Folyamatosan növekszik a hazai mangalicafogyasztás, a hungarikum mégis értékesebbnek számít Japánban, mint itthon - írja közleményében az egyesület. A Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete szerint a termék külföldön a hús magas zsírtartalma miatt népszerű, itthon pedig éppen ezért keresik kevésbé a fogyasztók. A mangalica hús és zsír aránya a sertéshez képest fordított: 30 százaléka színhús és 70 százaléka zsír. A magyarok pedig, bár imádunk szalonnát sütni, vagy zsíros kenyeret enni, a zsíros húsokat mégsem kedveljük annyira. Eközben világszerte csak a legdrágább, felső kategóriás éttermek teszik fel a mangalicát az éltalpra, a spanyolok pedig prémium minőségű sonkának vásárolják fel.
Az egyesület adatai szerint a mangalica a hazai sertésállomány mindössze két százalékát teszi ki, jelenleg körülbelül kétszáz tenyésztő foglalkozik vele az országban. Többségük exportra szánja a termékét, az itthon maradó 20-30 százalék nagyrészéből pedig valamilyen szárazáru, kolbász, szalámi és szalonna készül.
Az egyesület folyamatos kampányokkal és aktivitásokkal próbálja közelebb hozni a mangalicát a magyar fogyasztókhoz, ezért a hungarikumot már a hazai felsőkategóriás éttermek is szívesebben használják. Idén Budapesten az őszi Food Truck Show a magyaros ételekről szól, kiemelten a mangalicából készült fogásokról, így a rendezvényen a Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete ingyen biztosítja a húst a séfeknek.