Még mindig sem sikerült megállapodnia a francia kormánynak és a szakszervezeteknek a tervezett nyugdíjreformmal kapcsolatban. A kormány tervei miatt már több mint 30 napja tüntetnek országszerte, akadozik a szállítmányozás és a tömegközlekedés. Újabban a kikötőkben is sztrájkolnak, a vasútforgalmat pedig már hetek óta sakkban tartja a tüntetéshullám.
Az utca embere sokáig megadóan tűrte a káoszt - egyrészt hozzá vannak szokva a vehemes megmozdulásokhoz Franciaországban, másrészt a célokkal is sokan szimpatizáltak -, de ami sok, az sok. Most már komolyan veszélyezteti az ország gazdaságát a sorozatos munkabeszüntetés. A gabonaárak ilyentájt egyébként is lassú erősödésen szoktak átmenni - ahogy a tárolási költségek rájuk rakódnak, illetve a felhasználók készletei kifogyanak a tél vége felé -, ám a mostani bakugrások nem tartoznak a szokásos ármozgás kategóriájába. Annak ellenére, hogy Franciaország dúskál a búzában, árpában, a legnagyobb árkilengéseket éppen ezek a gabonák produkálták az utóbbi hetekben, és a kukoricáé is szépen emelkedik felfelé - írja a német piacelemző, az AMI.
A legnagyobb bajban a takarmánygyártók voltak a múlt héten, amikor leállt a szója transzportja. Így már nem csak a hazai piacról volt nehéz beszerezniük az alapanyagot, már a kikötőkből sem fértek hozzá ehhez a fontos takarmányösszetevőhöz. Kénytelenek voltak újratervezni az adagok összetétetelét, csökkenteni vagy teljesen másra cserélni a bennük szereplő szóját. Az áraik egyelőre változatlanok a gazdák felé, pedig hat takarmánygyártónak időszakosan teljesen le kellett állítania a termelést a kikötőkben zajló sztrájkok miatt. Azóta extra műszakokkal és hétvégi munkával sikerült csaknem teljesen ledolgozniuk a termelési lemaradást.
Idegesek a gabonaexportőrök is: a nemzetközi piacon lassan minden versenyelőnyüket elolvasztják az erősödő belföldi árak és az akadozó vasúti szállítás. A malmok viszont nyugodtan háradőlhetnek: jellemzően saját járműflottával oldják meg az alapanyagellátásukat.
Címlapfotó: MTI/EPA/Sebastien Nogier