Csaknem 10 milliárd eurót költöttek 2018-ban a német vásárlók a GMO-mentes címkét viselő termékekre. 2017-hez viszonyítva ez 40 százalékos emelkedést jelent - jelentette be a GMO-mentes élelmiszert forgalmazók szövetsége (VLOG). 2019-re azzal számolnak, hogy a címkézett termékek forgalma legalább 10 százalékos emelkedéssel 11 milliárd euróra emelkedik. Idén több mint 13 ezer áruval pályáztak a megkülönböztető jelzésre.
- közölte a szövetség vezetője, Alexander Hissting.
A GMO-mentes védjegy termékeit feldolgozó ipar tavaly 7,65 milliárd euró árbevételre tett szert, a feldolgozott élelmiszerek kétharmadát a tej és tejtermékek adták. Ezt 18 százalékos részesedéssel követték a baromfihúsból készült termékek, illetve 12 százalékos részesedéssel a tojás.
Hissting attól tart, hogy a közeljövőben megváltozik az EU hozzáállása a géntechnológiához. "Az, aki ki akarja venni az új nemesítési eljárásokkal, génszerkesztéssel készült élelmiszereket a GMO-tilalom hatálya alól, veszélyezettei a GMO-mentes termékek piacát is" - érvelt a szövetség vezetője. Az országban már 2010 óta létezik a GMO-mentes védjegy és ennek ellenőrző szervezete, a VLOG.
Magyarországon 2018-ban vezettük be a GMO-mentes védjegyet, noha az egész ország deklaráltan mentes a genetikailag módosított termékektől. Az intézkedés oka volt, hogy az országba beáramló szója 99 százalékban mégis génmódosított, így a belőle elkészített takarmányok is annak minősülnek.
A probléma kiküszöbölésére indult el a Nemzeti Fehérjetakarmány Program, melynek keretében alternatív fehérjeforrások előállítására ösztönzik a termelőket, feldolgozókat. A védjegy-birtokosnak nem kell különösebb adminisztrációs előírásoknak megfelelnie, csupán az alkalmazott vetőmag származási igazolását kell gondosan megőriznie. A feldolgozóiparban a védjegy használójának egyetlen kötelezettsége van: valamennyi alapanyagának nyomon követhetően GMO-mentesnek kell lennie.