Folyamatosan dolgozunk azon, hogy a magyar dinnye nagyszerű minőségére felhívjuk a figyelmet, mely a magyar gazdáktól ellenőrzött úton kerül a boltok polcaira - mondta Ondré Péter. Itt a STRAND Fesztiválon augusztus 20-án kezdtük meg a kampányt - ez az első állomása, de párhuzamosan kint vagyunk több népszerű helyszínen is, például a FINA Junior Úszó Világbajnokságon, ahol szintén kóstoltatjuk a gyümölcsöt az érdeklődőkkel. Összesen 10-15 vidéki és nagyvárosi helyszínen fogunk megjelenni.
Talán későnek tűnhet ez az időpont, de ez szándékos, hiszen cél, hogy ezeken az eseményeken a dinnyeszezon kitolásáról is tudjunk beszélni - hangsúlyozta az AMC ügyvezetője. A gazdák tudatos ültetési stratégiájának köszönhetően - áprilistól május végéig ültették, palántázták minél széttagoltabban - a szezont ki tudták tolni. Ennek van gazdasági jelentőségé is, hiszen, ha néhány hét leforgása alatt öntenék rá a piacra az összes termést, akkor annak nyilván árcsökkentő hatása lenne, másrészt az importot is elősegítené, hiszen a korai és késői időszakban behozatalra szorulnánk. Éppen ezért arról szól a kampányunk, hogy mind a termelési, mind pedig a fogyasztási szezon kitolódik.
A hazai dinnyetermelőket az idén a Lidl sokkolta azzal, hogy nemrég irreálisan alacsonynak tartott, 99 forintos kilónkénti árú akciót hirdetett. Az Agrárszektor kérdésére Feldman Zsolt államtitkár elmondta, hogy valóban az idei évben a szezon közepén az említett áruházlánc lényegében árletörő, a termelési költségeket sem fedező árpolitikát kezdett el folytatni.
Elmondása szerint ez azért is volt fontos, mert bizonyos ár alatt egészen egyszerűen nem lehet jó minőségű dinnyét előállítani, éppen ezért a hazai fogyasztóknak is érdekük, hogy olyan áron tudjanak dinnyét vásárolni, amely biztosítja, hogy nem csak idén, de jövőre és az azt követő években is ezt a kiváló minőséget meg fogják majd kapni a hazai termelőktől.
Ondré Péter, az AMC ügyvezetője szerint az olcsó dinnyével vásárlót csalogatni lehet, hogy kereskedelmi stratégiának jó, de a gazdáknak elképesztően káros. A 99 forintos ár, az önköltséget sem termeli ki, és abba az irányba vinné a gazdatársadalmat, hogy a termesztéstől, illetve a jó minőségű áru előállításától elvegye a kedvét.
Hektikus szezon
Az idei egy kifejezetten hektikus év volt, hiszen magas felvásárlási árral indultunk, amelyek aztán július végén jelentősen csökkentek. De nincs még vége a szezonnak, és az eddigiek alapján úgy tűnik, a tavalyinál jobb évük lesz a hazai termelőknek, amit egyébként nem segített az időjárás. Mindennek ellenére kijelenthetjük, hogy a tavalyinál jobbat, közepes évet tud majd zárni a hazai dinnyeágazat - összegezte az államtitkár a 2019-es szezont.
Reális cél a dinnyeszezon kitolása szeptember közepéig, végéig, erre rásegített a májusi hűvös időjárás, mely az egész szezont már az elején elcsúsztatta. Ezen kívül a fajtaváltás, a technológiai váltás az ültetési és a szedési időszakokat is befolyásolja: van még dinnye a hazai és az exportpiaci keresletnek megfelelő mennyiségben. Magyarországon hagyományosan Lőrinc napján véget ér a dinnyeszezon, pontosan ezért tartunk fogyasztói kampányt, hogy felhívjuk a figyelmet, akár szeptember végéig jó minőségben meg lehet találni ezt a gyümölcsöt - tette hozzá Feldman Zsolt.
Kéz kezet mos
A termelők szerint ma közéjük és az áruházláncok közé olyan felvásárlók ékelődnek, akik alacsony felvásárlási árat kínálva az ágazatban elérhető haszon nagy részét lefölözik. Az agrártárca szerint is valóban minél több kézen megy keresztül egy termék, annál több árrés kerül rá, és annál kevesebb jut a termelőnek. A spanyol és az olasz termelői összefogás példáját ajánlhatjuk, ahol a termelők maguk termelik, csomagolják, értékesítik a dinnyét. Magyarországon sok-sok éve segítjük és támogatjuk ezeket a termelő együttműködéseket. Arra bíztatjuk a hazai dinnyetermelő közösséget, hogy ne csak egy-egy árletörés idején kapaszkodjon össze a szezon közepén, hanem már a szezon kezdete előtt olyan értékesítési közösségeket hozzanak létre, amelyek sikeresen iktatják ki azokat a közbeékelődött felvásárlókat, akik valójában az ő hasznukat csökkentik - hangsúlyozta az államtitkár.
Ami a dinnyetermelők szervezettségét illeti, én úgy látom, hogy a termelés mennyiségéhez és színvonalához képest nagyon gyenge - közölte Dr. Mártonffy Béla, a NAK Kertészeti és Beszállító Ipari Osztályának elnöke. Sok a kistermelő, ők felvásárlási rendszerben adják el a dinnyéiket, tehát maximálisan ki vannak szolgáltatva. Én azt javaslom, és szeretnénk, ha a jövőben ez meg is valósulna, vagyis a termelők álljanak össze, alakítsanak egy értékesítő szervezetet, talán a TÉSZ forma lenne a legjobb, mert abban az esetben uniós támogatást is lehet igényelni. Ha ez megvalósulna a jövőben, akkor a termelők alkupozíciója jelentősen javulna, hiszen a felvásárlók általában egy irányból közelítik meg a kérdést, és sem a termelőnek, sem pedig a kiskereskedelem igényeit nem veszik figyelembe. Ennek elősegítésére egy nagyon fontos lépést kellene tennie a kormányzatnak, ami nem csak a dinnyére vonatkozik, hanem minden zöldség-gyümölcsre.
Fogyasztóbarát dinnye
Arra, hogy a hazai vásárlók milyen szempontokat részesítenek előnyben leginkább dinnyevásárláskor, Ondré Péter azt válaszolta, hogy változik a trend folyamatosan, a kényelem irányába halad a fogyasztási tendencia. Népszerűek a csomagolt, dobozos kiszerelések, de egyre inkább teret hódítanak a termesztésben azok a fajták, amelyek mérete már kisebb, hűtődinnyék, és látszik, hogy ezeket sokkal szívesebben viszik a vásárlók.