Ahogy azt az agrárszektor.hu korábbban megírta, mivel a magyar bárányexport 70 százaléka Olaszországba megy, komoly aggodalomra ad okot, hogy sem Olaszországból hazánkba, sem hazánkból Olaszországba nem engedik át a kamionforgalmat az egyre nagyobb méreteket öltő koronavírus miatt. Lapunknak Kasza Sándor, az ország ismert juhásza elmondta, hogy habár a húsvét még odébb van, már most izgul, hova fogja majd eladni a jószágokat. Csomai Géza, a Magyar Juh- és Kecsketenyésztők Szövetségének elnökségi tagja egy kombinált megoldásban látja a probléma részleges megoldását. Az biztos, hogy az eladásra kínált teljes mennyiség nem kerülhet piacra, és a maradék is csak nyomott áron és/vagy más élősúlyban lesz értékesíthető. Szerinte, ha a jerkéket meghagynánk továbbtenyésztésre, akkor csak a bárányok felét kellene értékesíteni, de ez sem működne teljes egészében Olaszország felé. Végig kell gondolni azt is, hogy mennyi vágóhidunk, vágópontunk állítható át nagyon gyorsan non-stop juhvágásra, hiszen fagyasztva tárolható lenne a hús egy kedvezőbb piaci helyzetig - emelte ki a szakember.
A Hód-Mezőgazda Zrt. 2018-ban közel 60.000-, míg 2019-ben 90.000 élőbárányt vásárolt fel, a nagysúlyú bárányt török tulajdonú partnerük vágóhídjára szállítják a libanoni és izraeli piacok mellett, a 20-30 kg közötti élősúlyú bárány felvevőpiaca pedig a cégnél elsősorban Olaszország - mondta az Agroinform.hu-nak Kovács Imre, a cég juh-üzletág igazgatója.
2020.03.13-án lezárta Szlovénia és Horvátország is az Olaszországból érkező minden nemű beutazást - így a kamionforgalom is megállt. Azonban mielőtt ez a bejelentés hivatalossá vált, azaz már 12-én kitört a "pánik" a kamionsofőrök körében, ugyanis Magyarország Kormánya bejelentette, hogy az Olaszországból Magyarországra érkező személyeket 2 hét karanténba zárják megfigyelésre, ugyanakkor egyelőre nem lehet tudni, hogy a kamionsofőrökre milyen korlátozások vonatkoznak - közölte az igazgató. A szakember kiemelte, hogy reménykednek benne, hogy nagyon rövid időn belül választ kapnak a termelőik- és ők is arra, hogy mi lesz a sorsa a szállításra várakozó bárányoknak.
Azzal kapcsolatban, hogy miben látja a magyar juhágazat jövőbeni lehetőségeit és kitörési pontjait Kovács Imre közölte elkeserítőnek tartja, hogy a hazai bárányelőállítás mennyisége és minősége-, ezáltal a jövedelemtermelő képessége is elmarad a versenytársakétól. A szakember szerint további probléma, hogy hazánk juhállományának az állategészségügyi státusza sem megfelelő, ezáltal sok piacra versenyképes módon nem tud eljutni. Mint mondta, jobban meg kellene becsülni a török piacot, a törökök ugyanis 2018-ban és 2019-ben összesen több mint 70.000 vemhes anyát és jerkét vásároltak Magyarországról továbbtartásra és kiderült, hogy a fiatal anyának való genetikai alapanyag helyett sokszor hat-hét éves selejtbirkát kaptak. A juhágazat jelenleg hazánkban egyhasznú ágazatnak tekinthető, amely a báránypiacból táplálkozik - ezért is fontos, hogy a török exportot meg tudjuk tartani második bevételi forrásként - tette hozzá.
Oláh Tibor, a HUNLAND Trade Kft. bárány élőállat-felvásárlási vezetője arról beszélt, hogy már nemcsak az a probléma, hogy az Olaszországból Magyarországra belépő polgárokat 2 hét karanténba zárják megfigyelésre, de Szlovénia és Horvátország is lezárta határait, így nem engedik át Olaszországból a kamionforgalmat sem. Ez az új helyzet komoly kérdéseket vet fel az olasz élőállat export - így a bárány tekintetében is. A szakember hangsúlyozta, tartanak tőle, hogy a korlátozás az élőállat-kereskedelemben dolgozó kamionsofőrökre is hosszabb ideig érvényben marad - amiről sajnos ezidáig hivatalos állásfoglalást nem kaptak, szeirnte azonban a termelők részéről pánikra és kétségbeesésre egyelőre nincsen ok. Mint mondta, a legrosszabb, ami történhet, hogy a 20-24 kg közötti bárány ott marad az istállóban egy pár hétre és nagysúlyú bárányként pedig megveszik a harmadik országok piacai, valamint az Olaszországon kívüli európai piacok, akikről ne feledkezzünk el, hiszen ők szintén nagysúlyú bárányt keresnek.
Juhász Pál, a Kapos Ternero Kft. speciális vágóhíd ügyvezető-tulajdonosa szerint óriási a bizonytalanság az ágazati szereplők körében. Nagyon komoly, húsbavágó problémákat okozhat a napokban napvilágot látott kormányrendelet hatása, amely az Olaszországból Magyarországra érkező élőállat-szállító kamionsofőröket is karantén alá zárná, 250.000 bárány ugyanis nem szorulhat be az országba, mert az tragédia lenne - hangsúlyozta a szakember. Tájékoztatott, hogy a napokban a japán partnerük bizonyotalan időre felfüggesztette a termékeik felvásárlását, mondván a turizmus gyakorlatilag leállt Japánban, így az éttermek is üresek. Pénteken Szlovénia és Szlovákia is lemondta a jövő heti szállítmányainkat és ideiglenesen felfüggesztette a felvásárlást a tranzit-helyzetre hivatkozva.
Nagy István agrárminiszter 2020. 03. 13-án késő este a Hír TV aktuális csatornán tett bejelentésében elmondta, hogy ágazati szintű operatív bizottságok felállítását rendelte el a terméktanácsoknál, hiszen mindenkinek tisztában kell lennie azokkal az információkkal, amelyek a gyakorlatban megjelennek.
- mondta az agrárminiszter, Nagy István. Hozzátette, hogy fontos tudni, van-e elég csomagolóanyag, adalékanyag, a takarmányipar tud-e működni, mikor fogynak el az anyagok, erőforrások, mikortól kell rendkívüli intézkedéseket hozni.
- tette hozzá a miniszter.