A magyar juhágazatot a húsvéti szezon kellős közepén érte a koronavírus-járvány megjelenése, és habár eleinte valóban komoly problémákat okozott az új COVID-19, több olyan kormányzati intézkedés is született, amely ezekre megoldást kínált - mondta Hajduk Péter. Kiemelte, hogy az áruszállítás, és a kamionok biztonságos haladása érdekében külön folyosót nyitottak a teher- és áruforgalom, valamint a személyforgalom számára a határokon, ami segítette a szállítás zökkenőmentessé tételét. Eleinte természetesen okozott kisebb fennakadást, míg a kereskedők és a forgalmazók megtanulták az eljárási rendet, de végül közel akkora mennyiségű bárány hagyta el Magyarországot idén, mint amennyi a tavalyi év azonos időszakában. A hazai bárány legfőbb felvevő piaca Olaszország, ahol a koronavírus-járvány miatt nem üzemeltek a kisebb hentesboltok, illetve a vendéglátóhelyek, így csak a vágóhidakra, és a nagy áruházakba jutott a magyar bárányból - közölte Hajduk Péter.
A szakember hangsúlyozta, a szövetség nem tud arról, hogy jelentősebb mennyiségű bárány bent ragadt volna, vagy valakinek komoly értékesítési problémái lettek volna. Kitért arra is, hogy voltak ugyanakkor árletörési kísérletek az utóbbi 3-4 hétben, de ágazati összefogással ezt sikerült kezelni. A hazai árak így körülbelül az Európai Uniós árszint körül alakultak, ahol minimálisan valóban visszaestek a felvásárlási árak, de a magyarországi árak még így is az uniós árak szintjén voltak.
Hajduk Pétertől azt is megtudta lapunk, hogy a hazai fogyasztók most húsvétkor érezhetően kevesebbet vásároltak, 30 százalékkal kevesebb bárányhús fogyott ugyanis a boltokban, mint az előző év ugyanezen időszakában. A szakember szerint ez valószínűleg a koronavírus-járvány miatt volt, aminek hatására feltételezhetően kevesebben mozdultak ki otthonról, és mentek el vásárolni.
Habár a juhtenyésztők problémái végül megoldódni látszódnak, a magyar kecsketenyésztőknek, és azoknak a juhtenyésztőknek, akik tejtermékek értékesítéséből tartották fent gazdáságukat, komoly problémát okoz a járvány - tájékoztatott az ügyvezető igazgató. Ők ugyanis a belföldi piacra termelnek, az alapanyagot saját maguk dolgozzák fel, és a helyi piacokon adják el a termékeiket. Ezek a piacok azonban a koronavírus miatt bezártak, így sokan most háztól értékesítenek, illetve az interneten próbálják meg eladni az árukat. A kecsketenyésztők számára az egyetlen bevételi forrást a kecsketej, és az ebből készült termékek értékesítése jelenti, így az ágazat legnagyobb problémája most ezen termékek piacra juttatása - emelte ki.