Egy hónappal a Covid-19 vírus miatt kihirdetett veszélyhelyzet kezdete után, a március 15-ével záruló hónapban a paradicsomból készült termékek értékesítése 5 százalékkal növekedett - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. A vizsgált időszak utolsó hetében a korábbi hetekhez képest 75 százalék volt a növekedés. Ez értékben 12 millió eurós növekedésnek felel meg. A leginkább vásárolt paradicsomból készült termék a paradicsompürét (passata), melyből 49,6 százalékkal magasabb értékben került eladásra. Ezt a paradicsom velő követte 41 százalékos növekedéssel, a hámozott paradicsom 38,3 százalékos növekedést mutatott. A paradicsompürére érkező megrendelések megháromszorozódtak, más konzervipari termékek és a konyhakész tésztaszószok iránt pedig kétszeresére nőtt a kereslet, ezt iparági szereplők erősítették meg.
A paradicsomszósz és a konzerv paradicsom fontos elemei az olasz konyhának, tradícionálisan tésztával, raguként vagy pizzafeltétként tálalva. A kijárási tilalom alatt sokan saját maguk készítik el a főtt tésztának valót vagy a pizzatésztát. Ennek eredménye, hogy a hozzávalók - így a konzerv paradicsom, a liszt és a tojás vagy az élesztő - kereslete is emelkedett, újabban ezekből némi hiány is van az országban.
A paradicsomból készült termékek eladása világszerte nőtt. A pánikvásárlás hatására például az ausztráliai zöldségkonzerv gyártó SPC Ardmona paradicsomkészletei kifogyóban vannak. A vállalat felpörgette a gyártást és napi 24 órában megy a termelés, de az szükséges ipari paradicsom mennyiség biztosítása egyre nehezebb. Az Egysült Királyságban március 15. és 21. között a szupermarketek eladásai 43 százalékkal nőttek, az előtte lévő két hétben először 8, majd 22 százalék volt a növekedés. A leginkább vásárolt árucikkek a konzerv élelmiszerek - ezek közül is a tésztafélék, hús, hal - voltak, mindegyik három számjegyű növekedést produkált, a Nielsen piackutató adatai szerint 226, 200 és 164 százalékosat. A Tesco közzétett kereskedelmi adatai szerint a szeletelt paradicsom eladása a hónap legforgalmasabb hetében 3,3 millió doboz konzerv volt.
Olaszország átlagosan évi 1,5 millió tonna árut exportál, ezzel a világ legnagyobb paradicsomkonzerv-gyártója. Spanyolország a második, az olasz exportmennyiség tizedével, míg a harmadik az Egyesült Államok 71 500 tonnás exporttal. Mivel az ország készletei alacsony szintre estek, az olasz paradicsomfeldolgozók a közelmúltban elkezdték beosztani a készleteket és ugyanezen okból felfüggesztésre kerültek a promóciós értékesítések is.
Az alacsony készletszint és a takarékoskodás okai
Olaszországban 2018-ban 4,65 millió tonna paradicsomot takarítottak be, ami a 2017. évi 5,2 millió tonnánál 11 százalékkal kevesebb. A 2019-es paradicsom szezon kihívásokkal teli volt és 4,9 millió tonnával zárt, ami kevesebb, mint a 2018. év előtti évek átlaga (5,1 millió tonna). Tavaly az ország északi részén problémát okozott az időjárás, tavasszal szokatlanul nagy mennyiségű csapadék hullott, jégesők is voltak és hűvös volt. E miatt késtek a vetések és palántázások, a szezon így október végéig tolódott ki. Olaszország déli részén, az ipari paradicsomtermesztés csomópontjában 2019-ben 2,4 millió tonna paradicsomot takarítottak be. A termés minősége nem volt megfelelő, rossz volt a színeződés és sok volt a zöld paradicsom, ami 2018-hoz képest 5-6 százalékkal csökkentette az feldolgozóüzemi hozamot. Az ipari veszteség eredményeként a feldolgozható nyersanyagmennyiség arra az időszakra koncentrálódott, amikor az országban rekord alacsonyan voltak a készletek.
A paradicsom ipar általában a következő év októberéig képes készleteket tartani. Minden betakarított és feldolgozott paradicsom tárolásra kerül és október-november folyamán kezdődnek meg az új szerződések szerinti szállítások. Az idei évvel kapcsolatban a feldolgozók egyet értenek abban, hogy a készletek még a szezon kezdete előtt kimerülnek majd. Néhányan közülük azt is említik, hogy június végére komoly küzdelem alakul majd ki a piacon. A fő feladat most az, hogy úgy osszák be a készleteket, hogy a kiskereskedelem ellátása július-augusztusig biztosítható legyen, amikor is az idei szezon beindul majd.
- mondta egy iparági szakértő. A készletezés (pánikvásárlás) hirtelen emelkedést generált az áruházi eladásokban, miközben a vendéglátó szektor igénye nullára csökkent úgy, hogy egyes piaci szereplők a megrendelések kifizetésével küzdenek. A kiskereskedelmi kereslet normális esetben október és április között nagyobb, aztán csillapodik, hogy a vendéglátóipar igényeinek a következő hónapokban esedékes kicsúcsosodására felkészüljön. Nyáron csak kisebb mennyiségeket értékesít a kiskereskedelem, mivel a kereslet az alacsonyabb jövedelmű családoknál marad meg.
Koronavírus, nagyobb iparági költségek
A paradicsom ipar éjjel-nappal azon dolgozik, hogy a termékei eljussanak a vevőkhöz. A termelési költségek megemelkedtek, mivel a kiszerelő és csomagoló sorok a hétvégéken is üzemelnek, ami extra munkaórákat jelent. A dolgozók és az összes erőforrás a kiskereskedelmi vonalak kiszolgálására koncentrál, de a munka üteme lelassult
- mondta Francesco Franzese, az ICAB-La Fiammate vállalat tulajdonosa és vezérigazgatója.
A feldolgozóknak plusz költségeik is képződtek a járvány miatt. A munkavállalók számára kiegészítő felszerelést kell biztosítani, mint például arcmaszk vagy kesztyű. De növekedtek a szállítás költségei is. "Ha korábban egy paradicsompürével tele kamiont küldtünk mondjuk Észak-Olaszországba, akkor más áruval, például bútorokkal megrakva tért vissza. Most, mivel a termelő tevékenységek nagy része leállt, a kamion üresen jön vissza, ami miatt a költségek jelentősen megnövekedtek" - magyarázza Franzese.
Megnövekedtek az igények a nagy kiszerelésű ipari felhasználású termékek, mint például a hordós paradicsompüré iránt is, de ezekből kisebb a kínálat, a legtöbb feldolgozó februárra eladta ezeket a tételeket. Tekintettel a nagy mennyiségben rendelkezésre álló vendéglátóipari kiszereléshez szükséges nagyméretű edényre, néhány olasz szupermarketlánc elkezdte ezeket is kihelyezni a polcokra, főleg a három kilogrammos paradicsomkonzervet. Az Egyesült Királyságbeli Kentben néhány Salisbury üzlet hasonló kísérletet tett, de ezt a megoldást ott csak kevesen fogadják el.
Néhány dél-olaszországi termelő előre hozta az ültetést, hogy idén korábban lehessen megkezdeni a feldolgozást és feldolgozott terméket készíteni. Észak-Olaszországban az ültetések Húsvét után indulnak meg. Északon a korai palántázás sokkal kockázatosabb a késő tavaszi lehűlések miatt. Néhány termelő ugyan próbaültetésekkel kísérletezett, de a mostani lehűlések, fagyok következtében ezekben a kísérleti telepítésekben a növények többsége elpusztult.
Olaszország ebben az évben 5 millió tonna paradicsomot tervez feldolgozni. A feldolgozott termékek árai a várakozások szerint magasabbak lesznek, mivel a feldolgozók szeretnék majd behozni a többletköltségek miatt keletkezett veszteségeiket. E mellett a 2020. évi termelési tervekhez képest eltérések lehetnek annak érdekében, hogy az új keresleti trendekhez lehessen igazodni. 2019-ben körülbelül az észak-olaszországi termesztésből származó feldolgozott termékek 30,1 százaléka a kiskereskedelembe került, míg 2018-ban ez 31,2 százalék volt. A vendéglátóiparba került termékek 1,5 százalékpontos növekedést mutattak 2018-hoz képest, tavaly 18,6 százalék volt az arányuk.
A 2020. évi szezonban a vendéglátóipar igénye az előző évekhez képest várhatóan jelentősen zsugorodni fog, a kiskereskedelem pedig felpörög majd. A kijárási korlátozások és lezárások megszüntetése Európa szerte nem fogja a vendéglátóipar hirtelen helyre állását eredményezni. Nem minden tevékenység éli majd túl a tartós és kényszerű zárást, az ezt követő lehetséges recesszió pedig azt eredményezheti, hogy az emberek gyakrabban készítenek ételt és esznek otthon.