A Bábolnai Gazdanapok az OMÉK társrendezvénye, ami ebben az évben újdonság. Ezt a státuszt az állattenyésztés megjelenítésével Hódmezővásárhely, a mezőgazdasági gépek felvonultatásával pedig Bábolna érdemelte ki. Az idei OMÉK alapvetően a fiatalok megszólításáról, az innovációról és a kiállítás üzleti szerepének erősítéséről szól - mondta Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért felelős államtitkára.
Az államtitkár a 32. Bábolnai Gazdanapokkal kapcsolatban kiemelte: a rendezvény egyik célja, hogy segítse a mezőgazdaságot a fiatalok felé való nyitásban. A Gazdanapok elsőként teremtette meg a működés közben is megtekinthető gépbemutató lehetőségét, amely azóta is a kiállítás egyik sajátossága, minden korosztálynál hatalmas sikere van.
Feldman Zsolt megerősítette, hogy a magyar gazdálkodók képesek megújulni, alkalmazkodni az új piaci trendekhez, az innovációs eredményekhez, a környezeti kihívásokhoz. Kitért arra is, hogy kormányzati oldalról mindent megtesznek azért, hogy lehetőséget és eszközt adjanak a gazdálkodóknak a gépek megvásárlásához. A vidékfejlesztési program forrásainak több mint 50 százalékát beruházásokra fordítják, emellett kiemelte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) növekedési hitelprogramját, amely kedvező lehetőséget teremt az eszközök beszerzésére. Az agrártárca pedig újraindította a lízingdíj támogatási programját, amely 600 millió forintos kerettel ösztönzi a fejlesztéseket, gépvásárlásokat.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) saját standdal jelenik majd meg Bábolnán - tájékoztatott Győrffy Balázs, a NAK elnöke. Hozzátette, a Bábolnai Gazdanapok súlypontja tradicionálisan a mezőgazdasági gépekhez kapcsolódik, és már a mezőfalvi kiállítás is megmutatta, hogy van érdeklődés arra, hogy a gazdáknak működés közben mutassák be a gépeket. Kifejtette, hogy a mezőgazdaság az egyik leggyorsabban fejlődő ágazat, ami miatt folyamatos technológiai fejlesztésre van szükség, hogy tudjuk tartani a lépést a versenytársakkal.
Idén az OMÉK fókuszába az élelmiszeripar, a nemzetközi kapcsolatok és a fiatalok kerülnek. A helyigényes komoly szakmai közönséget megmozgató eseményeket a társrendezvényeken bonyolítjuk le, ezáltal a fővárosban szeptember 26-29 között az OMÉK-on helyek és kapacitások szabadulnak fel - mondta az agrárszektor.hu-nak Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója. Májusban lezajlottak a hódmezővásárhelyi gazdanapok, amely szintén az idei OMÉK társrendezvénye volt, szeptemberben 5-8-ig pedig a Bábolnai Gazdanapokat tartják meg ugyanezzel a státusszal. A rendezvényen lesz Smart Farming konferencia, mozgó agrárgép bemutató, illetve lehetőségük lesz a fiataloknak megnézni és kipróbálni a különböző agrárgépeket, de természetesen a bábolnai lovas-állattenyésztés is megjelenik majd a kiállításon. Az AMC társszervezői feladatokat lát el Bábolnán, emellett bemutatja fogyasztásösztönző kampányait is - tette hozzá az ügyvezető igazgató.
Habár az OMÉK fő irányvonala idén az élelmiszeripar minél hangsúlyosabb megjelenítése, ez nem jelenti azt hogy, az állattenyésztés és a mezőgazdasági gépek nem lesznek majd jelen - hangsúlyozta Ondré Péter. Kiemelte, hogy Magyarországon 150-200 mezőgazdasági gépgyártással foglalkozó üzem működik, amelyek 8000, főként vidéken élő család megélhetéséhez járulnak hozzá. Ezek az eszközök a külpiacokon is versenyképesek, 80 százalékukat exportáljuk, mára pedig a 100 millió eurós éves átlagot is meghaladja az ágazat export-import egyenlege. Tavaly 175 milliárd forint értékben vásároltak új mezőgazdasági gépeket a hazai gazdálkodók és mezőgazdasági vállalkozók, alkatrészekre pedig 49 milliárd forintot fordítottak - tette hozzá. A szigorú szakmai programokat tehát a társrendezvényeken rendezik meg, éppen azért, hogy a fővárosi OMÉK a nagyközönségnek szóló bemutatókra fókuszálhasson. Így a négy napos rendezvény azokra programokra koncentrálhat, amely valamennyi résztvevő figyelmét leköti.
Az agrárszektor.hu kérdésére az AMC ügyvezető igazgatója azt is elmondta, hogy idén folytatják két nagy fogyasztásösztönző kampányukat. A 2023-ig tartó halfogyasztást ösztönző kampány idén és jövőre is a középpontban lesz, hiszen tavaly a promóció nyomán öt százalékponttal nőtt a halfogyasztás Magyarországon. Az AMC emellett nagy hangsúlyt fektet a sertéshúsfogyasztás belföldi lendítésére is, az afrikai sertéspestis (ASP) miatt ugyanis jelentős külpiacokat vesztett az ország, az embargónak pedig nem lehetnek a magyar sertéstartók a vesztesesi. Ondré Péter kiemelte, hogy éppen zajlik a zöldség-gyümölcs ágazati fogyasztásösztönzés is, amelynek idén a fiatalság a célcsoportja. Ebből kifolyólag ez évben a Balaton Soundon is meggypromócióval népszerűsítette az AMC a hazai gyümölcsöt, fél tonna meggyet kóstoltatva a vendégek között nagy sikerrel. Emellett lesz még idén dinnye és alma fogyasztásösztönző kampány is, amelyeknek szintén a fiatalok lesznek a célcsoportjai.
Haál Gábor, a Bábolna Nemzeti Ménesbirtok igazgatója kitért arra, hogy a ménesbirtok a NAK mellett szorosan együttműködik a Gabonatermesztők Országos Szövetségével, a Mezőgépgyártók Országos Szövetségével, valamint a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségével. Idén a különböző szervezett programokon egy Bábolnai Gazdanapok útlevelet kap a látogató, amelybe pecséteket kell szerezni, amelyek majd kedvezményes vásárlási lehetőséget biztosítanak a kiállító cégeknél. A fiatalok mezőgazdasági érdeklődését támogatva 11 olyan szakiskolát is meghívtak, ahol kiemelt gépészeti oktatás folyik. Szeptember 6-án, a szakiskolai napon az előzetes visszajelzések alapján 600-700 diákra számítanak. Számukra ingyenes a belépés, vezetett programot, és traktor tesztvezetést biztosítanak a fiataloknak.