2024. november 4. hétfő Károly
Koronavírus: mi lesz az Olaszországba élőállatot szállító magyar cégekkel?

Koronavírus: mi lesz az Olaszországba élőállatot szállító magyar cégekkel?

agrarszektor.hu
Az Olaszországba történő élőállat-szállítást is befolyásolják a koronavírus miatt tett hazai kormányintézkedések, ezért akadozhat, vagy akár meg is állhat az olasz export. Magyarország bárányfelvásárlói szerint a kialakult helyzet miatti pánikból óriási baj lehet, így nyugalomra intik az ágazatot. Ugyanakkor mivel a kamionforgalmat sem engedik át Olaszországból, sokan attól tartanak, hogy a korlátozás az élőállat-kereskedelemben dolgozó kamionsofőrökre is hosszabb ideig érvényben marad, erről azonban egyelőre hivatalos állásfoglalás nem érkezett.

Ahogy azt az agrárszektor.hu korábbban megírta, mivel a magyar bárányexport 70 százaléka Olaszországba megy, komoly aggodalomra ad okot, hogy sem Olaszországból hazánkba, sem hazánkból Olaszországba nem engedik át a kamionforgalmat az egyre nagyobb méreteket öltő koronavírus miatt. Lapunknak Kasza Sándor, az ország ismert juhásza elmondta, hogy habár a húsvét még odébb van, már most izgul, hova fogja majd eladni a jószágokat. Csomai Géza, a Magyar Juh- és Kecsketenyésztők Szövetségének elnökségi tagja egy kombinált megoldásban látja a probléma részleges megoldását. Az biztos, hogy az eladásra kínált teljes mennyiség nem kerülhet piacra, és a maradék is csak nyomott áron és/vagy más élősúlyban lesz értékesíthető. Szerinte, ha a jerkéket meghagynánk továbbtenyésztésre, akkor csak a bárányok felét kellene értékesíteni, de ez sem működne teljes egészében Olaszország felé. Végig kell gondolni azt is, hogy mennyi vágóhidunk, vágópontunk állítható át nagyon gyorsan non-stop juhvágásra, hiszen fagyasztva tárolható lenne a hús egy kedvezőbb piaci helyzetig - emelte ki a szakember.

EZ IS ÉRDEKELHET
 

A Hód-Mezőgazda Zrt. 2018-ban közel 60.000-, míg 2019-ben 90.000 élőbárányt vásárolt fel, a nagysúlyú bárányt török tulajdonú partnerük vágóhídjára szállítják a libanoni és izraeli piacok mellett, a 20-30 kg közötti élősúlyú bárány felvevőpiaca pedig a cégnél elsősorban Olaszország - mondta az Agroinform.hu-nak Kovács Imre, a cég juh-üzletág igazgatója. 

2020.03.13-án lezárta Szlovénia és Horvátország is az Olaszországból érkező minden nemű beutazást - így a kamionforgalom is megállt. Azonban mielőtt ez a bejelentés hivatalossá vált, azaz már 12-én kitört a "pánik" a kamionsofőrök körében, ugyanis Magyarország Kormánya bejelentette, hogy az Olaszországból Magyarországra érkező személyeket 2 hét karanténba zárják megfigyelésre, ugyanakkor egyelőre nem lehet tudni, hogy a kamionsofőrökre milyen korlátozások vonatkoznak - közölte az igazgató. A szakember kiemelte, hogy reménykednek benne, hogy nagyon rövid időn belül választ kapnak a termelőik- és ők is arra, hogy mi lesz a sorsa a szállításra várakozó bárányoknak.

Azzal kapcsolatban, hogy miben látja a magyar juhágazat jövőbeni lehetőségeit és kitörési pontjait Kovács Imre közölte elkeserítőnek tartja, hogy a hazai bárányelőállítás mennyisége és minősége-, ezáltal a jövedelemtermelő képessége is elmarad a versenytársakétól. A szakember szerint további probléma, hogy hazánk juhállományának az állategészségügyi státusza sem megfelelő, ezáltal sok piacra versenyképes módon nem tud eljutni. Mint mondta, jobban meg kellene becsülni a török piacot, a törökök ugyanis 2018-ban és 2019-ben összesen több mint 70.000 vemhes anyát és jerkét vásároltak Magyarországról továbbtartásra és kiderült, hogy a fiatal anyának való genetikai alapanyag helyett sokszor hat-hét éves selejtbirkát kaptak. A juhágazat jelenleg hazánkban egyhasznú ágazatnak tekinthető, amely a báránypiacból táplálkozik - ezért is fontos, hogy a török exportot meg tudjuk tartani második bevételi forrásként - tette hozzá. 

Oláh Tibor, a HUNLAND Trade Kft. bárány élőállat-felvásárlási vezetője arról beszélt, hogy már nemcsak az a probléma, hogy az Olaszországból Magyarországra belépő polgárokat 2 hét karanténba zárják megfigyelésre, de Szlovénia és Horvátország is lezárta határait, így nem engedik át Olaszországból a kamionforgalmat sem. Ez az új helyzet komoly kérdéseket vet fel az olasz élőállat export - így a bárány tekintetében is. A szakember hangsúlyozta, tartanak tőle, hogy a korlátozás az élőállat-kereskedelemben dolgozó kamionsofőrökre is hosszabb ideig érvényben marad - amiről sajnos ezidáig hivatalos állásfoglalást nem kaptak, szeirnte azonban a termelők részéről pánikra és kétségbeesésre egyelőre nincsen ok. Mint mondta, a legrosszabb, ami történhet, hogy a 20-24 kg közötti bárány ott marad az istállóban egy pár hétre és nagysúlyú bárányként pedig megveszik a harmadik országok piacai, valamint az Olaszországon kívüli európai piacok, akikről ne feledkezzünk el, hiszen ők szintén nagysúlyú bárányt keresnek. 

Juhász Pál, a Kapos Ternero Kft. speciális vágóhíd ügyvezető-tulajdonosa szerint óriási a bizonytalanság az ágazati szereplők körében. Nagyon komoly, húsbavágó problémákat okozhat a napokban napvilágot látott kormányrendelet hatása, amely az Olaszországból Magyarországra érkező élőállat-szállító kamionsofőröket is karantén alá zárná, 250.000 bárány ugyanis nem szorulhat be az országba, mert az tragédia lenne - hangsúlyozta a szakember. Tájékoztatott, hogy a napokban a japán partnerük bizonyotalan időre felfüggesztette a termékeik felvásárlását, mondván a turizmus gyakorlatilag leállt Japánban, így az éttermek is üresek. Pénteken Szlovénia és Szlovákia is lemondta a jövő heti szállítmányainkat és ideiglenesen felfüggesztette a felvásárlást a tranzit-helyzetre hivatkozva.

Nagy István agrárminiszter 2020. 03. 13-án késő este a Hír TV aktuális csatornán tett bejelentésében elmondta, hogy ágazati szintű operatív bizottságok felállítását rendelte el a terméktanácsoknál, hiszen mindenkinek tisztában kell lennie azokkal az információkkal, amelyek a gyakorlatban megjelennek.

A legkézenfekvőbb lenne az olasz határ átjárhatósága a kamionokkal. Itt a húsvéti bárányakció a nyakunkon, de minden nap ott van 30-35 kamionunk is, akik nyers tejet visznek. Óriási mennyiség ez és óriási gondot okoz a kérdés, hogy aznap éppen átjut-e a szállítmány és a visszajövő kamionsofőr bekerüljön-e a karanténba, vagy ne. Nem lenne életszerű, ha a sofőrök karanténba kerülnének. Ha ez mégis bekövetkezne, akkor elfogynának a sofőrök és megállna a szállítás. Mindeközben napról-napra változnak a szomszédos országok korlátozásai és tranzit-rendelkezései, így a zavartalan kamionforgalom nem csak rajtunk múlik. Tehát ezen feladatok felmérésére, az aktuális problémák összegyűjtésére van szükség, hogy lássuk, hogy mit kell tennünk

 - mondta az agrárminiszter, Nagy István. Hozzátette, hogy fontos tudni, van-e elég csomagolóanyag, adalékanyag, a takarmányipar tud-e működni, mikor fogynak el az anyagok, erőforrások, mikortól kell rendkívüli intézkedéseket hozni.

Azt látom, hogy belföldi fogyasztási zavar az biztosan nem várható, hiszen kétszer, akár háromszor annyit termelünk, mint amennyit mi el tudunk fogyasztani. A gondot inkább az jelenti, hogy megfelelő piacokra el tudjuk juttatni azt a többlettermelést, ami a magyar mezőgazdaságot és élelmiszeripart jellemzi

 - tette hozzá a miniszter.

Címlapkép forrása: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?