékű emelkedésre számít Horváth András, a Magyar Bankholding (MBH) vezető elemzője is, aki a Pénzcentrum megkeresésére úgy reagált, hogy véleménye szerint ha valóban végigmegy ez a tervezet, akkor a fogyasztókra teljes mértékben áthárítják majd az olajcégek a jövedéki adó emelését, ez pedig jelentős súllyal szepele majd a fogyasztói kosárban is.
A jövedékiadó-emelés körülbelül 40 forintos emelkedést jelent az üzemanyagárakban januártól - ami minden bizonnyal teljes egészében áthárításra kerül a fogyasztókra -, ami a jelenleg árakkal számolva 7%-os drágulást jelent. Mivel 8,1%-os a súlya az üzemanyagoknak a fogyasztói kosáron belül, így mintegy 0,5 százalékponttal emelheti meg a jövő évi inflációs szintet ez a lépés az eddig kalkulált pályához képest
- mondta Horváth András.
Trippon Mariann, a CIB Bank vezető elemzője is úgy vélte, hogy a várható növekedés jelentősen megdobja majd az inflációt, nem elképzelhetetlen a fél százalékos növekedés az éves pályában. Szerinte
az üzemanyag jövedéki adó emelése 0,6-0,7%-kal tolja feljebb direkt módon a pályát, így az éves átlagos infláció inkább 5,5% felett lesz, mintsem 5% alatt.
Ha a benzin drágul, minden drágul
Nagyon súlyos bajba kerülnek a termelők, ha a jövedéki adó emelése miatt a benzin és a gázolaj is drágulni fog, és elkerülhetetlen lesz az áremelés - ezt már Raskó György agrárközgazdász mondta a Pénzcentrumnak. Mint fogalmazott, egészen biztos, hogy a benzin és a gázolaj jövedéki adójának az emelkedése újabb áremelkedéseket fog hozni a termelői oldalon, ezt pedig természetesen a vásárlók is meg fogják érezni. Ez egy akkora csapás a gazdáknak, amivel szinte kizárttá vált, hogy az adott évben pluszban jöjjenek ki: tovább drágul a benzin és a gázolaj, folyamatosan nőnek az egyéb költségek, és ha a pénzügyi helyzet javítására forgóeszköz-hitelt akarna felvenni, akkor azt sem biztos, hogy megteheti, hiszen a hitelek is nagyon megdrágultak.
Két példával érdemes szemléltetni, hogy mennyire súlyos a helyzet: búzából hektáronként 8 tonnát, árpából pedig hektáronként 7 tonnát kellene ebben az évben termelniük ahhoz, hogy legalább nullszaldóra jöjjenek ki, csakhogy ilyen termésátlag soha nem volt egy gazdára vetítve ebben az országban
- fogalmazott Raskó György, aki szerint ha valóban drágább lesz a benzin az adóemelés miatt, akkor az akár 1-1,5%-os további emelkedést is hozhat az inflációban.